23/10/19

Financieel nieuws

Voortgezette groei voor Orange Belgium

Terug naar nieuws index
  • Het aantal mobiele postpaidklanten steeg j-o-j met 5,8% dankzij 32 duizend nettotoevoegingen in het afgelopen kwartaal
  • Het aantal convergente klanten steeg met 50,3% j-o-j dankzij 17 duizend nettotoevoegingen in het afgelopen kwartaal
  • Omzet1: +2,5% j-o-j voor het kwartaal / Omzet uit retaildiensten1: +7,1% j-o-j voor het kwartaal
  • EBITDAaL1: +1,1% j-o-j voor het kwartaal

Operationele hoogtepunten voor Orange Belgium in Kw3 2019

  • Met de geslaagde introductie van Love Duo in juli verankert Orange Belgium zijn positie als bold challenger. Hoewel Love Duo vanwege de installatietermijn slechts een marginaal effect had op het nettoaantal nieuwe convergente klanten tijdens het kwartaal, blijkt uit het orderboek dat consumenten een grote belangstelling hebben voor kabelknippersformules. Tegelijkertijd werd het single-installerproces geleidelijk ingevoerd. Voor de meeste kabelinstallaties is er tegenwoordig slechts één interventie nodig. Dat betekent een betere klantervaring en lagere installatiekosten.
  • Hoewel concurrenten hun promotieactiviteiten opvoeren, blijft Orange Belgium mobiele postpaidklanten aantrekken. Orange Belgium wist tijdens het kwartaal 32 duizend extra mobiele postpaidabonnees te overtuigen en sloot het kwartaal af met 2,5 miljoen klanten (+5,8% j-o-j).
  • Ook het nettoaantal nieuwe convergente klanten (+17 duizend) bleef solide. Gezien de overschakeling naar het single-installerproces, wat een tijdelijke impact had op het aantal aansluitingen van klanten, is dit een sterke prestatie. Aan het einde van het kwartaal is het aantal convergente mobiele klanten goed voor 14,6% van alle mobiele postpaidklanten (Kw3 2018: 10,1%).
  • De ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten daalde met 2,6% j-o-j, voornamelijk als gevolg van de reglementering over internationaal bellen in de EU. De onderneming bleef profiteren van de migratie naar eenvoudige royale tariefplannen, waardoor de bundeloverschrijdende inkomsten dalen, maar de omzet uit abonnementsdiensten stijgt. De ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen steeg met 1,3% j-o-j aangezien er nu aan alle nieuwe klanten aansluitingskosten worden gefactureerd.

 

Geconsolideerde financiële hoogtepunten in Kw3 2019

  • Ondanks de lagere mvno-inkomsten steeg de omzet met 2,5% j-o-j1 tot 334,3 miljoen euro. De omzet uit retaildiensten steeg met 7,1%1, goed voor alweer een kwartaal van solide groei.
  • Ondanks tegenvallers van 12,9 miljoen euro (mvno-inkomsten, merkvergoeding en effect van de Europese reglementering) steeg de EBITDAaL met 1,1% j-o-j1 tot 83,6 miljoen euro. Deze prestatie was te danken aan de hogere omzet uit retaildiensten, voortgezette efficiëntiemaatregelen en aanhoudende verbeteringen aan de kabelactiviteiten.
  • Orange Belgium blijft de efficiëntie in zijn kabelactiviteiten opvoeren. De kabelactiviteiten genereerden in Kw3 2019 een positieve EBITDAaL van 2,2 miljoen euro. De operationele kasstroom van de kabelactiviteiten liet over de eerste 9 maanden van 2019 een verbetering optekenen van 19,6 miljoen euro j-o-j, maar blijft negatief op -26,7 miljoen euro.
  • De overname van BKM werd op 31 juli voltooid. De ICT-speler leverde een EBITDAaL-bijdrage van 0,8 miljoen euro bij een omzet van 7,9 miljoen euro.
  • De eCapex bedroegen 39,3 miljoen euro. Bepaalde netwerk- en IT-uitgaven zijn vervroegd naar Kw3 2019. Dit heeft echter geen impact op de eCapex voor het volledige jaar.
  • De operationele kasstroom bedroeg 44,3 miljoen euro. De netto financiële schuld bedroeg 248,4 miljoen euro als gevolg van de overname van BKM.
  • Verwachtingen voor 2019 bevestigd. De Orange Belgium-groep verwacht een lichte stijging van de omzet, een EBITDAaL tussen 285 miljoen en 305 miljoen euro en stabiele eCapex.

 

Michaël Trabbia, Chief Executive Officer:

Orange Belgium laat alweer een kwartaal van goede commerciële en financiële prestaties optekenen. Hoewel concurrenten hun promotieactiviteiten hebben opgevoerd, vertonen onze mobiele en convergente activiteiten dankzij onze positionering als 'bold challenger' een voortgezette groei.

In juli hebben we de traditionele telecomspelregels alweer herschreven. We introduceerden Love Duo, omdat we vinden dat klanten niet hoeven te betalen voor diensten die ze niet nodig hebben. De Belgische consument heeft deze kabelknippersformule van vast internet en mobiele telefonie met open armen onthaald: we stellen vast dat ons orderboek een aanzienlijke stijging laat optekenen, wat veelbelovend lijkt voor de toekomst.

Tegelijkertijd hebben we na het nieuwe besluit van het BIPT met succes het single-installerproces voor onze kabelklanten ingevoerd. De Orange technicus kan de meeste installaties inmiddels zelf in één keer uitvoeren. Dat betekent een betere klantervaring en lagere kosten.

Arnaud Castille, Chief Financial Officer:

Dit kwartaal bewijst nogmaals dat onze commerciële focus goed zit. Zowel de omzet uit retaildiensten als het aantal mobiele en convergente klanten blijft groeien.

Vanuit een financieel standpunt konden wij dankzij de mooie groei van onze kernactiviteiten en onze aanhoudende inspanningen om de efficiëntie te verbeteren, toch alweer een groei van de EBITDAaL verwezenlijken, ondanks de aanzienlijke tegenvallers waarmee wij in 2019 zijn geconfronteerd. Voor de 9 maanden afgesloten in september hebben we de operationele kasstroom van de kabelactiviteiten met 19,6 miljoen euro verbeterd. Onze aandacht blijft in eerste instantie uitgaan naar een verdere verbetering van de efficiëntie van onze interne processen, waardoor de EBITDAaL-marge van Orange Belgium verder kan toenemen.

We hebben het afgelopen kwartaal ook BKM in onze rangen opgenomen. We verwachten dat we ons b2b-aanbod dankzij deze overname kunnen optimaliseren en onze aanwezigheid op de markten voor ICT en connectiviteit kunnen uitbreiden. De werkzaamheden aan de overeenkomst voor het delen van mobiele toegangsnetwerken met Proximus verloopt volgens plan. We verwachten de overeenkomst tegen het einde van het jaar te voltooien.

We bevestigen onze vooruitzichten voor 2019. We verwachten een lichte stijging van de omzet, een EBITDAaL van 285 miljoen - 305 miljoen euro en stabiele eCapex.