Vanaf vandaag mogen de bezoekers van Waasland Shopping zich opmaken voor een splinternieuwe parkeerbeleving, dankzij de slimme parkeeroplossing van Orange Belgium. De oplossing werkt met sensoren, slimme camera's en een mobiele app en toont klanten op hun mobiele apparaat onder meer de kortste weg naar een vrije parkeerplaats.
Een alomvattend en efficiënt parkeerbeleid is cruciaal voor de aantrekkelijkheid van een shoppingcenter, want dat beïnvloedt in grote mate de klantbeleving. De eigenaar van Waasland Shopping besloot parkeren een nieuwe dimensie te geven door Orange Belgium te vragen een oplossing voor slim parkeren uit te rollen. Een belangrijke stap voor een shoppingcenter met niet minder dan 2.750 parkeerplaatsen voor zijn klanten, dat op dit moment ook zwaar investeert in de grondige renovatie van zijn parkeerdak. De oplossing van Orange Belgium en CommuniThings zal bezoekers in geen tijd een vrije parkeerplaats helpen te vinden: een mobiele app toont de bestuurders in real time waar er nog plaatsen vrij zijn en leidt ze naar de meest geschikte plaats.
De sensoren, slimme camera's en mobiele app geven de directie van Waasland Shopping kostbare inzichten die ze kan gebruiken om de indeling en de organisatie van haar parking te verbeteren. Ze verminderen ook filevorming op drukke dagen waardoor de totale CO2-uitstoot aanzienlijk lager komt te liggen.
De slimme parkeerdiensten werden ontwikkeld dankzij een exclusieve samenwerking met de Belgische scale-up CommuniThings, die Orange hielp groeien in eigen land en daarbuiten dankzij het Orange Fab-acceleratieprogramma en een investering in een minderheidsbelang.
Werner De Laet, Chief Enterprise Business, Wholesale & Innovation Officer van Orange Belgium: "Als innovatieve en verantwoorde operator zijn we ervan overtuigd dat een relevant gebruik van technologie belangrijke maatschappelijke problemen kan helpen op te lossen. De doorstroom en het parkeerprobleem aanpakken is belangrijk voor iedere handelaar. Het verhoogt de klantentevredenheid, vermindert filevorming en CO2-uitstoot en vergroot de aantrekkingskracht van de eigen zaak. Het is fijn om te zien hoe onze eerste geslaagde projecten met bestuurlijke overheden zich vertalen in commerciële voltreffers met klanten uit de privésector. Dat leidt tot weldoordachte parkeerbeleiden die voor iedereen voordelig zijn, zowel voor vaste bezoekers als grote spelers uit de retailsector."
"De inrichting van deze oplossing, via een investering van de eigenaar, zal ons helpen om onze klanten sneller naar een vrije parkeerplaats te leiden. Daarnaast krijgen wij, de managers van deze infrastructuur, kostbare inzichten in het parkeergedrag van onze klanten. De oplossing biedt dus meerdere voordelen. De samenwerking maakt een snelle installatie mogelijk, aangezien alle gegevens draadloos worden doorgestuurd. Het feit dat Orange bij het project betrokken is, is een meerwaarde”, lichtVincent Hermans, Waasland Shopping Manager, toe.
Voor meer informatie: www.business.orange.be/smart-parking