13/02/19

Financieel nieuws

Financiële informatie voor het vierde kwartaal en het volledige jaar 2018

Terug naar nieuws index

 

Tweede opeenvolgende kwartaal van solide commerciële groei dankzij de positionering van Orange Belgium als 'bold challenger'

  • Sterke groei van het aantal nettotoevoegingen voor mobiele abonnementen: +116,8% j-o-j / +61 duizend in Kw4 2018
  • Solide aantal nettotoevoegingen in het convergente segment: +75,0% j-o-j / +25 duizend in Kw4 2018
  • Omzet uit retaildiensten in Kw4 2018: +9,8% j-o-j
  • Aangepaste EBITDA in Kw4 2018: +11,3% j-o-j
  • Voorgesteld dividend van € 0,5 per aandeel

 

Operationele hoogtepunten voor Orange Belgium in Kw4 2018

  • Recordaantal nettotoevoegingen voor mobiele abonnementen. Het aantal klanten met een mobiel abonnement steeg met 61 duizend tot 2,5 miljoen abonnees. Het vereenvoudigde mobiele aanbod van Orange Belgium bleef klanten overtuigen om tariefplannen in het middensegment en het hoogwaardige segment af te sluiten. Voor deze tariefplannen gelden er royale bel- en datalimieten, en een betere klantentevredenheid en klantenbinding.
  • Gemiddelde mobiele-dataverbruik per abonnee vertoont voortgezette groei. In december is het verbruik met 79% j-o-j gestegen (tweemaal zoveel als in 2017) tot 3,2 GB/maand.
  • Het convergente aanbod blijft uiterst aantrekkelijk, zelfs zonder promotieactiviteiten. Het aantal Love-klanten steeg tot 180 duizend (+75,0% j-o-j), met 25 duizend netto nieuwe abonnees. Het aantal convergente mobiele klanten steeg met 81,6% j-o-j en vertegenwoordigt 11,5% van alle klanten met een mobiel abonnement.
  • Solide groei van de ARPO uit convergente B2C-aanbiedingen en lichte daling van de ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten. De ARPO uit convergente B2C-aanbiedingen steeg met 7,0% tot € 75,5 omdat er geen promotieactiviteiten zijn uitgevoerd. De ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten sloot het kwartaal 1,8% lager af omdat de hogere omzet uit abonnementsdiensten werd getemperd door de dalende bundeloverschrijdende inkomsten. 

 

Financiële hoogtepunten van de groep

  • Omzet in Kw4 2018 steeg met 5,1% tot € 342,2 miljoen dankzij de retaildiensten (+9,8%), in het bijzonder de convergente diensten (+94,6%). De omzet voor het volledige jaar steeg met 2,7% tot € 1.279,8 miljoen dankzij de solide groei van de retaildiensten (+8,4%).
  • Aangepaste EBITDA in Kw4 2018 steeg met 11,3% tot € 77,4 miljoen, zowel dankzij een hogere omzet als efficiënties, in het bijzonder een steeds betere kostenstructuur voor convergente diensten. Dankzij een forse stijging van het aantal convergente klanten kon het EBITDA-verlies van de kabelactiviteiten dit kwartaal worden beperkt tot € 1,5 miljoen, in vergelijking met een verlies van € 3,5 miljoen in Kw4 2017. De aangepaste EBITDA voor het volledige jaar daalde met 3,3% tot € 286,1 miljoen door het verlies van mvno-inkomsten en de impact van de Europese roamingverordening.
  • Nettoschuld aan het einde van het jaar afgenomen tot € 264,3 miljoen. Schuldgraad blijft laag met een ratio nettoschuld/EBITDA van 0,9x.
  • De raad van bestuur zal op de jaarlijkse algemene vergadering voorstellen om voor het boekjaar 2018 een dividend van € 0,50 per aandeel uit te keren.

Michaël Trabbia, Chief Executive Officer:

"2018 is voor Orange Belgium een keerpunt geweest. Dankzij onze positionering als 'bold challenger' hebben we de telecommarkt hervormd en met ons Love-aanbod hebben we ons succes op de markt voor internet en tv bevestigd. We hebben geluisterd naar de behoeften van onze klanten, namelijk eenvoudige, zorgeloze oplossingen. Ik ben trots dat wij de eerste Belgische mobiele operator zijn die onbeperkte mobiele en convergente diensten introduceert.

Dankzij onze onbeperkte aanbiedingen en ons uitstekende netwerk heeft een recordaantal nieuwe klanten in 2018 gekozen voor een mobiel abonnement of voor het Love-aanbod. Voor onze klanten zijn de voordelen duidelijk en dat blijkt ook, aangezien het gemiddelde dataverbruik op slechts een jaar tijd met 79% is gestegen! Voor het eerst was Orange in België ook het meest gebruikte mobiele netwerk tijdens de jaarwisseling.

Ook in 2019 blijven we oog hebben voor de frustraties van onze klanten in België. Daarom zullen we een echt internet-only-abonnement introduceren. We beloven om onze prijzen voor mobiele diensten en bundels niet te verhogen. En tot slot garanderen we mobiele dekking binnenshuis voor elke klant."

Arnaud Castille, Chief Financial Officer:

"Ondanks de actieve concurrentie, het verlies van mvno-inkomsten en de impact van de Europese roamingverordening heeft Orange Belgium alle doelstellingen voor 2018 behaald. Daaruit blijkt dat wij met onze positionering als 'bold challenger' waarde kunnen creëren en vooral dat de groep kan putten uit sterke onderliggende prestaties. Ik ben vooral tevreden dat de aangepaste EBITDA in het derde en vierde kwartaal weer een groei laat optekenen.

We hebben in 2018 ook twee belangrijke mijlpalen verwezenlijkt die bepalend zijn voor de toekomst. Ten eerste hebben we een groothandelspartnership van vijf jaar gesloten met Medialaan, de grootste Vlaamse commerciële omroep. En ten tweede zijn we erin geslaagd om de EBITDA-verliezen van de convergente activiteiten met 11% terug te schroeven door een combinatie van kostenoptimalisering, terugdringing van het klantenverloop en lagere groothandelsprijzen."

Vooruitzichten voor 2019

Orange Belgium verwacht in 2019 een lichte groei van de omzet. De onderneming streeft naar een aangepaste EBITDA tussen € 285 miljoen en € 305 miljoen. De totale investeringsuitgaven zullen naar verwachting stabiel blijven.