04/02/16 10:03

Gereguleerde informatie

Forse versnelling in de werving van mobiele postpaidklanten in het vierde kwartaal van 2015 vormt stevige basis voor 2016

Terug naar nieuws index

Brussel, 4 februari 2016 - Vandaag publiceert Mobistar (Euronext Brussels: MOBB) zijn resultaten voor het vierde kwartaal en het volledige jaar 2015. Zij worden gekenmerkt door een toenemend commercieel momentum naar het einde van 2015 toe. Door de vrijgekomen middelen van de voorbije transformatie-inspanningen te herinvesteren, heeft Mobistar een recordaantal mobiele postpaidklanten geworven. Tegelijkertijd werd het opwaarts herziene vooruitzicht van de geherformuleerde 2015 EBITDA gehaald. Mobistar is nu klaar voor de lancering van zijn convergent aanbod. Om haar strategische ambities te ondersteunen, zal Mobistar de merknaam Orange in België aannemen.

 

  • Het retail klantenbestand van Mobistar is het vierde kwartaal van 2015 sequentieel toegenomen met 54,0 duizend nieuwe klanten in België. De groei van het aantal nettotoevoegingen in postpaidklanten versnelde naar 27,6 duizend nieuwe klanten in het vierde kwartaal van 2015. Dit is het sterkste resultaat in de voorbije 4 jaar en wijst op een duidelijke versnelling in vergelijking met de vorige kwartalen. Parallel hiermee bleef Mobistar zijn klantenbinding verbeteren, waarmee een solide basis wordt gelegd om 2016 aan te vatten.

 

  • Op het einde van 2015 bedroeg de dekking buitenshuis en binnenshuis van het 4G-netwerk van Mobistar in België respectievelijk 99 % en 88 %. Het aantal smartphone-gebruikers steeg met 11 % jaar-op-jaar en zorgde voor een penetratiegraad van 61 %. Nog belangrijker was de stijging met 99 % jaar-op-jaar van het aantal 4G-smartphonegebruikers waarmee het totaal bijna 1 miljoen bereikte. Het totale 4G-verkeer is vervijfvoudigd in 2015 en vertegenwoordigde in december 2015 62 % van het totale verkeer. Mobistar beschikt nog steeds over een aanzienlijk potentieel met respectievelijk 0,9 en 1,2 miljoen 3G-smartphones en standaard mobiele toestellen in zijn klantenbestand. Hoewel nog steeds in testmodus, neemt de 4G+ dekking van Mobistar snel toe en bedraagt ze nu 21 % van de bevolking, waardoor een commerciële lancering in de komende maanden mogelijk wordt.

 

  • De postpaid ARPU steeg van 27,5 euro in het vierde kwartaal van 2014 naar 28,5 euro in het vierde kwartaal van 2015, een stijging jaar-op-jaar van 3,6 %. In het vierde kwartaal van 2015 presteerde Mobistar bijzonder goed wat betreft de aanwerving van klanten in het midden- en hoogwaardige segment, waarmee de vooruitzichten voor het gemiddelde dataverbruik en de evolutie van de ARPU voor de komende kwartalen ondersteund wordt. Over het algemeen liet Mobistar in 2015 solide financiële resultaten optekenen met een totale omzet uit diensten van 1.085,9 miljoen euro,  -2,3 % jaar-op-jaar of -1,2 % jaar-op-jaar indien we de impact van regulering buiten beschouwing laten.

 

  • De geherformuleerde EBITDA van Mobistar voor 2015, exclusief kabeluitgaven van 6,8 miljoen euro, bedroeg 282,8 miljoen euro. Dat ligt in lijn met het naar boven bijgesteld vooruitzicht van oktober 2015. De pylonenbelasting werd voorzichtig benaderd met een extra provisie van 10 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2015 voor de periode 2014-2015. Die extra provisie kwam er door een correctienota die eind december 2015 door de Waalse administratie werd uitgegeven, maar die nog fel betwist wordt door Mobistar. Zonder dit item, dat geen effect had op de kasstroom, had Mobistar in 2015 zelfs een geherformuleerde EBITDA, exclusief kabeluitgaven, kunnen bereiken van 292,8 miljoen euro, terwijl er meer werd geïnvesteerd in de overname en het behoud van postpaidklanten.

 

  • Mobistar zal zijn convergent aanbod lanceren in het eerste kwartaal van 2016 en zal alle details onthullen in februari.

 

  • Met een positieve kijk op de omzet uit mobiele diensten, verwacht Mobistar dat zijn geherformuleerde EBITDA, excl. kabel, in 2016 zal uitkomen tussen 270 en 290 miljoen euro. Deze winstverwachting houdt rekening met de uitzonderlijke uitgaven om de naamswijziging van Mobistar in Orange een succes te maken.
  • De Raad van Bestuur van Mobistar stemde met eenparigheid van stemmen het voorstel goed om voor het einde van 2016 de merknaam Orange over te nemen in België. De merknaamwijziging zal het bedrijf toelaten zijn transformatie te dynamiseren en zijn strategische groei te ondersteunen, door middel van het aanbieden van nieuwe diensten aan consumenten en bedrijven. Door de banden met de Orange Group sterker aan te halen, zal Mobistar een nog directere toegang verkrijgen tot de innovatie en technische expertise van de Group en zo profiteren van de wereldwijd erkende kracht van de merknaam Orange.

 

  • In 2015 slaagde Mobistar erin om de netto financiële schuld / EBITDA-ratio te verlagen naar 1,3x. In 2016 verkiest Mobistar om de beschikbare middelen te investeren in convergentie en in andere toekomst gerichte groei-initiatieven. Bijgevolg zal de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering, die plaats heeft op 4 mei 2016, voorstellen geen dividend uit te keren over het boekjaar 2015.

 

Chief Executive Officer van Mobistar, Jean Marc Harion: “Ik ben trots op de team members van Mobistar. Sinds 2013 hebben zij 3 jaar lang met succes aan het transformatieplan gewerkt. We hebben nu een aantal sterke troeven in handen, zodat we de toekomst vol vertrouwen en optimisme tegemoet kunnen zien: we hebben het beste 4G-netwerk, een klantenbestand van hele trouwe abonnees dat maar blijft groeien, en ook als bedrijf zijn we weerbaarder en efficienter geworden. Dit jaar wordt een belangrijk jaar voor ons bedrijf, enerzijds omdat Mobistar zijn 20ste verjaardag als mobiele operator in België viert en anderzijds omdat we een convergente speler worden onder de merknaam Orange. De aanname van de naam Orange is een unieke en mooie kans om onze aanwezigheid op onze markten te versterken en ons te helpen bij onze intrede op de convergente markt, meer bepaald bij de komende lancering van ons kabel TV- en vast internetaanbod voor onze residentiële klanten en onze recente lancering van de nieuwe Pulse-aanbiedingen voor bedrijven. Op de professionele markt zal de naamswijziging ons ook helpen om onze leiderspositie te herbevestigen in het segment van internationale diensten zoals machine-to-machine en Internet of Things”.

 

Persbericht