24/04/19

Financieel nieuws

Solide commercieel momentum zorgt voor sterke groei van de omzet uit retaildiensten

Terug naar nieuws index
  • Nettotoevoegingen voor mobiele abonnementen: +21 duizend / +53,6% j-o-j
  • Nettotoevoegingen in het convergente segment: +20 duizend / +5,8% j-o-j
  • Omzet: +3,8% j-o-j / Omzet uit retaildiensten: +13,5% j-o-j
  • EBITDAaL -3,8% j-o-j (+14% j-o-j zonder de impact van mvno-inkomsten)

Operationele hoogtepunten voor Orange Belgium in Kw1 2019

  • Nog steeds solide commercieel momentum voor het mobiele postpaidsegment. Het aantal klanten met een mobiel abonnement steeg met 21 duizend (+6,9% j-o-j) tot 2,5 miljoen abonnees. Nieuwe klanten kiezen steeds vaker voor duurdere tariefplannen.
  • Nettotoevoegingen in het convergente segment bevestigen aantrekkelijkheid van het aanbod. Als bundel voor breedband en tv heeft het Love-aanbod op de markt nog steeds de beste prijs-kwaliteitverhouding. Orange Belgium wist 20 duizend abonnees te veroveren en bereikte een mijlpaal van 200 duizend Love-klanten (+64,4% j-o-j). Het aantal convergente mobiele klanten vertegenwoordigt 12,7% van alle mobiele postpaidklanten.
  • De ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen vertoont nog steeds een sterke groei, terwijl de ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten enigszins afneemt. De ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen steeg met 7,7% j-o-j tot € 77,4 omdat er geen prijspromoties zijn georganiseerd, omdat er steeds vaker gekozen wordt voor de vastelijnoptie en dankzij de omzet uit verbindingskosten. De ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten lag 1,1% j-o-j lager aangezien de toenemende omzet uit abonnementsdiensten de lagere bundeloverschrijdende inkomsten niet volledig compenseerde.

Operationele kerncijfers van Orange Belgium

(in € m)

Kw1 2019

Kw1 2018

Variatie

Klanten met een mobiel abonnement

2,329

2,490

6.9%

nettotoevoegingen kwartaal over kwartaal (in '000)

14

21

53.6%

ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten (€ per maand)

21.1

20.8

-1.1%

Convergente klanten (in '000)

122

200

64.4%

nettotoevoegingen kwartaal over kwartaal (in '000)

19

20

5.8%

ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen (€ per maand)

71.8

77.4

7.7%

Convergente mobiele klanten als % van de klanten met een mobiel abonnement

8.0%

12.7%

471 bp

 

 

 

 

Geconsolideerde financiële hoogtepunten in Kw1 2019

  • De omzet steeg met 3,8% tot € 318,2 miljoen. De omzet uit retaildiensten is verder blijven groeien (+13,5% j-o-j). Alweer was de groei voornamelijk te danken aan de convergente diensten (+83,4% j-o-j) en abonnementen met alleen mobiele diensten (+3,0% j-o-j). Het verlies aan mvno-inkomsten vertegenwoordigt € 12,1 miljoen. 
  • EBITDAaL getroffen door het verlies van de mvno-inkomsten van Telenet. Tegenover Kw1 2018 is de EBITDAaL met 3,8% j-o-j gedaald tot € 58 miljoen. Zonder de impact van de lagere mvno-inkomsten zou de EBITDAaL j-o-j met 14% j-o-j zijn gestegen door de hogere omzet en de beheersing van de directe kosten. Opnieuw wist Orange Belgium het EBITDA-verlies van de kabelactiviteiten te beperken, dit kwartaal tot € 1,1 miljoen, in vergelijking met een verlies van € 5,9 miljoen in Kw1 2018.
  • Financiële vooruitzichten voor 2019 bevestigd. Orange Belgium verwacht een lichte stijging van de omzet, een EBITDAaL van € 285 - € 305 miljoen en stabiele eCapex.

Orange Belgium-groep: financiële kerncijfers

 

gerapporteerd

vergelijkbaar

 

vergelijkbaar

gerapporteerd

(in € m)

Kw1 2018

Kw1 2018

Kw1 2019

change

change

Omzet

306.6

 

318.2

 

3.8%

Omzet uit retaildiensten

181.3

 

205.7

 

13.5%

     

 

   

EBITDAaL

Nvt

60.3

58.0

-3.8%

 

marge

Nvt

19.7%

18.2%

-144 bp

 

eCapex

 

-31.8

-36.9

16.1%

 

Operationele kasstroom1

 

28.5

21.1

-25.9%

 
     

 

   

Aangepaste EBITDA

60.6

 

 

   

marge

19.8%

 

 

   

Netto-investeringen

-31.8

 

 

   

Operationele kasstroom2

28.8

 

 

   
     

 

   

Netto financiële schuld

295.5

 

252.1

   

 

 

 

 

 

 

1 Operationele kasstroom gedefinieerd als EBITDAaL – eCapex

2 Operationele kasstroom gedefinieerd als aangepaste EBITDA – investeringsuitgaven.

Michaël Trabbia, Chief Executive Officer:

Bij Orange Belgium maken we komaf met de traditionele telecomregels. Met onze Love-aanbiedingen hebben we het duopolie op de markt voor vastelijndiensten ontwricht. Wij waren de eerste operator met een volledig onbeperkt mobiel en convergent aanbod in België. Voor het derde jaar op rij hebben we beloofd om de prijs van onze mobiele en convergente diensten niet te verhogen.

Dankzij onze positionering als 'bold challenger' konden we in 2018 een solide commerciële groei verwezenlijken. In het eerste kwartaal van 2019 zijn we in een klimaat van actieve concurrentie van deze positie blijven profiteren. We behaalden een solide commerciële groei voor onze mobiele en convergente activiteiten en wisten ook onze klantentevredenheid te verbeteren. We bereikten de mijlpaal van 200.000 Love-klanten en ons aantal mobiele postpaidklanten is met bijna 7% j-o-j gegroeid. We hebben ook een aantal nieuwe initiatieven geïntroduceerd. Zo zijn onze onbeperkte mobiele aanbiedingen nu ook beschikbaar voor zakelijke klanten, en garanderen we onze klanten mobiele dekking binnenshuis. Momenteel zijn we bezig met de voorbereiding van de introductie van ons onbeperkte Internet-only-abonnement, om verder tegemoet te komen aan onbeantwoorde behoeften van onze klanten.

Arnaud Castille, Chief Financial Officer:

Onze omzet vertoont sinds begin 2018 nog steeds een gestage stijgende trend, die voornamelijk te danken is aan de groei van onze omzet uit retaildiensten met 13,5%, een record. Ook moet worden benadrukt dat het eerste kwartaal van 2019 het derde opeenvolgende kwartaal is waarin de omzet uit alleen mobiele diensten een groei laat optekenen en ook de omzet uit convergente diensten gestaag is blijven groeien. Hieruit blijkt duidelijk dat onze positionering als 'bold challenger' op de telecommarkt inmiddels stevig is verankerd.

Door de beëindiging van mvno-overeenkomsten is de EBITDAaL tijdens het kwartaal met 3,8% gedaald. Dat had een impact van € 12 miljoen op de winst, die slechts gedeeltelijk werd gecompenseerd door een solide groei van de omzet uit retaildiensten.

We bevestigen onze vooruitzichten voor 2019. We streven ernaar om onze klanten een uitstekende dienstverlening te blijven bieden om het commerciële momentum in stand te houden. We blijven ons toeleggen op de verwezenlijking van operationele efficiënties.

                                                                                                     

 

 

  1. Belangrijkste hoogtepunten

1.1 Operationele hoogtepunten

  • Orange Belgium lanceert eerste volledig beveiligde en onbeperkte zakelijke tariefplannen om verbonden te blijven in België en de EU

Orange Belgium heeft de eerste volledig beveiligde en onbeperkte zakelijke tariefplannen geïntroduceerd, met onbeperkt mobiel surfen, bellen en sms'en in België en 39 Europese landen en gebieden. Zakelijke Orange-klanten kunnen nu altijd en overal verbonden blijven op reis in de EU of als ze internationaal bellen en sms'en naar de EU, zonder dat ze zich ook maar ergens zorgen over hoeven te maken. Bovendien is de smartphone van zakelijke Orange-klanten dankzij een extra beveiligingsdienst beschermd tegen potentiële cyberdreigingen.

Sinds 4 maart 2019 zijn de tariefplannen Shape Intense en Shape Traveller opgewaardeerd met onbeperkt mobiel internet en onbeperkt internationaal bellen in en naar de EU.

  • Orange Belgium staat onbeperkte dataroaming toe in EU

Orange Belgium heeft de Arend en Arend Premium-tariefplannen verbeterd door de datalimiet van 20 GB voor roaming in de EU te schrappen. Sinds begin april kunnen deze klanten onbeperkt surfen in België en de EU. Daarvoor werd het gebruik van dataroaming boven 20 GB aangerekend als verkeer buiten bundel.

