Brussel, 23 april 2015 – Vandaag maakt Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) zijn resultaten bekend voor het eerste kwartaal van 2015.
Mobistar zette zijn strategie van het creëren van groeimogelijkheden door in het eerste kwartaal van 2015, terwijl de onderneming ook haar focus op waarde management versterkt. Die strategische richting wordt vooral ondersteund door de toenemende opbrengsten uit het dataverbruik, aangedreven door de sterke toename van 4G-smartphones in alle markten:
De totale maandelijkse ARPU van Mobistar in België steeg voor de tweede keer op rij, tot 23,9 euro in het eerste kwartaal van 2015, vergeleken met 23,4 euro een jaar geleden, een toename van 2,0 %. De postpaid ARPU steeg zelfs met 3,8 % jaar-op-jaar, ten opzichte van +1,8 % in het vorige kwartaal, als gevolg van Mobistar’s focus op waarde management.
Mobistar zal zijn eigen kabeldiensten met hogesnelheidsbreedband internet en digitale tv introduceren, zodra de regulatoren het raadplegingsdocument met een acceptabele toepassing van het retail-minusprijsmechanisme gepubliceerd hebben.
De solide resultaten van het eerste kwartaal van 2015 stellen Mobistar in staat om zijn vooruitzichten voor het volledige jaar 2015 ongewijzigd te laten. In het eerste kwartaal van 2015 bereikte Mobistar:
Chief Executive Officer van Mobistar Jean Marc Harion: ‘Ik kan u met tevredenheid vertellen dat de eerste resultaten van Mobistar in 2015 bevestigen dat onze strategie zijn vruchten afwerpt. We blijven verder inzetten op groeimogelijkheden, naast de uitbouw van onze mobiele data-activiteiten dankzij ons duidelijk 4G-leiderschap, een agressieve uitrol van het netwerk en innoverende en aantrekkelijke aanbiedingen in alle marktsegmenten. We staan ook klaar voor een gedisciplineerde start van de commerciële uitrol van onze kabeldiensten met hogesnelheidsbreedband internet en digitale tv. Mobistar verwacht dat de toezichthouders marktconforme groothandels-tarieven zullen publiceren die eindelijk een opening van de vaste markt zullen bewerkstelligen en dit ten voordele van alle Belgische consumenten.’
Ludovic Pech, Chief Financial Officer van Mobistar, voegt daaraan toe: ‘Vanuit een financieel oogpunt hebben we zonet een bemoedigend kwartaal afgesloten, met een gestegen geherformuleerde EBITDA en kasstroom ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014. Dit jaar zullen we steeds meer de vruchten kunnen plukken van onze verbeterde efficiëntie, vooral in het licht van de geleidelijke stabilisatie van onze omzet. We zullen natuurlijk ook onze kostenbasis grondig vanuit alle hoeken blijven onderzoeken. In het eerste kwartaal zetten we de transversale optimalisatie van onze organisatiestructuur voort door onze B2C en onze Sales & Distribution divisies te integreren in één afdeling, en we verwachten dat de hieruit voortkomende synergievoordelen in de loop van dit jaar zichtbaar zullen worden.’
1/ Na de sterke prestaties in de tweede helft van 2014 stabiliseerde de nettoaangroei in het residentiële postpaidsegment ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dit ondanks de beslissing van Mobistar om zijn marketingaanwezigheid te verminderen in het begin van het kwartaal, na de intensieve eindejaarscampagne. Tegelijk boekten de postpaid-nettoaanwinsten in het bedrijfssegment bemoedigende resultaten naarmate ze hun verbeterende trend voortzetten. 2/ De ontwikkeling van het klantenbestand in het prepaidsegment verbeterde ten opzichte van het einde van 2014, en zette zijn beste prestatie in 15 kwartalen neer. Dat is een gevolg van de versterking van de productportefeuille vorig jaar. 3/ Het netto m2m/IoT-klantenbestand daalde met -133.797 ten opzichte van het voorgaande kwartaal, beïnvloed door de beëindiging van een contract dat betrekking heeft op ongeveer 150.000, lage ARPU m2m sim-kaarten. Zonder het verlies van dit contract blijft de onderliggende groeitrend echter robuust, erkend door de ondertekening van 2 grote deals met een autoproducent en een multinationaal conglomeraat. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2015 telde het retailklantenbestand van Mobistar in België in totaal 3.762.301 klanten.
