Michaël Trabbia, Chief Executive Officer:
We hebben onze positie als 'Bold Challenger', die we in 2018 hadden ingenomen met als uitgangspunt eenvoudige, royale en zorgeloze tariefplannen, in 2019 verder versterkt. We zijn trouw gebleven aan onze beloften aan onze klanten: geen prijsverhogingen, geen onaangename verrassingen en geen uitgaven voor diensten die de klant niet nodig heeft.
In het tweede kwartaal hebben we onze tariefplannen met onbeperkte data uitgebreid: voortaan kunnen ze in de hele EU worden gebruikt en zijn mms'en gratis. In het derde kwartaal hebben we Love Duo geïntroduceerd. Tot slot hebben we in het vierde kwartaal het datavolume van onze Cheetah-abonnementen verhoogd van 8 GB naar 15 GB voor dezelfde prijs, en werden we de exclusieve partner voor de lancering van Google Nest in België.
Deze positionering heeft bijgedragen aan de solide commerciële resultaten van 2019, ondanks de actievere concurrentie in de tweede helft van het jaar. Het aantal convergente klanten is met 43% j-o-j gestegen tot inmiddels meer dan 250.000. Love Duo bleek bij klanten een schot in de roos te zijn en leverde een essentiële bijdrage aan dit succes. Slechts een paar maanden na de lancering is de bundel al goed voor 10% van onze convergente klanten.
Er werden in 2019 ook andere belangrijke structurele successen verwezenlijkt. Door de overeenkomst over het gedeelde mobiele toegangsnetwerk met Proximus zullen wij de klantervaring kunnen verbeteren, het energieverbruik kunnen terugdringen en ons klaar kunnen maken voor een snelle uitrol van 5G wanneer het spectrum wordt toegewezen. We verwachten dat de joint venture in de loop van 2020 van start kan gaan, na het besluit van de Belgische Mededingingsautoriteit.
Op de b2b-markt is de overname van BKM, een erkende Belgische speler in UC&C, een belangrijke troef om onze aanbiedingen uit te breiden en beter in te spelen op de vraag van bedrijven.
Nu er geen aanzienlijke hindernissen meer in het verschiet liggen, zijn dat verwezenlijkingen waardoor we er alle vertrouwen in hebben dat we ook in 2020 een mooie groei van de EBITDAaL tot stand kunnen brengen.
Arnaud Castille, Chief Financial Officer:
De verwezenlijkingen van het laatste kwartaal van 2019 gaven concreet vorm aan onze commerciële en financiële ambities.
Op financieel vlak is zowel de omzet als de EBITDAaL dit kwartaal blijven stijgen. Ondanks enkele tegenvallers konden we onze EBITDAaL zowel in absolute als in relatieve zin verbeteren ten opzichte van 2018 en behaalden we een EBITDAaL tegen de bovengrens van ons verwachte bereik voor 2019. Dit is te danken aan onze inspanningen om onze interne processen continu te verbeteren en onze efficiëntie op te voeren. Daarbovenop hebben we onze kostenbeheersing verbeterd door een optimalisering van ons werkkapitaal, met een significante groei van de vrije kasstroom. Een jaar geleden lanceerden we 'Bold Inside', ons transformatieplan om onze aanbiedingen en onze manier van werken te vereenvoudigen, om de hele klantervaring en alle processen te digitaliseren en onze mensen te stimuleren. Sinds 2019 werpt dit plan zijn vruchten af en dat zal het ook in 2020 blijven doen.
Bovendien waren onze convergente activiteiten voor het derde opeenvolgende kwartaal gunstig voor de EBITDAaL, waardoor we voor het eerst sinds de introductie van Love een positief resultaat voor het volledige jaar hebben behaald. Intern zullen we inspanningen blijven leveren om de operationele efficiëntie te bevorderen en om onze kasstroom voor deze activiteit te verbeteren.
Dividend over 2019
De raad van bestuur zal op de jaarlijkse algemene vergadering voor het boekjaar 2019 een verhoging van het dividend tot 0,60 euro per aandeel voorstellen.
Vooruitzichten voor 2020
Orange Belgium verwacht in 2020 een lage eencijferige groei van de omzet. De onderneming streeft naar een EBITDAaL tussen 310 miljoen euro en 330 miljoen euro. De totale eCapex zullen naar verwachting stabiel blijven, exclusief de overeenkomst voor het delen van het RAN, dat in 2020 een beperkte impact zal hebben.