  • Geen brexit voor mobiele klanten van Orange Belgium

Orange Belgium heeft bevestigd dat zakelijke en residentiële klanten die naar het VK reizen, kunnen blijven bellen, sms'en en surfen zoals thuis, ongeacht het resultaat van de brexit.

  • Orange Belgium blijft zijn Love-ervaring verbeteren

Orange Belgium en Eleven Sports hebben een nieuw distributieakkoord gesloten voor het seizoen 2019-2020 en 2020-2021 voor Eleven Sports 1, 2 en 3. De drie kanalen blijven in HD deel uitmaken van het pakket van Orange voor digitale tv. Vanaf deze zomer zullen abonnees internationale sportevenementen via de Orange TV-app op hun smartphone kunnen bekijken. Vandaag is Orange nog steeds de enige telecomoperator in België die Eleven Sports aanbiedt in een standaard tariefplan.

De Orange TV-app is nu compatibel met Chromecast. Klanten kunnen dus op een ander tv-toestel live tv-kijken. Daarnaast laat Orange Belgium zijn klanten nu nog sneller zappen en is de vertraging bij het schakelen tussen zenders inmiddels teruggebracht van 3 seconden tot minder dan 1 seconde. Abonnees krijgen deze extraatjes helemaal gratis.

  • Medialaan is begonnen met de migratie van haar mobiele abonnees naar het netwerk van Orange Belgium.

Medialaan beheert een mvno onder de merknamen Mobile Vikings en JIM Mobile. Naar verwachting wordt het migratieproces in de loop van het tweede kwartaal voltooid.

  • Netwerken van Orange Belgium op nummer 1 voor mobiele telefonie, mobiel internet en betrouwbaarste bestandsoverdracht in België volgens LCC

In december 2018 heeft de Europese tak van LCC in opdracht van Orange een onafhankelijke meting van de prestaties uitgevoerd in 22 stedelijke gebieden in België. De experts bij LCC International onderzochten voor de 3 belangrijkste operatoren de telefoniediensten via 2G en 3G en testten dataverbindingen op smartphones via 2G, 3G, 4G en 4G+.

Het onderzoek bevestigt dat Orange Belgium de beste ervaringen garandeert op het vlak van mobiele telefonie (94,5% tegenover 93,3% en 81,8% bij de concurrentie), mobiel internet (87,2% tegenover 85,6% en 85%) en betrouwbaarste bestandsoverdracht (tot 99,7% geslaagde transfers tegenover 98,7% en 97,9% bij de concurrentie) in België.

  • Orange Belgium opent sterk beveiligd en eco-efficiënt datacenter in Antwerpen

Op 18 maart heeft Orange Belgium in aanwezigheid van Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters een datacenter geopend in Antwerpen. Het datacenter is 1000 m² groot en helpt Orange te voldoen aan de toenemende vraag van zijn klanten naar mobiele oplossingen. Dagelijks worden er immers miljarden verbindingen gemaakt om te surfen, bellen en sms'en.

Orange Belgium heeft ruim € 14 miljoen geïnvesteerd in de bouw van dit innovatieve datacenter. Het gebouw maakt 98% van het jaar gebruik van free cooling en is veel energiezuiniger dan een standaard datacenter. Bovendien is het datacenter sterk beveiligd en veerkrachtig dankzij systematisch redundante kritieke onderdelen.

1.2 Reglementaire hoogtepunten

  • Herziening van de besluiten over de analyse van de markt voor breedbandinternet en televisieomroep – update

Het hof van beroep heeft het verzoek van de kabeloperatoren om de beslissingen op te schorten, verworpen. Medio 2019 wordt er een beslissing ten gronde verwacht in de beroepsprocedures van de kabeloperatoren.

Tussen december 2018 en 15 februari 2019 heeft het BIPT een raadpleging georganiseerd over de kostmodellen voor toegang tot de netwerken van de kabeloperatoren en het FTTH-netwerk van Proximus.

In zijn reactie heeft Orange Belgium een aantal in het model gebruikte structurerende veronderstellingen betwist die ertoe leiden dat de kosten voor de levering van diensten via een kabelnetwerk in aanzienlijke mate worden overschat. Bijgevolg heeft Orange Belgium aangedrongen om die belangrijke veronderstellingen opnieuw te beoordelen om ze in overeenstemming te brengen met de financiële en technologische realiteit, evenals de meest waarschijnlijke marktontwikkelingen, alvorens ze te gebruiken als input voor toekomstige besluiten over gereglementeerde groothandelstarieven. Orange Belgium verwacht nu een ontwerpbesluit in het tweede kwartaal van 2019 en het definitieve besluit in het vierde kwartaal van 2019.

  • Analyse van de groothandelsmarkt voor hoogwaardige toegang

Op 29 maart heeft het BIPT een ontwerpanalyse gepubliceerd van de groothandelsmarkt voor hoogwaardige toegang (vooral huurlijnen). Volgens het ontwerpbesluit heeft Proximus nog steeds een dominante positie op deze markt. Bijgevolg wordt in het ontwerpbesluit voorgesteld om ten aanzien van Proximus verschillende remedies op te leggen. Dergelijke remedies houden onder meer in dat Proximus tegen billijke en niet-discriminerende tarieven actieve hoogwaardige toegang moet aanbieden (op koper- en glasvezelinfrastructuren) en moet voorzien in passieve toegang via de lokale glasvezelinfrastructuur. De toegangsremedies variëren in functie van despecifieke geografische concurrentiekenmerken. Alle spelers hebben de gelegenheid om vóór 29 mei feedback te geven.

  • Nieuwe spectrumverdeling en verlenging van bestaande spectrumtoewijzingen

De koninklijke besluiten over de toewijzing van de 700, 1400 en 3400-3800 MHz-frequentiebanden en de voorwaarden voor de verlenging/hertoewijzing van de 900, 1800 en 2100 MHz-frequentiebanden zijn niet voltooid. De discussie over de 5G-spectrumlicenties en de verlenging van de 900-1800 en 2100 MHz-licenties is nu uitgesteld tot na de parlementsverkiezingen van 26 mei 2019 en de vorming van een nieuwe regering.

  • Tarieven voor vaste gespreksafgiftediensten (FTR)

Het BIPT heeft het FTR-besluit voltooid. Op 23 november 2018 heeft de regulator besloten om vanaf 1 januari 2019 maximale tarieven voor vaste gespreksafgiftediensten (FTR) vast te leggen op € 0,00116/min. 3StarsNet heeft beroep aangetekend tegen dit besluit en er wordt tegen medio 2019 een beslissing verwacht.

  • Stralingsnormen in Brussel - update

De goedkeuring van de ordonnantie om de stralingsnorm te verhogen, die nodig is voor de uitrol van 5G in Brussel, is door de Brusselse regering uitgesteld.

 

 

  1. Toelichting bij de financiële toestand

2.1 Toepassing van IFRS 16

IFRS 16 – Leaseovereenkomsten is van toepassing vanaf 1 januari 2019 en vervangt IAS 17. Volgens IFRS 16 wordt een leaseovereenkomst gedefinieerd als een 'contract dat in ruil voor een vergoeding het recht verleent om gedurende een bepaalde periode de zeggenschap over het gebruik van een geïdentificeerd actief uit te oefenen'. Orange Belgium heeft een 'gewijzigde retroactieve' overgangsbenadering toegepast, in overeenstemming met de grondslagen voor financiële verslaggeving van de Orange-groep. Dit betekent dat lopende leaseovereenkomsten worden verwerkt alsof ze van start zijn gegaan op 1 januari 2019, en dat de perioden vóór 2019 niet worden aangepast om rekening te houden met IFRS 16.

IFRS 16 heeft voornamelijk een impact op het volgende:

  • Leaseverbintenissen: over deze verplichtingen werd voorheen buiten de balans informatie verstrekt in de toelichting bij de geconsolideerde financiële staten. Volgens IFRS 16 worden ze in de balans opgenomen 1) als met een gebruiksrecht overeenstemmende activa aan de actiefzijde volgens de waarderingsbenadering die door IFRS 16 wordt vereist, en 2) aan de passiefzijde.
  • Operationele kosten van leaseovereenkomsten: deze kosten werden opgenomen in de indirecte bedrijfskosten. Volgens IFRS 16 worden deze kosten vervangen door afschrijvingskosten en rentekosten.
  • Bijkomende informatieverschaffing: in de toelichting bij de financiële staten zal er meer informatie worden verstrekt, vooral over de aard van de leaseovereenkomsten en hun ontwikkeling.

De toepassing van IFRS 16 houdt ook een wijziging in van de manier waarop Orange Belgium financiële gegevens rapporteert.

  • EBITDAaL: 'EBITDA after Leases' is een maatstaf van financiële winstgevendheid waarin de afschrijvingskosten en rentekosten in verband met leaseovereenkomsten zijn opgenomen. Deze maatstaf vervangt de aangepaste EBITDA. 
  • eCapex: De Orange-groep introduceert eCapex of economische investeringsuitgaven als een maatstaf voor kapitaalinvesteringen, die voor de Groep overeenstemt met werkelijke contante kapitaalinvesteringen. Voor Orange Belgium is er geen verschil tussen de economische investeringsuitgaven (eCapex) en de investeringsuitgaven (Capex), aangezien de afstotingen van vaste en immateriële vaste activa beperkt blijven.