Mobistar vergrootte zijn groothandelsklantenbasis in de loop van het eerste kwartaal van 2015 met 152.722 nieuwe mvno-klanten, voornamelijk aangestuurd door de groei in het etnische segment. Daardoor kan Mobistar nog steeds bogen op het grootste aantal mvno-klanten.
Een recent onderzoek door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Commsquare bevestigde de superieure dekking van het Mobistar 4G-netwerk. Het 4G-netwerk van Mobistar biedt de beste dekking, zowel buiten (92 %) als in gebouwen (72 %). Eind maart 2015 is al bijna 1 op 5 Mobistar-klanten geregistreerd als 4G-klant, terwijl reeds 1 op 4 postpaid klanten een 4G gebruiker is. Het daarmee verbonden 4G-verkeer steeg tot meer dan 40 % van het totale mobiele dataverkeer. Het totale mobiele dataverkeer steeg met 153 % jaar-op-jaar in het eerste kwartaal van 2015.
De totale maandelijkse ARPU van Mobistar steeg tot 23,9 euro in het eerste kwartaal van 2015, vergeleken met 23,4 euro in het eerste kwartaal van 2014. Daarmee vertoonde de ARPU een stijging voor het tweede kwartaal op rij, en bevestigt het de stabiliserende trend ondanks het nadelige effect van de roamingregulatie en de lagere volumes, en daarmee ook de opbrengsten uit de sms-terminatietarieven. De postpaid ARPU steeg zelfs met 3,8 % jaar-op-jaar, ten opzichte van +1,8 % in het vorige kwartaal. Mobistar’s 4G-netwerk dekking leidt prompt tot een groei in het gebruik van datadiensten door de Mobistar klanten. De gesegmenteerde en gedifferentieerde prijszettingsstrategie, twee jaar geleden geïntroduceerd door Mobistar, resulteert vandaag duidelijk in toenemende opbrengsten uit dataverbruik.
De omzet uit telefonie van Mobistar bedroeg 270,3 miljoen euro, ten opzichte van 278,1 miljoen euro een jaar eerder. Dat is dan wel een daling van 2,8 %, maar onderschrijft anderzijds wel de verbeterende jaar-op-jaar trend ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Zonder de impact van de regelgeving zouden de opbrengsten grotendeels gestabiliseerd zijn.
In het eerste kwartaal van 2015 realiseerde Mobistar voor de eerste keer in 15 kwartalen een jaar-op-jaarstijging van 5,6 % in de geherformuleerde EBITDA, tot 69,9 miljoen euro, ten opzichte van 66,1 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2014. Zonder de impact van de regelgeving zou de geherformuleerde EBITDA zelfs gestegen zijn met 12,4 % jaar-op-jaar.
Aan het einde van het eerste kwartaal van 2015 bedroeg de operationele kasstroom 42,1 miljoen euro, ten opzichte van 27,1 miljoen euro een jaar geleden. De organische kasstroom bedroeg 14,5 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2015, een stijging van 2,9 miljoen euro tegenover de 11,6 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De netto-investeringen bedroegen 26,8 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2015, vergeleken met 37,4 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar, die een piek kwartaal in termen van investeringen was ten gevolge van de lancering van 4G.
In 2015 gaat Mobistar de laatste fase van zijn transformatieplan in. Terwijl de eerste twee jaren vooral in het teken van het vastleggen van de fundamentals lagen, verschuift de focus geleidelijk naar waarde management en het creëren van mogelijkheden voor toekomstige groei. In het eerste kwartaal van 2015 bleef Mobistar verder doorgaan op zijn vier strategische prioriteiten:
Leiderschap in mobiele activiteiten:
Pionier in disruptieve convergentie:
Beste klantenervaring:
Nummer 1 op het vlak van efficiëntie: