Brussel, 8 februari 2005 - Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) heeft de resultaten voor het boekjaar, afgesloten op 31 december 2004, bekendgemaakt. De operator toonde zich zeer tevreden over een jaar dat gekenmerkt werd door groei, in de lijn van de doelstellingen die de onderneming zich had gesteld.
Actieve aanwezigheid en groei op een mature markt
Volgens schattingen van Mobistar bedroeg de marktpenetratie van de mobiele telefonie (actieve SIM-kaarten) op het einde van het voorbije jaar bijna 82% van de Belgische bevolking, tegenover 76% het jaar daarvoor. Met een totaal van 2.845.762 actieve klanten op 31 december 2004 tegenover 2.600.181 een jaar eerder, groeit het klantenbestand van Mobistar met 9,4%, terwijl de totale markt van de Belgische telefonie groeide met 8,2%. Het marktaandeel van de operator steeg tot 33,5% en blijft dus toenemen op een tamelijk mature en concurrerende markt.
Toename van het aantal geabonneerde klanten
Het jaar 2004 werd gekenmerkt door een aanzienlijke toename van het aandeel geabonneerde klanten binnen het klantenbestand van Mobistar. Voor de eerste maal steeg het aantal abonnees boven het miljoen. Op 31 december 2004 telde de operator 1.006.632 geabonneerde klanten, of meer dan 35% van het totale klantenbestand, tegenover 31% op het einde van 2003. Opvallend is dat meer dan 80% van de verworven klanten in 2004 abonnees zijn, tegenover 40% in 2003. Mobistar haalt dus het meeste profijt uit de duidelijke stijging van het aantal geabonneerde gebruikers op de Belgische markt.
Sterkere positie in het bedrijvensegment
In het zakelijke segment stijgt het marktaandeel van Mobistar aanzienlijk en gaat van 27,5% op het einde van 2003 naar 32,5% eind 2004.
Naast een aantal contracten met belangrijke ondernemingen of instellingen, zoals de NMBS of de Vlaamse Gemeenschap enerzijds, dankt Mobistar zijn uitstekende prestaties eveneens aan het succes van zijn aanbod voor KMO's.
Anderzijds streeft Mobistar bij het zoeken naar oplossingen voor zijn klanten steeds meer naar convergentie, waarbij vaste elementen worden geïntegreerd in mobiele technologieën en waarvoor Mobistar werkelijke meerwaarde kan bieden.
BlackBerry®, een oplossing ontwikkeld door de Canadese onderneming RIM en Mobistar en in juni 2004 op de Belgische markt gebracht, is een schoolvoorbeeld van het belang van de convergentie van technologieën en van de integratie van de mobiele telefonie in de communicatieprocessen van ondernemingen. De draadloze oplossing van BlackBerry® biedt een beveiligde toegang tot het berichtenplatform van de onderneming via een geavanceerde terminal, die de mogelijkheden van een telefoon en een persoonlijke agenda in zich verenigt. De technologie gebruikt het GSM/GPRS-netwerk van Mobistar en haalt op die manier profijt uit alle voordelen van roaming.
Met de Mobile Office Card, door Mobistar op de markt gebracht in juli 2004, krijgen laptopgebruikers via het GPRS-netwerk toegang tot internet of tot hun bedrijfsnetwerk. Dat kan zowel via het netwerk in België als via het netwerk in een van de landen die gedekt zijn door de ongeveer vijftig GPRS-roamingovereenkomsten die Mobistar ondertekende. Bovendien is deze oplossing compatibel met de Wifi-technologie, waardoor een verbinding met de Wifi-hotspots en met WLAN (Wireless Local Area Networks - draadloze lokale netwerken) mogelijk wordt, zowel privé als zakelijk.
Als lid van de Orange-groep haalt Mobistar voordelen uit synergieën met dochterondernemingen van de groep, en kan de operator zijn zakelijke klanten oplossingen bieden volgens hun individuele behoeften. Zo biedt Freemove - een oplossing die werd ontwikkeld door de Orange-groep -, via samenwerking met groepen voor mobiele telefonie overal ter wereld, specifieke en vereenvoudigde roamingdiensten en -tarieven aan, voor ondernemingen die sterk actief zijn op internationaal gebied.
Benadering van het particuliere segment wordt resoluut bepaald door de marktvereisten
Mobistar lanceerde een nieuwe formule waarbij voorkeurstarieven en geprivilegieerde diensten - traditioneel voorbehouden voor professionele klanten -uitgebreid worden naar andere groepen klanten. In oktober 2004 kwam 'Mobistar VIP' op de markt, een formule met een degressief tarief en een bevoorrechte service, die voordelen biedt voor elke gebruiker met een beltijd van minstens 250 minuten per maand (equivalent aan 55 EUR). Op 31 december waren al meer dan 24.000 klanten ingeschreven op 'Mobistar VIP'.
Mobistar creëerde in samenwerking met de groep Orange (op internationaal gebied aan de top van de mobiele technologie) een multimediaportaal waardoor gebruikers via hun gsm en het GPRS-netwerk toegang hebben tot een hele reeks gegevens en diensten. 'Orange World' kwam in juli 2004 op de Belgische markt en geeft toegang tot een groot aantal diensten zoals het versturen van MMS, chatten, het downloaden van spelletjes, logo's en beltonen, en het raadplegen van nieuwsberichten, het weer, de beurskoersen, positiebepaling en routebegeleiding, enz.
Gezien de evolutie van SMS als communicatiewijze die vooral jongeren aanspreekt, bracht Mobistar eveneens 'Tempo Tribe' op de markt, een dienst voor gebruikers van minder dan 24 jaar die voorafbetaalde kaarten gebruiken. 'Tempo Tribe" werd opgestart in september 2004 als een jongerenclub met een eigen website. De service biedt jonge gebruikers van de Tempo-kaart bijzonder voordelige tarieven voor het verzenden van hun sms'jes. Op 31 december had de service al meer dan 150.000 leden.
Stijging van de omzet, algemeen en per gebruiker
De geconsolideerde omzet van de groep stijgt in 2004 met meer dan 16% tegenover het vorige boekjaar, tot 1,35 miljard EUR tegenover 1,16 miljard EUR voor het jaar 2003.
Het aandeel van de telefonie-omzet, gerealiseerd in de mobiele activiteit, stijgt met 17% tot 1,18 miljard EUR waarvan 188,5 miljoen EUR - of 16% - afkomstig is van de 'mobile data'-activiteiten (SMS, MMS, WAP). Het gebruik van SMS bereikt binnen het klantenbestand van Mobistar een penetratiegraad van 68%, terwijl SMS voor toegang tot betaalde producten en diensten (SMS Premium) een bruto-omzet voortbrengt van 29,6 miljoen EUR, een stijging met meer dan 50%.
De omzet van de fix/data-activiteit (spraak en data op vaste lijnen) bedraagt 103,8 miljoen EUR, een stijging met 10,2%.
Niet alleen is het klantenbestand van Mobistar in aantal sterk toegenomen, ook de kwaliteit evolueerde opvallend. De ARPU (Average Revenue Per User - gemiddelde omzet per klant) is gestegen met 1,78 EUR per maand/per gebruiker tot 36,64 EUR per maand tegenover 34,86 EUR een jaar eerder. Dit is een stijging met 5% en heeft enerzijds te maken met het groeiende aantal abonnees binnen het klantenbestand van Mobistar. Anderzijds is er ook een evolutie merkbaar in het consumentengedrag. De ARPU van de abonnees stijgt van 65,25 EUR (herzien volgens nieuwe boekhoudkundige normen) naar 66,1 EUR, terwijl de ARPU van de gebruikers van voorafbetaalde kaarten eveneens groeit van 17,50 EUR (herzien volgens nieuwe boekhoudkundige normen)´naar 17,97 EUR.
Toename van de rendabiliteit in alle activiteitenmarkten
De EBITDA (Earnings Before Interest, Taxation, Depreciation and Amortisation - winst vóór interesten, belastingen, waardeverminderingen en afschrijvingen) van de groep Mobistar stijgt opnieuw met 28,5% tot 558,4 miljoen EUR, tegenover 434,7 miljoen EUR op het einde van het vorige boekjaar. Hij vertegenwoordigt een marge van 43,6% van de omzet van de telefonie, tegenover 39,6% eind 2003. Hoewel de groep voor de eerste maal in zijn bestaan een belasting met een effectieve belastingsvoet van 29,4% moet betalen, bedraagt de nettowinst 252,8 miljoen EUR, een stijging met 11,2% tegenover de nettowinst van 2003 van 227,4 miljoen EUR.
De mobiele activiteit verhoogt zijn rendabiliteit met een EBITDA van 521 miljoen EUR op het einde van 2004 tegenover 422,8 miljoen EUR een jaar eerder, of een stijging met 23%. Dat mooie resultaat heeft enerzijds te maken met de evolutie van het klantenbestand van Mobistar (stijging van het aantal klanten, groei van het aantal abonnees, stijging van de ARPU"¦). Anderzijds is dat resultaat het gevolg van een aantal acties van de operator om het gebruik van producten en diensten voor specifieke behoeften van klanten te ontwikkelen en te stimuleren. Het is opvallend dat de geleverde inspanningen van de operator voor klantenwerving slechts een beperkte impact hadden op de uitstekende prestaties van de groep tijdens het boekjaar. De EBITDA-marge van de mobiele activiteit bedraagt 44,1% van de omzet van de activiteit, tegenover 41,9% het jaar daarvoor.
Net als vorig jaar evolueerde de EBITDA van de fix/data-activiteit (spraak en data op vaste lijnen) aanzienlijk. Deze steeg van 11,9 miljoen EUR naar 37,4 miljoen EUR op het einde van het boekjaar 2004, wat overeenkomt met een EBITDA-marge van 36% van de omzet van die activiteit. Die substantiële toename van de rendabiliteit wordt gunstig beïnvloed door de gedeeltelijke terugname van de uitzonderlijke voorzieningen die de rendabiliteit van de activiteiten in 2003 hadden aangetast. De EBITDA van de fix/data-activiteit draagt op die manier voor 6,7% bij tot de geconsolideerde EBITDA van de groep.