2.2 Geconsolideerde cijfers van de Orange Belgium-groep

Orange Belgium-groep: geconsolideerde winst-en-verliesrekening

 

gerapporteerd

vergelijkbaar

 

vergelijkbaar

gerapporteerd

(in € m)

Kw1 2018

Kw1 2018

Kw1 2019

Variatie

Variatie

Omzet

306.6

 

318.2

 

3.8%

België

295.2

 

305.5

 

3.5%

Luxemburg

15.4

 

16.2

 

5.3%

Intergroepseliminaties

-4.0

 

-3.5

 

-14.0%

 

 

 

 

 

 

EBITDAaL

 

60.3

58.0

-3.8%

 

België

 

59.3

56.4

-4.9%

 

Luxemburg

 

1.0

1.6

63.5%

 

marge EBITDAaL

 

19.7%

18.2%

-144 bp

 

     

 

   

Aangepaste EBITDA

60.6

 

 

 

 

België

59.6

 

 

 

 

Luxemburg

1.0

 

 

 

 

% marge Aangepaste EBITDA

19.8%

 

 

 

 

     

 

   

Herstructureringskosten

-1.4

 

-4.6

   

Overige operationele inkomsten

0.0

 

0.0

   

Afschrijvingen

-57.7

 

-60.8

   

Bijzondere waardevermindering van goodwill

0.0

 

0.0

   

Aandeel in winst (verlies) van geassocieerde deelnemingen

0.0

 

0.0

   

Bedrijfswinst (EBIT)

1.6

 

-7.4

 

 

     

 

   

Financieel resultaat

0.0

 

0.0

   

Financiële kosten

-1.1

 

-1.1

   

Profit before tax

0.5

 

-8.5

 

 

     

 

   

Belastingen

-0.9

 

0.1

   
     

 

   

Nettowinst (verlies) van de periode

-0.4

 

-8.3

   

Gewone winst of gewoon verlies per aandeel (in €)

-0.01

 

-0.14

   

Totaal aantal aandelen (m)

59.82

 

59.84

   

 

 

 

 

 

 

2.3 Geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat

Omzet

De omzet van de groep steeg met 3,8% tot € 318,2 miljoen. De omzet uit retaildiensten steeg met 13,5% tot € 205,7 miljoen dankzij de solide groei van de omzet uit mobiele diensten en het aanhoudend sterke momentum van het convergente aanbod. De groothandelsinkomsten daalden met 13,7% vanwege de verwachte lagere mvno-inkomsten. De mvno-inkomsten bedroegen € 0,4 miljoen tijdens het kwartaal, tegenover € 12,1 miljoen in de overeenstemmende periode in 2018.

Orange Belgium-groep: geconsolideerde omzet

(in € m)

Kw1 2019

Kw1 2018

Variatie

Omzet uit convergente diensten

20.8

38.1

83.4%

Omzet uit alleen mobiele diensten

149.9

154.4

3.0%

Omzet uit alleen vastelijndiensten

9.7

12.2

24.9%

Omzet uit IT- en integratiediensten

0.9

1.0

19.6%

Omzet uit retaildiensten

181.3

205.7

13.5%

Verkoop van apparatuur

32.2

31.4

-2.5%

Groothandelsinkomsten

77.4

66.8

-13.7%

waarvan inkomende roamingoproepen en roaming van bezoekers

59.3

61.4

3.5%

Overige bedrijfsopbrengsten

15.8

14.4

-8.9%

Omzet

306.6

318.2

3.8%

 

 

 

 

 

Resultaat van bedrijfsactiviteiten vóór afschrijvingen en andere kosten

De EBITDAaL daalde met 3,8% tot € 58 miljoen. Zonder de impact van de mvno-inkomsten zou de onderliggende EBITDAaL 14% hoger liggen naarmate de efficiëntiemaatregelen resultaat opleveren. Het EBITDA-verlies van de kabelactiviteiten dit kwartaal bedroeg € 1,1 miljoen, in vergelijking met een verlies van € 5,9 miljoen in Kw1 2018.

De totale operationele kosten stegen tot € 260,2 miljoen in Kw1 2019 (+5,8%), in vergelijking met € 246,0 miljoen vorig jaar. In de volgende tabel wordt een overzicht gegeven van de verschillende kosten:

Operationele kosten

(in € m)

Kw1 2018

Kw1 2019

Variatie

Directe bedrijfskosten

-144.3

-145.3

0.7%

Personeelskosten

-36.1

-36.9

2.2%

Indirecte bedrijfskosten

-65.6

-78.0

18.9%

 

-246.0

-260.2

5.8%

 

 

 

 

  • De directe bedrijfskosten bleven stabiel op € 145,3 miljoen. De hogere kosten voor kabeltoegang en content (door het grotere aantal klanten) werden gecompenseerd door de lagere interconnectiekosten, kosten voor apparatuur bij de klant en provisies.
  • De personeelskosten stegen met 2,2% tot € 36,9 miljoen.
  • De indirecte bedrijfskosten stegen met 18,9% tot € 78,0 miljoen als gevolg van de solide commerciële groei en een stijging van de voorzieningen voor operationele belastingen. De stijging was voornamelijk toe te schrijven aan IT- en netwerkkosten, kosten m.b.t. terreinen en gebouwen en spectrumvergoedingen. Als gevolg van een striktere interpretatie van de richtsnoeren van IFRIC 21, heeft de onderneming een grotere voorziening aangelegd voor operationele belastingen en heffingen. De hogere voorziening weerspiegelt seizoensgebonden effecten, aangezien de kosten voor het volledige jaar stabiel zullen blijven.

De herstructureringskosten voor het kwartaal bedroegen € 4,6 miljoen.

Eenmalige posten

(in € m)

Kw1 2018

Kw1 2019

Variatie

Herstructureringskosten

-1.4

-4.6

225.4%

Overige operationele inkomsten

0.0

0.0

Verwaarloosbaar

 

-1.4

-4.6

225.6%

 

 

 

 

Afschrijvingen en waardeverminderingen

De afschrijvingen en waardeverminderingen stegen van € 57,7 miljoen tot € 60,8 miljoen.

Financieel resultaat

De netto financiële kosten waren vergelijkbaar met vorig jaar en bedroegen € 1,1 miljoen.

Belastingen

De groep heeft in Kw1 2019 een fiscaal verrekenbaar tegoed van € 0,1 miljoen gerapporteerd als gevolg van haar verlies voor belastingen. In Kw1 2018 had de groep een belastinglast van € 0,9 miljoen.

Nettowinst

Orange Belgium rapporteerde tijdens het kwartaal een nettoverlies van € 8,3 miljoen. De lagere EBITDAaL, de hogere herstructureringskosten en de hogere afschrijvingskosten hebben bijgedragen aan een groter verlies dan het verlies van      € 0,4 miljoen in Kw1 2018.

2.4 Liquiditeit en kapitaalmiddelen

De groep gebruikt de operationele kasstroom en de organische kasstroom als de belangrijkste maatstaven om de gegenereerde kasstromen te analyseren. De operationele kasstroom wordt gedefinieerd als de EBITDAaL min eCapex. De organische kasstroom meet de nettokasstromen uit bedrijfsactiviteiten, min eCapex, plus opbrengsten uit de verkoop van materiële en immateriële activa.

De operationele kasstromen daalden van € 28,5 miljoen tot € 21,1 miljoen door hogere economische netwerk- en kabelinvesteringsuitgaven. De kabelgerelateerde eCapex stegen van € 10,5 miljoen tot € 12,3 miljoen door het grotere aantal nettotoevoegingen in het convergente segment.

De organische kasstroom daalde van € 19,9 miljoen tot € 12,5 miljoen in Kw1 2019 door lagere schulden uit hoofde van eCapex.

Aansluiting tussen vrije kasstroom en organische kasstroom

(in € m)

Kw1 2018

Kw1 2019

Geconsolideerde nettoresultaat

-0.4

-8.3

Belastingen

0.9

-0.1

Nettofinancieringskosten

1.1

1.1

Aandeel in de winst (het verlies) van geassocieerde deelnemingen en joint ventures

0.0

0.0

Bijzondere waardevermindering van goodwill

0.0

0.0

Afschrijvingen, waardeverminderingen en bijzondere waardeverminderingen

57.7

60.8

Overige aanpassingen

1.4

4.6

   

 

EBITDAaL

 

58.0

Netto-investeringen

 

-36.9

Operationele kasstroom

 

21.1

   

 

Aangepaste EBITDA

60.6

 

Netto-investeringen

-31.8

 

Operationele kasstroom

28.8

 

   

 

Aanpassingen voor niet-geldelijke posten

-8.1

24.7

Wijzigingen in werkkapitaalvereisten

20.1

9.4

Overige kasuitstromen van nettogeldmiddelen

-11.8

-8.4

Stijging (daling) in te betalen vaste activa

-9.1

-23.5

Verkoop van materiële vaste activa en immateriële activa

0.0

0.0

Repayment of lease liabilities

0.0

-10.9

Organische kasstroom

19.9

12.5

 

 

 

De nettoschuld aan het einde van het kwartaal bedroeg € 252,1 miljoen, in vergelijking met € 264,3 miljoen aan het einde van 2018. De schuldgraad, de ratio tussen de nettoschuld en de EBITDAaL, bleef stabiel op 0,9x.

