Solide commerciële prestaties bevestigen de relevantie van Orange Belgiums convergente en mobiele-datastrategie
Eerste 9 maanden van 2017: Totale omzet uit diensten +2,4% j-o-j, aangepaste EBITDA +1,3% j-o-j op groepsniveau,
3e kwartaal van 2017: +15k nettotoevoegingen in postpaid, +2,7% j-o-j-groei van de postpaid-ARPU, +18k nettotoevoegingen voor het convergente Orange LOVE offer in België
Brussel, 23 oktober 2017 – Vandaag publiceert de Orange Belgium-groep (Euronext Brussel: OBEL) haar resultaten voor het derde kwartaal en de eerste negen maanden van 2017. Het derde kwartaal van 2017 werd gekenmerkt door een sterke commerciële dynamiek en een goede prestatie van de factoren die bepalend zijn voor de groei van Orange Belgium: convergentie, inkomsten gegenereerd uit mobiele data en klantenervaring. Het aantal convergente klanten is flink gestegen, tot 82 duizend convergente LOVE-klanten in België met 129 duizend gekoppelde simkaarten. Het mobiele segment heeft in België in het derde kwartaal van 2017 goed gepresteerd: +15 duizend netto nieuwe postpaidabonnees en een groei van de postpaid-ARPU van +2,7% j-o-j. Daaruit blijkt het succes van de waardestrategie die de onderneming hanteert om het tempo van de marktverschuiving naar meer dataverbruik op te voeren.
Strategie van Orange Belgium om inkomsten te genereren uit data maakt optimaal gebruik van de verschuiving naar meer dataverbruik
In het derde kwartaal van 2017 wist Orange Belgium 15 duizend netto nieuwe postpaidklanten te overtuigen. Het totale aantal postpaidklanten bedraagt inmiddels 2,29 miljoen. Omdat er steeds meer 4G-smartphones in gebruik zijn – de penetratiegraad steeg van 44% een jaar geleden tot 56% aan het einde van het derde kwartaal van 2017 – en de vraag naar streaming van muziek en video toeneemt – waardoor het gemiddelde dataverbruik op smartphones is gestegen tot 1,7 GB tegenover 1,2 GB een jaar geleden – is de postpaid-ARPU van Orange Belgium gestegen tot 30,0 euro, een groei van 2,7% jaar-op-jaar. Deze stijging is te danken aan het hogere dataverbruik.
Orange Belgium start een nieuwe fase als convergente operator
Het aantal convergente LOVE-klanten is in het derde kwartaal van 2017 met 18 duizend toegenomen tot 82 duizend, terwijl het aantal mobiele LOVE-klanten van de onderneming met 23 duizend is toegenomen tot 129 duizend, goed voor bijna 6% van het totale aantal postpaidklanten. Sinds de lancering van het convergente aanbod kunnen de LOVE-klanten van Orange Belgium inmiddels profiteren van nieuwe tv-kanalen, de Orange TV-app en een verdubbeling van het datavolume. De mijlpaal van 100 duizend convergente LOVE-klanten tegen het einde van het jaar is inmiddels in zicht. Dat betekent dat Orange Belgium als convergente operator een nieuwe fase inzet, om steeds efficiëntere en meer klantgerichte programma's voor marketing, sales, voorzieningen, installatie en getrouwheidsprogramma's in te voeren. Tegelijkertijd maken steeds meer mensen gebruik van Easy Switch en in de toekomst wordt er naar verwachting een billijker kostenberekeningsmodel op groothandelsniveau ingevoerd met een gedetailleerdere overeenkomst inzake het dienstverleningsniveau voor de kabelexploitanten.
Orange Belgium verzoekt toezichthouders om te beslissen in het voordeel van de concurrentie op de markt voor vastelijndiensten
De consultatieperiode van de Belgische toezichthouders voor de voorlopige marktanalyse van de markt voor tv en breedband liep tot eind september 2017. De Belgische Mededingingsautoriteit en de Europese Commissie zouden in het vierde kwartaal van 2017, na behandeling van de opmerkingen, op de hoogte worden gebracht. Een definitieve beslissing komt er naar verwachting in de eerste helft van 2018. Orange Belgium heeft de toezichthouders verzocht om snel tot een definitief voorstel te komen en de financiële voorwaarden voor groothandelstoegang tot de kabel aanzienlijk te verbeteren, om een haalbare winstmarge voor apart aangeboden kabeldiensten te verkrijgen.