Investeringen
De totale investeringen van Mobistar voor 2004 bedragen 173,3 miljoen EUR, of 13,5% van de geconsolideerde omzet van de telefonie-activiteit, tegenover 136 miljoen EUR in 2003, of een stijging met 27,4%.
De meeste investeringsinspanningen van de operator gebeurden in het licht van de vernieuwing en de optimalisering van de infrastructuur van zijn netwerk.
In dat verband ondertekende Mobistar in oktober 2004 een overeenkomst met de onderneming Nortel Networks, onder meer voor het volledig vernieuwen van de radio-infrastructuur van Mobistar, zodat de operator een nog beter presterend netwerk en betere diensten kan aanbieden, zowel voor de basistechnologie voor GSM als voor GPRS, EDGE en UMTS.
Rekening houdend met de toename van de investeringen en met de - voor de eerste maal - te betalen belastingen, bedraagt de vrije cash flow (autofinancieringscapaciteit) die door Mobistar in 2004 werd gegenereerd 262,6 miljoen EUR tegenover 307,8 milljoen EUR het jaar daarvoor. De nettoschuld van de groep die in 2003 was gedaald van 716,7 miljoen EUR naar 406,7 miljoen EUR, daalt in 2004 opnieuw aanzienlijk tot 144,1 miljoen EUR op het einde van het boekjaar 2004, dus een daling van de schuld met 64,6%.
Vooruitzichten
Mobistar blijft voor al zijn activiteiten kiezen voor een gesegmenteerde benadering van de markt. Meer dan ooit wil de operator producten en diensten aanbieden die uitsluitend worden bepaald door de behoeften en verwachtingen van zijn klanten, en door hun professionele, sociaal-economische en culturele situatie"¦
Mobistar is ervan overtuigd dat convergentie bepalend zal zijn voor de ontwikkeling van de mobiele telefonie. Daarom wil de operator een reeks oplossingen ontwikkelen die verschillende communicatietechnologieën integreren (mobiele en vaste telefonie, dataverkeer, multimedia"¦). Met deze benadering wil Mobistar tegemoet komen aan alle communicatiebehoeften van zijn klanten en tevens de inspanningen op het gebied van klantenbinding ondersteunen. In dat verband lanceert Mobistar in de loop van het komende jaar een ADSL-oplossing via zijn netwerk, die bedoeld is voor de particuliere markt.
Op het gebied van infrastructuur zal de ontplooiing van de technologie van Nortel Networks het mogelijk maken een prestatieniveau te bereiken dat gelijk is aan dat van een nieuw netwerk, en in staat is tot het aanbieden van de meest recente producten en diensten uit de technologieën GSM, GPRS, EDGE en UMTS. De overgang van een 2G-technologie (GPRS, EDGE) naar een 3G-technologie (UMTS) die door dezelfde leverancier werd ontwikkeld, verloopt bovendien vloeiender. Door de samenwerking met slechts één leverancier zullen de operationele kosten van het netwerk aanzienlijk dalen.
Mobistar werkt verder aan de ontwikkeling van zijn UMTS-netwerk, conform de planning die werd opgemaakt bij het verkrijgen van de licentie, en ontwikkelt tegelijkertijd oplossingen die op de EDGE-standaard zijn gebaseerd. Deze laatste is in het bijzonder geschikt voor gegevensoverdracht aan hoge snelheden, en biedt interessante en gebruiksvriendelijke perspectieven voor de eindgebruikers. Deze standaard zou bovendien een stijging van het dataverkeer moeten bevorderen en dus ook de inkomsten die ermee gepaard gaan.
Gezien de bereikte commerciële, technische en financiële prestaties en rekening houdend met de hierboven vermelde vooruitzichten, zal Mobistar bij het uitoefenen van zijn activiteit de gevolgde strategie voortzetten. Alle indicatoren wijzen op een positieve evolutie van de onderneming op het gebied van groei en rendabiliteit. Mobistar verwacht dat de omzet voor het boekjaar 2005 opnieuw een tweecijfergroei zal aanduiden.
Dividend
Voor de eerste maal sinds de oprichting van Mobistar, en rekening houdend met de resultaten van de onderneming, de gunstige evolutie van de balans en de toekomstperspectieven, zal de Raad van Bestuur op 4 mei 2005 aan de Algemene Vergadering van aandeelhouders voorstellen een dividend uit te betalen van 2 EUR per aandeel.
Verslag van de commissaris
De commissaris bevestigt dat hij geen enkel voorbehoud formuleert bij de boekhoudkundige gegevens in dit persbericht en dat deze overeenstemmen met de geconsolideerde jaarrekeningen zoals afgesloten door de Raden van Bestuur
Brussel, 7 februari 2005
Ernst & Young Bedrijfsrevisoren BCV (B 160)
Commissaris
Financiële agenda
Jaarrekeningen beschikbaar voor het publiek: 13 april 2005
Algemene vergadering van aandeelhouders: 4 mei 2005
Publicatie van de resultaten van het eerste halfjaar 2005: eind juli 2005