Nettoschuld

(in € m)

Kw1 2018

Kw1 2019

Langlopende financiële schuld

270.0

269.9

Kortlopende financiële schuld

20.8

7.3

 

290.9

277.2

Geldmiddelen en kasequivalenten

-26.6

-25.2

Netto financiële schuld

264.3

252.1

   

 

Ratio netto financiële schuld/EBITDAaL

0.9x

0.9x

 

 

 

 

 

 

 

 

2.5 Activiteiten van de Orange Belgium-groep volgens segment

Een gedetailleerd overzicht van de onderverdeling van de activiteiten van de Orange Belgium-groep vindt u hieronder:

2.5.1. Orange Belgium

Overzicht van de activiteiten

Convergente diensten

Het groeimomentum van de convergente diensten van Orange Belgium hield ook in Kw1 2019 aan. Het Love-aanbod wist tijdens het kwartaal 20.000 nieuwe abonnees te veroveren en bereikte een mijlpaal van 200.000 Love-klanten. B2c-klanten zijn goed voor 90% van alle convergente klanten samen.

Orange Belgium: operationele cijfers voor convergente diensten (in duizenden, tenzij anders aangegeven)

 

Kw1 2018

Kw1 2019

Variatie

 

Kw1 2018

Kw1 2019

Convergente klanten (in duizend)

 

 

 

Nettotoevoegingen

 

 

Convergente b2c-klanten

110

180

63.0%

Convergente b2c-klanten

17

18

Convergente b2b-klanten

11

20

78.1%

Convergente b2b-klanten

2

2

 

122

200

64.4%

 

19

20

 

 

 

   

 

 

ARPO (per maand, in €)

 

 

   

 

 

ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen

71.8

77.4

7.7%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Orange Belgium heeft het convergente Love-aanbod in Kw2 2016 geïntroduceerd. Twee jaar later waren er 100.000 Love-klanten. Dankzij het commerciële momentum dat in 2018 begon dankzij de positionering van Orange Belgium als 'bold challenger', slaagde de onderneming erin om de mijlpaal van 200.000 klanten in vier kwartalen te bereiken. Deze prestatie werd verwezenlijkt zonder enige promotieactiviteiten en zonder prijsverhogingen, en tegelijkertijd werd de dienstverlening continu verbeterd.

Orange Belgium overtuigde 29 duizend mobiele convergente b2c-klanten en bereikte in totaal 272 duizend klanten. De ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen steeg met 7,7% tot € 77,4 in Kw1 2019. In het mobiele convergente b2b-segment steeg het aantal klanten tot 44 duizend.

Mobiele diensten

Orange Belgium wist in de loop van het kwartaal een uitstekend commercieel momentum te handhaven.

De onderneming veroverde 21 duizend netto postpaidklanten (Kw1 2018: +14 duizend abonnees), gezien het verlies van een grote b2b-klant een heuse prestatie. Die laatste vertegenwoordigt een verlies van 11 duizend abonnees in Kw1 2019 en naar verwachting zal het aantal abonnees het volgende kwartaal nog eens met 10 duizend afnemen. Het aantal postpaidklanten steeg met 6,9% tot 2,5 miljoen, terwijl het aantal prepaidklanten met 3,5% daalde.

De ARPO uit abonnementen met mobiele diensten daalde met 1,1% tot € 20,8 in het eerste kwartaal van 2019. De hogere omzet uit abonnementsdiensten heeft de lagere bundeloverschrijdende inkomsten deels gecompenseerd. De prepaid-ARPO daalde in het eerste kwartaal van 2019 met 6,6% tot € 6,6.

Orange Belgium: operationele cijfers voor mobiele diensten (in duizenden, tenzij anders aangegeven)

 

Kw1 2018

Kw1 2019

Variatie

 

Kw1 2018

Kw1 2019

mobiele klanten (excl. mvno)  (in duizend)

 

 

 

Nettotoevoegingen

 

 

abonnement

2,329

2,490

6.9%

abonnement

14

21

prepaid

582

561

-3.5%

prepaid

0

-6

m2m

946

1,161

22.8%

m2m

-4

48

 

3,857

4,213

9.2%

 

10

63

 

 

 

   

 

 

mobiele klanten (excl. mvno)  (in duizend)

 

 

 

Nettotoevoegingen

 

 

convergent b2c

163

272

67.2%

convergent b2c

26

29

alleen mobiel

3,694

3,940

6.7%

alleen mobiel

-24

35

- abonnement

2,166

2,218

2.4%

- abonnement

-12

-7

-   waarvan convergent mobiel b2b

24

44

88.1%

-   waarvan convergent mobiel b2b

5

5

- prepaid

582

561

-3.5%

- prepaid

-8

-6

- m2m

946

1,161

22.8%

- m2m

-4

48

 

3,857

4,213

9.2%

 

2

63

   

 

     

 

mvno-klanten

208

10

-95.0%

   

 

   

 

     

 

ARPO op kwartaalbasis (per maand, in €)

 

 

     

 

gemengde alleen mobiel

18.1

18.0

-0.8%

 

 

 

Alleen mobiel abonnement

21.1

20.8

-1.1%

 

 

 

Alleen mobiel prepaid

7.0

6.6

-6.6%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Financieel overzicht

De omzet in België steeg met 3,5% tot € 305,5 miljoen dankzij de aanhoudende groei van het convergente segment en dankzij een derde opeenvolgende kwartaal van groei voor de mobiele diensten.

Tijdens Kw1 2019 is de omzet uit retaildiensten verder blijven groeien. De omzet uit retaildiensten steeg met 13,1% tot € 194,5 miljoen door het gestaag toenemende aantal convergente klanten. De omzet uit convergente diensten is in het eerste kwartaal van 2018 spectaculair blijven groeien in een tempo van 83,4% j-o-j. Deze groei is te danken aan de gestage stijging van het aantal nieuwe klanten dat kiest voor het Love-aanbod van Orange Belgium. Daardoor stijgt zowel het aantal klanten voor breedband via de kabel en digitale tv als het aantal convergente mobiele klanten. De omzet uit alleen mobiele diensten is zowel op kwartaalbasis als over het volledige jaar stabiel gebleven.

De verkoop van apparatuur steeg met 2,4% tot € 29,0 miljoen in Kw1 2019.

De groothandelsinkomsten daalden met 14,4% tot € 65,2 miljoen door de verwachte daling van de mvno-inkomsten. De groothandelsdiensten genereerden een omzet uit mvno's van € 0,4 miljoen. Ter vergelijking: in Kw1 2018 vertegenwoordigde Telenet € 10 miljoen van de € 12,1 miljoen die tijdens dat kwartaal werd gegenereerd uit mvno-inkomsten.

Orange Belgium: financiële kerncijfers

 

gerapporteerd

vergelijkbaar

 

vergelijkbaar

gerapporteerd

(in € m)

Kw1 2018

Kw1 2018

Kw1 2019

Variatie

Variatie

Omzet uit convergente diensten

20.8

 

38.1

 

83.4%

Omzet uit alleen mobiele diensten

142.2

 

145.5

 

2.3%

Omzet uit alleen vastelijndiensten

8.1

 

9.9

 

22.5%

Omzet uit IT- en integratiediensten

0.9

 

1.0

 

19.6%

Omzet uit retaildiensten

171.9

 

194.5

 

13.1%

Verkoop van apparatuur

28.3

 

29.0

 

2.4%

Groothandelsinkomsten

76.2

 

65.2

 

-14.4%

Overige bedrijfsopbrengsten

18.9

 

16.8

 

-11.2%

Omzet

295.2

 

305.5

 

3.5%

 

 

 

 

   

EBITDAaL

 

59.3

56.4

-4.9%

 

marge

 

20.1%

18.5%

-163 bp

 

Aangepaste EBITDA

59.6

 

 

   

marge

20.2%

 

 

   

 

 

 

 

 

 

Door het verlies van de omzet uit de mvno-overeenkomst met Telenet is de EBITDAaL met 4,9% gedaald. Ondanks de hogere omzet nam het EBITDAaL-verlies van de kabelactiviteiten af tot € 1,1 miljoen door een betere industrialisering en een lager klantenverloop. Ter vergelijking: de activiteit boekte een verlies van € 5,9 miljoen in Kw1 2018 en van € 1,5 miljoen in Kw4 2018.

 

 

2.5.2. Orange Communications Luxembourg

Overzicht van de activiteiten

Hoewel een mvno zijn activiteiten vorig jaar stopzette, wordt de concurrentie op de markt voor mobiele diensten steeds heviger. De gevestigde operator Tango voert zware promotie voor zijn nieuwe tariefplannen met gratis data voor een ruime waaier van OTT-apps. JOIN, een mvno waarin POST Luxembourg een meerderheidsbelang heeft, heeft zijn activiteiten hervat met vrijblijvende tariefplannen. In deze context wist Orange Communications Luxembourg zijn mobiele klantenbestand te stabiliseren op 194 duizend. De gemengde ARPO uit mobiele diensten steeg met 6,9% tot € 28,0 dankzij een verbeterde verkoopmix waardoor de ARPO uit abonnementen met mobiele diensten met 8,8% is gestegen.

Orange Communications Luxembourg: operationele cijfers voor mobiele diensten

 

Kw1 2018

Kw1 2019

Variatie

 

Kw1 2018

Kw1 2019

mobiele klanten (excl. mvno)  (in duizend)

 

 

 

Nettotoevoegingen

 

 

abonnement

110

111

1.5%

abonnement

2

2

prepaid

11

13

22.8%

prepaid

0

1

m2m

73

70

-4.8%

m2m

8

-1

 

194

194

0.3%

 

11

2

 

 

 

   

 

 

mobiele klanten (excl. mvno)  (in duizend)

 

 

 

Nettotoevoegingen

 

 

convergent b2c

4

5

 

convergent b2c

0

0

alleen mobiel

190

190

-0.1%

alleen mobiel

10

2

- abonnement

106

107

0.8%

- abonnement

2

1

- prepaid

11

13

22.8%

- prepaid

0

1

- m2m

73

70

-4.8%

- m2m

8

-1

 

194

194

0.3%

 

11

2

   

 

     

 

mvno-klanten

2

3

8.2%

   

 

   

 

     

 

ARPO op kwartaalbasis (per maand, in €)

 

     

 

gemengde alleen mobiel

26.2

28.0

6.9%

 

 

 

Alleen mobiel abonnement

28.2

30.7

8.8%

 

 

 

Alleen mobiel prepaid

6.2

5.7

-8.9%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Financieel overzicht

De omzet steeg met 5,3% tot € 16,2 miljoen. De omzet uit retaildiensten steeg dankzij de sterke prestaties van het segment met 19,5% tot € 11,2 miljoen. De groei was vooral te danken aan de omzet uit alleen mobiele diensten (+15,8%). Mede dankzij een betere klantenmix steeg de ARPO uit abonnementen met mobiele diensten met 6,9%.

De EBITDAaL steeg met 63,5% tot € 1,6 miljoen. De verbetering is toe te schrijven aan de hogere omzet en de stabiele operationele kosten.

Orange Communications Luxembourg: financiële kerncijfers

 

gerapporteerd

vergelijkbaar

 

vergelijkbaar

gerapporteerd

(in € m)

Kw1 2018

Kw1 2018

Kw1 2019

Variatie

Variatie

Omzet uit alleen mobiele diensten

7.7

 

8.9

 

15.8%

Omzet uit alleen vastelijndiensten

1.7

 

2.3

 

36.2%

Omzet uit IT- en integratiediensten

0.0

 

0.0

   

Omzet uit retaildiensten

9.4

 

11.2

 

19.5%

Verkoop van apparatuur

3.9

 

2.4

 

-38.0%

Groothandelsinkomsten

2.0

 

2.4

 

21.8%

Overige bedrijfsopbrengsten

0.2

 

0.2

 

32.9%

Omzet

15.4

 

16.2

 

5.3%

 

 

 

 

   

EBITDAaL

 

1.0

1.6

63.5%

 

marge

 

6.5%

10.1%

359 bp

 

Aangepaste EBITDA

1.0

 

 

   

marge

6.5%

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Financiële risico's en beheer van financiële risico's

Er is niets veranderd in vergelijking met de verstrekte informatie op p. 73-74 en p. 114-115 van het jaarverslag van 2018.

  1. Geschillen

Masten

Sinds 1997 heffen bepaalde gemeenten en vier provincies op jaarbasis lokale belastingen op pylonen, masten of antennes die op hun grondgebied worden geplaatst. Orange Belgium blijft fiscale bezwaren indienen tegen elk belastingaanslagbiljet dat voor deze lokale belastingen op pylonen, masten of antennes wordt ontvangen. Deze belastingen worden momenteel betwist voor de burgerlijke rechtbanken (rechtbank van eerste aanleg - fiscale kamer en hoven van beroep).

Op 22 december 2016 hebben de drie mobiele operatoren en de Waalse regering een principeakkoord gesloten over de belasting van mobiele infrastructuur in het Waalse gewest voor de periode van 2016- 2019, en kwamen ze overeen om een schikking te treffen over het geschil over de Waalse gewestelijke belastingen voor 2014.

Orange Belgium verbindt zich ertoe om een bedrag van 16,1 miljoen euro te betalen over een periode van 4 jaar (van 2016 tot 2019) en om een extra bedrag van 20 miljoen euro te investeren in telecominfrastructuur in Wallonië in de periode tussen 2016 en 2019.

Op zijn beurt verbindt het Waalse Gewest zich ertoe om niet langer belasting te heffen op telecominfrastructuren en een wettelijk, reglementair en administratief kader te creëren voor een vlotte aanwending ervan. Ook zal het Waalse Gewest belastingheffing op telecominfrastructuur door gemeenten en provincies ontmoedigen.

In 2018 hebben verschillende Waalse gemeenten en provincies belastingen op telecominfrastructuur geheven.

De operatoren zullen het recht hebben om dergelijke lokale belastingen die in 2016 tot 2019 door Waalse gemeenten of provincies zijn geheven, in mindering te brengen op de schikking van 2019 en de investeringsbedragen.

Regulering van breedband en kabel

Op 30 januari 2019 heeft het hof van beroep het verzoek van de kabeloperatoren verworpen om het besluit over de marktanalyse tijdelijk (gedeeltelijk) op te schorten tot er een definitieve uitspraak van het Gerecht van de EU zou worden verkregen.  Telenet besloot vervolgens in februari 2019 om zijn aanvechting voor het Gerecht van de EU in te trekken.  Hierna heeft het hof van beroep een nieuwe kalender vastgelegd voor de uitwisseling van conclusies voor het beroep over de verdiensten, en de pleidooien zijn nu voorzien voor eind mei 2019.

Toegang tot het kabelnetwerk van Telenet – eigen kanaal

De pleidooien voor het hof van beroep hebben plaatsgevonden in maart 2019 en een uitspraak wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2019.

Toegang tot het kabelnetwerk van Telenet – eigen internetprofiel

Op 7 maart 2019 heeft Orange Belgium voor de ondernemingsrechtbank een gerechtelijke procedure aangespannen tegen Telenet en een schadevergoeding geëist voor de niet-levering van een eigen profiel door Telenet (een groothandelsdienst die volgens de besluiten over de analyse van de markt van 2011 door de kabeloperatoren moet worden geleverd). Er is een kalender voor de uitwisseling van conclusies vastgesteld en de pleidooien zijn voorzien voor eind 2019 – begin 2020.

Tarieven voor vaste gespreksafgiftediensten (FTR)

In januari 2019 heeft 3StarsNet het besluit van het BIPT van 20 november 2018 aangevochten over de groothandelstarieven voor gespreksafgifte op het openbare telefoonnetwerk verzorgd op een vaste locatie (FTR). 3Starsnet vraagt om de opschorting en annulering van het FTR-besluit en voert daarvoor onder meer als redenen aan: een gebrek aan essentiële formaliteiten bij de goedkeuring van het besluit en het risico voor zijn activiteiten wanneer de nieuwe, lagere tarieven van toepassing worden. Orange Belgium komt tussenbeide om het besluit van het BIPT te steunen. Op 6 maart 2019 heeft het hof van beroep het verzoek om opschorting van 3StarsNet verworpen. De conclusies over het beroep over de verdiensten moeten nu worden uitgewisseld. De pleidooien zijn voorzien voor mei 2019.

Lycamobile

Op 19 februari 2016 zijn Lycamobile Belgium Limited en Lycamobile bvba een procedure gestart tegen Orange Belgium (destijds Mobistar) voor de rechtbank van koophandel te Brussel met een schadeclaim wegens de vermeende laattijdige lancering van de 4G-diensten van Lycamobile. De zaak werd gepleit voor de rechtbank op de zitting van 10 maart 2017. Bij vonnis van 12 mei 2017 wees de rechtbank van koophandel te Brussel de vordering van Lycamobile integraal af en veroordeelde ze Lycamobile tot betaling aan Orange Belgium van een bedrag van 18.000 euro ten titel van rechtsplegingsvergoeding. Het vonnis werd op 3 juli 2017 betekend aan Lycamobile. Lycamobile heeft het bedrag van 18.000 euro vervolgens aan Orange Belgium betaald. Lycamobile heeft op 11 augustus 2017 beroep aangetekend tegen dit vonnis voor het hof van beroep te Brussel. De inleidingszitting vond plaats op 21 september 2017. Tijdens deze zitting werd door de partijen een conclusiekalender overeengekomen. De partijen wisselen momenteel beroepsconclusies uit. Er is nog geen pleitdatum vastgelegd.