Orange Belgium heeft goede financiële prestaties geleverd in de eerste negen maanden van 2017, ondanks de regulering van roaming diensten. De groep behaalde in de eerste negen maanden van 2017 een totale omzet van 933,7 miljoen euro, een stijging van 1,5% jaar-op jaar (of een onderliggende groei van +4,7% rekening houdende met de impact van de EU-roamingverordening van 28,0 miljoen euro). Ondanks de daling van de aangepaste EBITDA in het derde kwartaal van 2017, dat vooral verzoorzaakt werd door lagere MVNO-inkomsten steeg de aangepaste EBITDA van de Orange Belgium-groep met 1,3% in de eerste negen maanden van 2017 tot 240,3 miljoen euro, in vergelijking met 237,1 miljoen euro een jaar eerder. Dit resultaat werd gerealiseerd ondanks de negatieve EBITDA-bijdrage van apart aangeboden kabeldiensten van 14,9 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2017. De Orange Belgium-groep heeft in de eerste negen maanden van 2017 114,6 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 35,5 miljoen euro verband hield met kabelactiviteiten. Deze groei-investeringen verhinderden echter niet dat er in de eerste negen maanden van 2017 een operationele kasstroom van 137,4 miljoen euro werd gegenereerd. Eind september 2017 bedroeg de netto financiële schuld 288,3 miljoen euro. Daardoor kwam de ratio van de netto financiële schuld/gerapporteerde EBITDA uit op 0,9x.
De Orange Belgium-groep bevestigt haar verwachtingen voor het boekjaar 2017: een groei van de totale omzet uit diensten, een aangepaste EBITDA tussen 290 en 310 miljoen euro en stabiele totale investeringsuitgaven, exclusief investeringen in verband met de introductie van het Orange Internet + TV-aanbod, in vergelijking met 2016.
Michaël Trabbia, Chief Executive Officer van Orange Belgium legt uit:
“We begonnen met de Orange Belgium-groep een ambitieus digitaal transformatieavontuur om Orange Belgium opnieuw vorm te geven en een behendigheid, efficiëntie en vergevorderde klantenervaring te verwezenlijken. Onze op waarde gerichte benadering van het toenemende mobiele-dataverbruik en de toename van het aantal convergente klanten werkt.
In de tweede helft van 2017 bereiden we de volgende fase van ons convergent verhaal voor. Eerst hebben we ons convergente aanbod commercieel nog aantrekkelijker gemaakt door het mobiele datavolume voor alle convergente LOVE-klanten te verdubbelen. Voor onze bestaande klanten is dat een duwtje in de rug om al hun simkaarten in het pakket op te nemen. We zullen de komende maanden onze diensten blijven verbeteren. Ten tweede is de aan de gang zijnde marktanalyse van de toezichthouders van centraal belang om het juiste kader voor de komende jaren vast te stellen en Orange Belgium vraagt de toezichthouders om de huidige financiële en operationele voorwaarden voor kabeltoegang voor groothandelaars te verbeteren. Er moet in beide componenten vooruitgang worden geboekt om een billijke en werkelijke concurrentie op de vastelijnmarkt in België te garanderen.
Arnaud Castille, Chief Financial Officer:
“Orange Belgium heeft in het derde kwartaal van 2017 solide commerciële resultaten behaald. We zijn erin geslaagd om meer postpaidabonnees en meer convergente klanten te overtuigen en wisten onze postpaid-ARPU te verhogen. Ondanks de impact van de Europese roamingverordening en de lagere mvno-groothandelsinkomsten hebben we daarnaast een mooie omzetgroei gerealiseerd, ondanks tactische promotiecampagnes van onze concurrenten. We zijn ook bijzonder tevreden over de geslaagde overname van twee belangrijke distributiepartners in de Brusselse regio, waardoor wij onze marktpositie verder zullen uitbreiden en in een snel tempo synergieën zullen genereren. Ook hebben we in het derde kwartaal van 2017 onze nettoschuldpositie verder doen dalen en consolideerde zo onze zeer solide balansstructuur."