De coronacrisis veranderde de manier waarop bedrijven opereren, maar zijn al die veranderingen blijvend? Volgens een recente studie van Orange Belgium zullen ze alvast blijven inzetten op home offices, videomeetings en cybersecurity.
Terwijl de Belgische economie geleidelijk normaliseert naar de situatie pre-corona, voeren bedrijven veranderingen door in hun HR- en ICT-beleid, hun beleid rond cybersecurity en hun werking in het algemeen. Thuiswerk bijvoorbeeld zal hoogstwaarschijnlijk ook na de lockdown blijven bestaan. Bijna 8 bedrijven op 10 (79 %) in het onderzoek beweren dat hun werknemers vaker van thuis uit zullen blijven werken. 83 % is overtuigd dat de werkuren flexibeler zullen worden.
Een logisch gevolg van het feit dat meer bedrijven thuiswerk zullen toestaan en zelfs aanmoedigen: 89 % van de ondervraagde ondernemingen verwacht dat ze vaker online zullen vergaderen met behulp van speciale software. 7 bedrijven op 10 denken bovendien dat ze meer mobiele apparaten zoals laptops en smartphones ter beschikking moeten stellen van hun werknemers. Volgens 70 % van de bedrijven zal er ook vaker een webinar voor externe partijen georganiseerd worden. 72 % denkt dat hun werknemers zich door het succes van videomeetings minder vaak fysiek zullen moeten verplaatsen.
Hoewel deze nieuwe werkmethodes nogal wat voordelen hebben, brengen ze ook een aantal nieuwe risico's met zich mee. Krachtige netwerken zijn meer dan ooit broodnodig. Dat is waarom 2 op 3 bedrijven toegeven hun VPN-verbinding nog op punt te moeten zetten. 76 % vindt dat ze hun mobiele apparaten nog meer moeten beschermen tegen malware en nog eens 77 % beseft dat ze hun werknemers bewuster moeten maken van cyberbeveiligingsrisico's. Dit kan ook voordelig zijn voor bedrijven met een webshop. Van de 64 % van de bedrijven met een online shop beweert 52 % dat ze daarin zullen blijven investeren, ook als de lockdown voorbij is. Al bij al kan gesteld worden dat de meeste Belgische bedrijven een verlengstuk zullen breien aan veel 'experimenten' die tijdens de crisis opgestart werden.
Werner De Laet, Chief B2B, Wholesale and Innovation Officer van Orange Belgium: “Het merendeel van de Belgische bedrijven moest in geen tijd nieuwe manieren bedenken om de crisis het hoofd te bieden. Van methodes en apparaten waar vroeger twijfel over bestond, bleek plots dat ze wel doeltreffend en nuttig waren. Die nieuwe werkmethodes zetten een heleboel bedrijven aan het denken. De innovaties die daaruit voortvloeien zullen misschien een oplossing bieden voor onoplosbaar gewaande vraagstukken, zoals het fileprobleem.”