Curatele Euphony Benelux NV

Orange Belgium werd op 2 april 2015 gedagvaard door de curatoren van het failliete Euphony Benelux NV teneinde te verschijnen voor de rechtbank van koophandel te Brussel op de zitting van 17 april 2015.  De curatoren vorderen de veroordeling van Orange Belgium tot betaling van een provisioneel bedrag van één (1) euro uit hoofde van achterstallige commissies en uit hoofde van een verschuldigde uitwinningsvergoeding.  In dat verband vorderen de curatoren de overlegging door Orange Belgium van alle ter zake relevante documenten teneinde de curatoren in staat te stellen de gevorderde bedragen te kunnen berekenen.

Bij vonnis van 17 april 2018 werd de vordering van de curatele met betrekking tot de uitwinningsvergoeding afgewezen en werd met betrekking tot de vordering uit hoofde van beweerdelijk achterstallige commissievergoedingen een expert aangesteld.  Orange Belgium heeft beroep aangetekend tegen dit vonnis voor het hof van beroep te Brussel.  De inleidingszitting vond plaats en er werd een conclusiekalender opgelegd door het hof van beroep.  Partijen wisselen thans beroepsconclusies uit.

  1. Significante gebeurtenis na het einde van het vierde kwartaal van 2018

Er hebben na het einde van het eerste kwartaal van 2019 geen significante gebeurtenissen plaatsgevonden.

  1. Vooruitzichten

Op basis van de resultaten van Kw1 2019 bevestigt Orange Belgium de financiële vooruitzichten die in februari zijn vooropgesteld. Rekening houdend met een toename van het aantal postpaid- en convergente klanten, verwacht Orange Belgium in 2019 een lichte groei van de omzet.

Voor 2019 verwacht de onderneming een EBITDAaL (volgens IFRS 16) tussen € 285 miljoen en € 305 miljoen. Dit bereik houdt rekening met tegenvallers zoals de daling van de mvno-inkomsten, de impact van de nieuwe regels voor internationaal bellen en de betaling van de merkvergoeding aan Orange vanaf mei. Ter herinnering: de onderneming verwacht tegen het einde van het jaar een break-evenpunt voor de EBITDAaL. Tot slot zullen de totale eCapex (economische investeringsuitgaven) naar verwachting stabiel blijven.

  1. Financiële kalender voor 2019

1 april                     Start black-outperiode

24 april                  Financiële resultaten Kw1 2019 (7.00 uur) – Persbericht

24 april                  Financiële resultaten Kw1 2019 (10.00 uur) – Conferencecall

2 mei                      Jaarlijkse algemene vergadering

14 mei                    Ex-dividenddatum*

15 mei                    Registratiedatum dividend*

16 mei                    Uitbetalingsdatum dividend*

1 juli                       Start black-outperiode

24 juli                     Financiële resultaten Kw2 2019 (7.00 uur) – Persbericht

24 juli                     Financiële resultaten Kw2 2019 (14.00 uur) – Conferencecall/webcast

1 oktober               Start black-outperiode

23 oktober            Financiële resultaten Kw3 2019 (7.00 uur) – Persbericht

23 oktober            Financiële resultaten Kw3 2019 (10.00 uur) – Conferencecall

* onder voorbehoud van goedkeuring door de AV

Deze kalender is slechts voorlopig en kan later nog worden gewijzigd.

  1. Informatie over de conferencecall

Datum:                                                   24 april 2019

Tijdstip:                                                  10.00 u (CET), 9.00 u (VK), 4.00 u (VS/NY)

Conferencecall:                            Resultaten Kw1 2019 van Orange Belgium

Gelieve tien minuten voor de geplande starttijd in te loggen op de conferencecall.

 

  1. Aandelen

Het handelsvolume van de aandelen en de slotkoersen zijn gebaseerd op de verhandelingen op NYSE Euronext Brussels.

 

Kw1 2018

Kw1 2019

Verhandeling van aandelen

   

Gemiddelde slotkoers van het aandeel (€)

16.1

17.7

Gemiddeld dagelijks volume

73,805

66,232

Gemiddelde dagelijks waarde (€ m)

1.2

1.2

Aandelen en marktwaarde

 

 

Totaal aantal aandelen (m)

                                                                          60.01

                                                                          60.01

Ingekochte eigen aandelen

189.5

10.9

Slotkoers (€)

16.6

19.2

Marktkapitalisatie (€ m)

997.4

1,152.3

 

 

 

 

 

 

  1. Geconsolideerde financiële staten

Winst-en-verliesrekening

 

gerapporteerd

vergelijkbaar

 

vergelijkbaar

gerapporteerd

(in € m)

Kw1 2018

Kw1 2018

Kw1 2019

Variatie

Variatie

Omzet uit convergente diensten

20.8

 

38.1

 

83.4%

Omzet uit alleen mobiele diensten

149.9

 

154.4

 

3.0%

Omzet uit alleen vastelijndiensten

9.7

 

12.2

 

24.9%

Omzet uit IT- en integratiediensten

0.9

 

1.0

 

19.6%

Omzet uit retaildiensten

181.3

 

205.7

 

13.5%

Verkoop van apparatuur

32.2

 

31.4

 

-2.5%

Incoming & visitor roaming

59.3

 

61.4

 

3.5%

MVNO

12.5

 

0.4

 

-96.8%

Overige

5.5

 

4.9

 

-10.3%

Groothandelsinkomsten

77.4

 

66.8

 

-13.7%

Overige bedrijfsopbrengsten

15.8

 

14.4

 

-8.9%

Omzet

306.6

 

318.2

 

3.8%

 

   

 

   

Directe bedrijfskosten

-144.3

 

-145.3

 

0.7%

Personeelskosten

-36.1

 

-36.9

 

2.2%

Indirecte bedrijfskosten

-65.6

 

-78.0

 

18.9%

     

 

   

EBITDAaL

 

60.3

58.0

-3.8%

 

% marge

 

19.7%

18.2%

-144 bp

 
     

 

   

Aangepaste EBITDA

60.6

 

 

 

 

% marge

19.8%

 

 

   
     

 

   

Herstructureringskosten

-1.4

 

-4.6

   

Other operating income

0.0

 

0.0

   

Afschrijvingen

-57.7

 

-60.8

   

Bijzondere waardevermindering van goodwill

0.0

 

0.0

   

Aandeel in winst (verlies) van geassocieerde deelnemingen

0.0

 

0.0

   

 

   

 

   

Bedrijfswinst (EBIT)

1.6

 

-7.4

 

Verwaarloosbaar 

% marge

0.5%

 

-2.3%

 

-284 bp

     

 

   

Financieel resultaat

0.0

 

0.0

   

Financiële kosten

-1.1

 

-1.1

   
     

 

   

Winst voor belastingen

0.5

 

-8.5

 

 

     

 

   

Belastingen

-0.9

 

0.1

   
     

 

   

Nettowinst (verlies) van de periode

-0.4

 

-8.3

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kasstroomoverzicht

(in € m)

Kw1 2018

Kw1 2019

Geconsolideerde nettoresultaat

-0.4

-8.3

Aanpassingen om een aansluiting te verschaffen tussen het nettoresultaat en de kasstromen uit bedrijfsactiviteiten

 

Belastingen

0.9

-0.1

Nettofinancieringskosten

1.1

1.1

Aandeel in de winst (het verlies) van geassocieerde deelnemingen en joint ventures

0.0

0.0

Bijzondere waardevermindering van goodwill

0.0

0.0

Afschrijvingen, waardeverminderingen en bijzondere waardeverminderingen

57.7

60.8

Winsten (verliezen) op afstotingen

0.0

0.0

Wijziging in voorzieningen

-12.0

2.1

Operationele belastingen en heffingen

15.4

16.4

Winstbelasting

0.0

-0.1

Bijzondere waardeverminderingsverliezen op handels- en overige vorderingen, inclusief contractactiva

0.0

0.0

 

62.9

80.2

Op aandelen gebaseerde vergoedingen

 

 

Wijzigingen in werkkapitaalvereisten

-2.5

7.7

Daling (stijging) in voorraden, bruto

12.3

-1.6

Daling (stijging) in handelsvorderingen, bruto

12.5

5.0

Stijging (daling) in handelsschulden

-14.5

-0.9

Wijziging in overige activa in verband met contracten met klanten

1.1

0.4

Wijziging in verplichtingen in verband met contracten met klanten

1.1

-1.2

 

10.1

9.4

Overige kasuitstromen van nettogeldmiddelen

 

 

Betaalde operationele belastingen en heffingen

-10.9

-8.6

Betaalde rente en rentegevolgen voor derivaten, netto

-0.9

-1.0

Betaalde winstbelasting

0.0

1.2

 

