Operationele hoogtepunten in Kw4
Financiële hoogtepunten in Kw4
Xavier Pichon, Chief Executive Officer:
2020 was een moeilijk jaar.
De wereld wordt geconfronteerd met een ongeziene crisis die een invloed heeft op ons dagelijks leven en waardoor bedrijven genoodzaakt zijn om de manier waarop zij zaken doen volledig te herzien. In 2020 stond Orange Belgium in de voorhoede en speelde het een actieve rol om de maatschappij te helpen om te gaan met de crisis. We hebben de veiligheid en de gezondheid van onze klanten, onze teams en onze leveranciers altijd op de eerste plaats gezet. We zijn erin geslaagd om ons netwerk op zeer korte tijd te upgraden om te kunnen voldoen aan de grotere vraag naar capaciteit als gevolg van de verschillende lockdowns.
Ondanks deze moeilijkheden was 2020 ook een belangrijk jaar en heeft het mee vorm gegeven aan onze toekomst. We hebben MWingz opgericht, de joint venture met Proximus, die de start inluidt van ons gedeelde mobiele radiotoegangsnetwerk met Nokia, waardoor we een betere netwerkdekking kunnen bieden, het 5G-netwerk sneller kunnen uitrollen en de kosten structureel kunnen verlagen. Ook zijn we de markt blijven stimuleren door de introductie van onze GO-portefeuille. Die maakt van ons de eerste operator van het land met een mobiel aanbod voor gezinnen. Het initiatief is succesvol gebleken, en het is onze bedoeling dat meer klanten naar deze nieuwe portefeuille overschakelen. Tijdens de crisis heeft Orange Belgium goed standgehouden. Ondanks alle moeilijkheden waar we mee werden geconfronteerd, konden we aan onze klanten de diensten leveren die zij verwachtten en behaalden we uitstekende commerciële – en dus ook financiële – resultaten.
Arnaud Castille, Chief Financial Officer:
Ondanks de moeilijkheden waar we in 2020 mee werden geconfronteerd, is onze omzet uit retaildiensten tijdens het jaar gestegen, en die vormt de hoeksteen van onze activiteiten. Dankzij ons 'Bold Inside'-transformatieprogramma konden we bovendien onze kosten tijdens het jaar verlagen, wat ook een impact zal hebben in de volgende jaren. We blijven onze processen en onze aanbiedingen verder vereenvoudigen, wat zowel gunstig is voor onze klanten als voor onze kostenbeheersing.
We konden onze commerciële activiteiten na de lockdown hervatten, en daardoor konden we zowel onze commerciële als onze financiële ambities verwezenlijken. Onze omzet tijdens het jaar is – in overeenstemming met onze vooruitzichten – licht gedaald, maar die daling is voornamelijk toe te schrijven aan de daling in de activiteiten met geen of een lage marge, zoals de sms-interconnectieopbrengsten en de verkoop van toestellen. De omzet uit retaildiensten (met een hoge marge) zijn op vergelijkbare basis met ruim 3% gestegen.
Onze resultaten lagen in de lijn van onze verwachtingen voor 2020. Onze EBITDAaL bevindt zich halverwege het bereik van onze prognose en bedraagt 323,5 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 8,1%, die te danken is aan een combinatie van een hogere omzet uit retaildiensten en kostenefficiënties dankzij ons 'Bold Inside'-transformatieprogramma. We hadden een lichte daling van de omzet en de eCapex verwacht. Concreet bedroeg die respectievelijk 3,5% en 1,4%.
Dividend over 2020
De raad van bestuur zal op de jaarlijkse algemene vergadering voor het boekjaar 2020 een stabiel dividend van 0,50 euro per aandeel voorstellen.
Vooruitzichten voor 2021
Orange Belgium verwacht in 2021 een lage eencijferige groei van de omzet. De onderneming streeft naar een EBITDAaL tussen 320 miljoen euro en 340 miljoen euro. De totale eCapex ligt in 2021 naar verwachting tussen de 200 miljoen en de 220 miljoen euro.