-11.8

-8.4

Nettokasstromen uit bedrijfsactiviteiten

60.9

72.8

   

 

Aankoop van materiële vaste activa en immateriële activa

-31.8

-36.9

Stijging (daling) in te betalen vaste activa

-9.1

-23.5

Opbrengsten uit de verkoop van materiële vaste activa en immateriële activa

0.0

0.0

Betaalde geldmiddelen voor beleggingen in effecten en overgenomen bedrijven, na aftrek van verworven geldmiddelen

-1.8

0.0

Opbrengsten uit de verkoop van beleggingen in effecten en bedrijven, na aftrek van verkochte geldmiddelen

0.0

0.0

Daling (stijging) in effecten en andere financiële activa

0.0

0.0

Nettokasstromen gebruikt voor investeringsactiviteiten

-42.7

-60.4

   

 

Aflossingen en terugbetalingen van langlopende schuld

-20.0

0.0

Langlopende schuldopname

0.0

0.0

Stijging (daling) van banktegoeden en kortlopende leningen

7.3

-13.6

Terugbetaling van leaseverplichtingen

0.0

-10.9

Inkoop van eigen aandelen

-0.7

-0.2

Dividenden uitgekeerd

0.0

0.0

Nettokasstromen gebruikt voor financieringsactiviteiten

-13.4

-24.7

   

 

Nettowijziging in geldmiddelen en kasequivalenten

4.8

-12.3

   

 

Geldmiddelen en kasequivalenten

 

 

saldo in het begin van de periode

13.0

26.6

saldo aan het einde van de periode

17.8

14.3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Balans

(in € m)

Kw1 2018

Kw1 2019

Goodwill

67.0

67.0

Overige immateriële vaste activa

285.3

276.1

Materiële vaste activa

772.3

756.3

Met een gebruiksrecht overeenstemmende activa

0.0

276.5

Investeringen in geassocieerde deelnemingen en joint ventures

4.4

4.4

Financiële vaste activa

2.5

6.1

Overige vaste activa

1.4

1.4

Uitgestelde belastingvorderingen

3.3

3.4

 

1,136.2

1,391.2

   

 

Voorraden

27.7

20.4

Handelsvorderingen

194.3

195.9

Vlottende financiële activa

0.4

-3.2

Kortlopende derivaten (vorderingen)

0.2

0.4

Overige vlottende activa

2.7

2.5

Terug te vorderen operationele belastingen en heffingen

1.9

1.6

Actuele belastingvorderingen

0.1

0.3

Vooruitbetaalde kosten

11.4

22.3

Overige activa in verband met contracten met klanten

61.8

61.3

Geldmiddelen en kasequivalenten

26.6

25.2

 

326.9

326.7

   

 

Totaal activa

1,463.3

1,717.9

   

 

Kapitaal

131.7

131.7

Wettelijke reserve

13.2

13.2

Overgedragen winst (excl. wettelijke reserve)

442.2

434.1

Ingekochte eigen aandelen

0.0

-0.2

Totaal eigen vermogen

587.1

578.8

   

 

Langlopende financiële verplichtingen

270.0

269.9

Langlopende leaseverplichtingen

0.0

244.4

Langlopende derivaten (verplichtingen)

2.8

2.8

Te betalen langlopende vaste activa

0.0

0.0

Langlopende personeelsbeloningen

0.1

0.1

Langlopende voorzieningen voor ontmanteling

63.2

63.4

Uitgestelde belastingverplichtingen

0.0

0.0

Overige langlopende verplichtingen

1.9

1.8

Uitgestelde belastingverplichtingen

8.1

8.1

Totaal langlopende verplichtingen

346.2

590.6

   

 

Kortlopende financiële verplichtingen

20.8

7.3

Kortlopende leaseverplichtingen

0.0

30.0

Kortlopende derivaten (verplichtingen)

0.2

0.3

Te betalen kortlopende vaste activa

53.3

29.8

Handelsschulden

266.6

271.6

Kortlopende personeelsbeloningen

30.8

31.8

Kortlopende voorzieningen voor ontmanteling

1.2

1.0

Kortlopende voorzieningen voor herstructurering

3.0

6.0

Overige kortlopende verplichtingen

3.5

2.1

Te betalen operationele belastingen en heffingen

85.6

103.7

Actuele belastingschulden

3.1

4.3

Verplichtingen in verband met contracten met klanten

59.4

58.2

Uitgestelde opbrengsten

2.3

2.4

Totaal kortlopende verplichtingen

530.0

548.6

   

 

Totaal eigen vermogen en verplichtingen

1,463.3

1,717.9

 

 

 

 

 

 

 

  1. Woordenlijst

 

Financiële KPI's

Omzet

omzet volgens het aanbod

Omzet van de groep opgesplitst in convergente diensten, alleen mobiele diensten, alleen vastelijndiensten, IT- en integratiediensten, groothandelsactiviteiten, verkopen van apparatuur en overige bedrijfsopbrengsten.

omzet uit retaildiensten

De totale omzet uit convergente diensten, alleen mobiele diensten, alleen vastelijndiensten en IT- en integratiediensten bij elkaar opgeteld.

convergente diensten

Omzet uit convergente b2c-aanbiedingen (excl. verkoop van apparatuur). Een convergent aanbod wordt gedefinieerd als een combinatie van ten minste breedbandtoegang (xDSL, FTTx, kabel of vast 4G (fLTE) met cell-lock) en een abonnement voor mobiele telefonie (excl. mvno's). De omzet uit convergente diensten omvat geen omzet uit inkomende roamingoproepen of roaming van bezoekers.

alleen mobiele diensten

Omzet uit mobiele aanbiedingen (exclusief convergente b2c-aanbiedingen en verkopen van apparatuur) en M2M-verbindingen, exclusief omzet uit inkomende roamingoproepen of roaming van bezoekers.

alleen vastelijndiensten

Omzet uit vastelijnaanbiedingen (exclusief convergente b2c-aanbiedingen en verkopen van apparatuur), inclusief (i) vast breedbandinternet, (ii) vast smalbandinternet en (iii) data-infrastructuur, beheerde netwerken en inkomende oproepen naar callcenters voor customer relations.

IT- en integratiediensten

Omzet uit collaboratieve diensten (consultancy, integratie, messaging, projectmanagement), applicatiediensten (applicaties voor CRM en infrastructuur), hosting, clouddiensten, beveiligingsdiensten, videoconferenties en M2M-diensten. Deze categorie omvat ook verkopen van apparatuur die verband houden met de levering van deze diensten.

groothandel

Omzet bij externe telecomoperatoren voor (i) mobiele activiteiten: inkomende roamingoproepen en roaming van bezoekers, binnenlandse mobiele interconnectie (nl. delen van het netwerk en binnenlandse roamingovereennkomst) en mvno, en voor (ii) diensten voor vastelijnoperatoren.

verkoop van apparatuur

Omzet uit de verkoop van alle mobiele en vaste apparatuur, exclusief (i) verkopen van apparatuur in verband met de levering van IT- en integratiediensten en (ii) verkopen van apparatuur aan verkopers en handelaars.

overige bedrijfsopbrengsten

Omvatten (i) verkopen van apparatuur aan verkopers en handelaars, (ii) omzet uit de portaalsite of uit online reclame, (iii) activiteiten van transversale bedrijfssegmenten en (iv) overige diverse bedrijfsopbrengsten.

 Elementen uit de winst-en-verliesrekening

Gegevens op vergelijkbare basis

Gegevens gebaseerd op vergelijkbare grondslagen voor financiële verslaggeving, een vergelijkbare consolidatiekring en vergelijkbare wisselkoersen worden gepresenteerd voor vorige perioden. De overgang van gegevens op historische basis naar gegevens op vergelijkbare basis houdt in dat de resultaten voor de afgesloten periode behouden blijven, en de resultaten voor de overeenstemmende periode van het vorige jaar vervolgens worden aangepast, zodat er voor vergelijkbare perioden, financiële gegevens worden gepresenteerd met vergelijkbare grondslagen voor financiële verslaggeving, een vergelijkbare consolidatiekring en vergelijkbare wisselkoersen.

De gehanteerde methode houdt in dat de grondslagen voor financiële verslaggeving, de consolidatiekring voor de net afgesloten periode en de gemiddelde wisselkoers die is gebruikt voor de winst-en-verliesrekening voor de afgesloten periode, worden toegepast op de gegevens van de overeenstemmende periode van het vorige jaar.

Wijzigingen in gegevens op vergelijkbare basis weerspiegelen organische wijzigingen in de onderneming. Gegevens op vergelijkbare basis vertegenwoordigen geen financiële aggregaten zoals gedefinieerd door de IFRS en zijn mogelijk niet vergelijkbaar met indicatoren met een vergelijkbare naam die door andere ondernemingen worden gebruikt.

EBITDAaL

(sinds 1 januari 2019)

'EBITDA after leases' is geen financiële maatstaf zoals gedefinieerd door de IFRS. EBITDAaL stemt overeen met de nettowinst vóór: belastingen, nettorentelasten zonder financiële leases; het aandeel in de winst/verlies van geassocieerde deelnemingen; bijzondere waardevermindering van goodwill en vaste materiële activa; effecten die voortvloeien uit bedrijfscombinaties; de herclassificatie van cumulatieve omrekeningsverschillen van vereffende entiteiten, afschrijvingen en waardeverminderingen, de gevolgen van belangrijke geschillen, specifieke arbeidskosten, herzieningen van de investeringen en de activiteitenportefeuille, herstructureringskosten.

gerapporteerde EBITDA

(vóór 31 december 2018)

Gerapporteerde EBITDA stemt overeen met het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen en waardeverminderingen, voor effecten die voortvloeien uit bedrijfscombinaties, voor de herclassificatie van cumulatieve omrekeningsverschillen van vereffende entiteiten, voor de bijzondere waardevermindering van goodwill en vaste activa en voor het aandeel in de winst (het verlies) van geassocieerde deelnemingen.

aangepaste EBITDA

(vóór 31 december 2018)

Aangepaste EBITDA (voorheen geherformuleerde EBITDA) stemt overeen met de gerapporteerde EBITDA aangepast om rekening te houden met de effecten van belangrijke geschillen, specifieke arbeidskosten, herzieningen van de investeringen en de activiteitenportefeuille, herstructureringskosten en in voorkomend geval andere specifieke posten.

 Elementen uit het kasstroomoverzicht

operationele kasstromen

Aangepaste EBITDA min investeringsuitgaven.

eCapex

(sinds 1 januari 2019)

Economische investeringsuitgaven zijn geen financiële maatstaf zoals gedefinieerd door de IFRS. Ze stemmen overeen met investeringsuitgaven voor materiële en immateriële activa, exclusief telecommunicatielicenties en exclusief investeringen via financiële leaseovereenkomsten, min opbrengsten uit de verkoop van vaste en immateriële activa.

licenties en spectrum

uitstromen van kasmiddelen in verband met aankopen van licenties en spectrum.

wijziging in de behoefte aan werkkapitaal

Wijziging in nettovoorraden, plus wijziging in brutohandelsvorderingen, plus wijziging in handelsschulden, plus wijziging in overige elementen van de behoefte aan werkkapitaal.

overige operationele posten

Compenseren voornamelijk niet-contante posten opgenomen in de aangepaste EBITDA, posten niet opgenomen in de aangepaste EBITDA maar wel opgenomen in de nettokasstromen uit bedrijfsactiviteiten, en wijziging in te betalen vaste activa.

variatie van de nettoschuld

Variatie van het nettoschuldniveau.

 

 

 

Operationele KPI's

 Convergent

convergente b2c-klanten

Het aantal b2c-klanten met een bundel van ten minste breedbandtoegang (xDSL, FTTx, kabel of vast 4G (fLTE) met cell-lock) en een abonnement voor mobiele telefonie (excl. mvno's).

ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen

De Average quarterly Revenues Per Offer (ARPO) of de gemiddelde kwartaalomzet per aanbieding van convergente diensten wordt berekend door (a) de omzet uit convergente aanbiedingen die de laatste drie maanden is gefactureerd aan b2c-klanten (exclusief verkopen van apparatuur), te delen door (b) het gewogen gemiddelde aantal convergente aanbiedingen over dezelfde periode. Het gewogen gemiddelde aantal convergente aanbiedingen is het gemiddelde van de maandelijkse gemiddelden tijdens de betreffende periode. Het maandelijkse gemiddelde is het rekenkundige gemiddelde van het aantal convergente aanbiedingen in het begin en aan het einde van de maand. De convergente ARPO wordt uitgedrukt als de maandelijkse omzet per convergent aanbod.

 Mobiel

aantal mobiele klanten (excl. mvno)

Aantal klanten met een actieve simkaart, inclusief (i) M2M en (ii) zakelijke klanten en Internet Everywhere-klanten (exclusief mvno's).

abonnement

Klant met wie Orange een formele contractuele overeenkomst heeft, waarbij de klant maandelijks wordt gefactureerd voor toegang tot het netwerk en voor oproepen of data buiten bundel.

prepaid

Klant met wie Orange een schriftelijke overeenkomst heeft, waarbij de klant vooraf betaalt voor data of oproepen door bijvoorbeeld in verkooppunten herlaadkaarten te kopen.

M2M (machine-to-machine)

Uitwisseling van informatie tussen machines die tot stand wordt gebracht tussen het centrale beheersysteem (de server) en een ander apparaat, via een of meer communicatienetwerken.

mobiele convergente b2c-klanten

Aantal mobiele lijnen van convergente b2c-klanten.

alleen mobiele klanten

Aantal mobiele klanten (zie de definitie van dit begrip) exclusief mobiele convergente klanten (zie de definitie van dit begrip).

mvno-klanten

Mvno-klanten die gebruikmaken van de netwerken van Orange.

ARPO uit alleen mobiele activiteiten (kwartaalbasis)

De Average quarterly Revenues Per Offer (ARPO) of de gemiddelde kwartaalomzet per aanbieding van alleen mobiele diensten wordt berekend door (a) de omzet uit alleen mobiele diensten die de laatste drie maanden zijn gefactureerd aan klanten te delen door (b) het gewogen gemiddelde aantal alleen mobiele klanten (exclusief M2M-klanten) over dezelfde periode. Het gewogen gemiddelde aantal klanten is het gemiddelde van de maandelijkse gemiddelden tijdens de betreffende periode. Het maandelijkse gemiddelde is het rekenkundige gemiddelde van het aantal klanten in het begin en aan het einde van de maand. De ARPO uit alleen mobiele diensten wordt uitgedrukt als de maandelijkse omzet per klant.

 Vastelijndiensten

aantal lijnen (koper + FTTH)

Aantal vaste lijnen beheerd door Orange.

convergente b2c-breedbandklanten

Het aantal b2c-klanten met een bundel van ten minste breedbandtoegang (xDSL, FTTx, kabel of vast 4G (fLTE) met cell-lock) en een abonnement voor mobiele telefonie (excl. mvno's).

klanten met alleen vast breedband

Aantal klanten met vast breedband, exclusief convergente breedbandklanten (zie de definitie van dit begrip).

ARPO uit alleen vast breedband) (kwartaalbasis)

De Average quarterly Revenues Per Offer (ARPO) of de gemiddelde kwartaalomzet per aanbieding van alleen vast-breedbanddiensten (xDSL, FTTH, Vast 4G (fLTE), satelliet en Wimax) wordt berekend door (a) de omzet uit alleen vast-breedbanddiensten van de laatste drie maanden te delen door (b) het gewogen gemiddelde aantal verbindingen over dezelfde periode. Het gewogen gemiddelde aantal verbindingen is het gemiddelde van de maandelijkse gemiddelden tijdens de betreffende periode. Het maandelijkse gemiddelde is het rekenkundige gemiddelde van het aantal verbindingen in het begin en aan het einde van de maand. De ARPO wordt uitgedrukt als de maandelijkse omzet per verbinding.

 

Consolidatiekring

De consolidatiekring is sinds 31 december 2018 niet gewijzigd en omvat Orange Belgium nv (100%), Orange Communications Luxembourg sa (100%), Smart Services Network nv (100%), IRISnet cvba (geboekt volgens de vermogensmutatiemethode - 28,16%), Walcom nv (100%), Walcom Business Solutions nv (100%), Walcom Liège nv (100%), A3Com nv (100%) en A&S Partners nv (100%).

Afronding

Door afronding is het mogelijk dat de gepresenteerde cijfers bij elkaar opgeteld niet precies overeenstemmen met de gepresenteerde totalen, en percentages weerspiegelen mogelijk niet precies de absolute cijfers.

 

 

Over Orange Belgium

Orange Belgium is een van de meest toonaangevende telecommunicatieoperatoren op de Belgische markt (met meer dan 3 miljoen klanten) en in Luxemburg, via zijn dochteronderneming Orange Communications Luxembourg.

Als convergente speler bieden we mobiele telecommunicatiediensten, alsook internet en tv aan particulieren, en innovatieve mobiele en vaste diensten aan bedrijven. Ons ultraperformante mobiele netwerk beschikt over de 2G-, 3G-, 4G- en 4G+-technologie waar we voortdurend in blijven investeren.

Orange Belgium is een dochteronderneming van de Orange-groep, een van de meest toonaangevende operatoren in Europa en Afrika voor mobiele telefonie en internetdiensten en een van de wereldleiders in het leveren van telecommunicatiediensten aan bedrijven.

Orange Belgium is genoteerd aan de beurs van Brussel (OBEL).

Meer informatie op: corporate.orange.be, www.orange.be of volg ons op Twitter: @pressOrangeBe.

Contact beleggers

Ana Castaño Lopez +32 468 46 95 31

Eric Chang +32 495 55 98 17

ir@orange.be

Perscontact

Isabelle Vanden Eede – isabelle.vandeneede@orange.com +32 474 77 77 28

press@orange.be