07/02/06 16:07

Financieel nieuws

Resultaten 2005: aanzienlijke stijging van omzet telefonie, nettowinst en vergoeding van aandeelhouders

Terug naar nieuws index

Brussel, 07 februari 2006 - Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) heeft de resultaten voor het boekjaar, afgesloten op 31 december 2005, bekendgemaakt. De operator telt in totaal 2,9 miljoen mobiele gebruikers*, ofwel 67.044 klanten meer dan het voorgaande jaar. Ondanks de tragere groei op de markt registreert de operator een stijging met 10% van zijn omzet uit telefonie, en een stijging met 11,2% van zijn nettowinst. De versterking van het abonneebestand, dat nu bijna 44% van het klantenbestand vertegenwoordigt, maakt dat Mobistar een maandelijkse gemiddelde opbrengst registreert van meer dan € 38 per gebruiker. De operator verhoogt zijn marktaandeel in omzet, zodat het nu het marktaandeel in aantal klanten evenaart, dat wordt geschat op ongeveer 33%. De Raad van Bestuur zal de uitbetaling voorstellen van een bedrag van € 4 per aandeel, bestaande uit een gewoon dividend van € 2,40 en een uitzonderlijke vergoeding van € 1,60 in de vorm van een kapitaalsvermindering.

*De kaarten 'machine-to-machine' zijn niet opgenomen in het aantal actieve klanten.

Evolutie van het klantenbestand: stijging van het aantal abonnees en van de gemiddelde omzet per klant

Volgens schattingen van Mobistar is de marktpenetratie van de mobiele telefonie, die lichtjes is gestegen, 85% van de Belgische bevolking, tegenover 82% vorig jaar, en 76% eind 2003.

Op het einde van het boekjaar 2005 telt Mobistar 2.912.806 actieve klanten, ofwel een stijging met 2,4% tegenover 2.845.762 actieve klanten eind 2004.

Het boekjaar wordt gekenmerkt door een stijging van het aandeel abonnees in het klantenbestand van de operator. In 2004 vertegenwoordigden de abonnees 35% van het klantenbestand. Op 31 december 2005 bedraagt het aandeel van geabonneerde klanten bijna 44%, met een totaal van 1.270.086 abonnees, ofwel 26,2% meer dan een jaar eerder. Deze evolutie is zowel voelbaar op de particuliere markt als op die van de bedrijven. Deze laatste groeide voornamelijk in de segmenten SOHO (small office - home office) en KMO.

Omdat de gemiddelde maandelijkse opbrengst per klant (ARPU - Average Revenue Per User) gevoelig hoger ligt bij de abonnees (€ 62,66) dan bij de gebruikers van voorafbetaalde kaarten (€ 17,54), stijgt de ARPU van Mobistar als gevolg daarvan aanzienlijk, tot € 38,02 per gebruiker tegenover € 36,64 in 2004. Bovendien wordt deze stijging ondersteund door de positieve evolutie in het consumptiegedrag van de gebruikers, dat gemiddeld stijgt van 174 minuten of sms-berichten per maand in 2004 naar 188 in 2005.

Een innoverend commercieel beleid, competitief en gericht op de verwachtingen van de klanten

In de loop van 2005 werden enkele nieuwe tariefplannen opgestart, zoals 'Mobistar My Life', 'Tempo Essential' en 'Basic by Mobistar'. Met deze initiatieven wou de operator enerzijds zijn positie versterken in een steeds competitievere markt, en anderzijds de getrouwheid van zijn klanten stimuleren.

Zoals werd aangekondigd op het einde van het vorige boekjaar heeft Mobistar beslist om zijn distributienet nieuw leven in te blazen via een vernieuwd concept van verkooppunt, met aandacht voor 'onmiddellijke ervaring' en toegankelijke informatie. In 2005 werden vier Mobistar Centers van de nieuwe generatie geopend, namelijk twee in Brussel, één in Gent en één in Louvain-la-Neuve. De resultaten op het gebied van verkoop en klanttevredenheid zijn bemoedigend.

Door het ontwikkelen van drie ADSL-aanbiedingen sinds de maand oktober heeft Mobistar - in de overtuiging dat convergentie een essentiële factor is voor de ontwikkeling van telecomdiensten - een beslissende fase bereikt in zijn evolutie naar het statuut van geïntegreerde operator, actief in de mobiele telefonie, de vaste telefonie en ADSL. De gebruiker heeft de keuze tussen drie formules: toegang tot ADSL met behoud van zijn vaste lijn, ADSL zonder abonnement voor vaste telefonie of ADSL inclusief een onbeperkt belkrediet naar alle vaste nummers in België. Eind 2005 telde de operator bijna 3.000 ADSL-klanten. Het aanbod beantwoordt dus duidelijk aan de verwachtingen van de klanten, die hun verschillende telecomtoepassingen willen vereenvoudigen en centraliseren.

Groei met twee cijfers voor omzet uit telefonie

Conform de vooruitzichten registreerde de omzet uit telefonie een groei van 10%, en bereikte op 31 december 2005 een totaalbedrag van € 1,404 miljard, tegenover € 1,276 miljard op het einde van het vorige boekjaar.

Onder meer dankzij de gunstige evolutie van het klantenbestand van Mobistar (groeiend aandeel van abonnees), stijgt de mobiele activiteit - die een omzet van € 1,314 miljard vertegenwoordigt - met 11,3%, tegenover € 1,181 miljard op het einde van het vorige boekjaar. De omzet van de activiteiten Mobile Data stijgt daarentegen met 16,1%. Deze omzet bereikt € 197,8 miljoen, ofwel 15,1% van de omzet uit mobiele telefonie. Deze laatste evolutie heeft te maken met de toename van het gemiddelde aantal sms-berichten per gebruiker, namelijk van 52 naar 55 berichten per maand, en met de gevoelige stijging van de inkomsten uit datatransmissie.

De omzet van de fix/data-activiteit daalt met 10,3% als gevolg van de daling in de activiteit van de 'fixed voice reselling' (doorverkopen van vaste telefonie). Die omzet bedraagt € 90 miljoen.

De geconsolideerde omzet, waarin het resultaat van de verkoop van gsm-toestellen is opgenomen, stijgt op het einde van het voorbije boekjaar met 8,2% naar € 1,451 miljard, tegenover € 1,341 miljard eind 2004.

Stijging van de resultaten en aanzienlijke groei van de nettowinst

De geconsolideerde EBITDA (Earnings Before Interest, Taxation, Depreciation and Amortisation - winst vóór interesten, belastingen, waardeverminderingen en afschrijvingen) bedraagt € 575,1 miljoen, ofwel een stijging met 3,5% tegenover € 555,5 miljoen het vorige boekjaar. Er dient te worden opgemerkt dat de stijging van de EBITDA op het einde van het boekjaar 2005, 7,8% bedraagt indien geen rekening wordt gehouden met niet-recurrente elementen, die een positieve impact van ongeveer € 22 miljoen hadden op de EBITDA van het boekjaar 2004. De geconsolideerde EBITDA-marge bedraagt 41% van de omzet uit telefonie tegenover 43,5% een jaar eerder.

De mobiele activiteit heeft op het einde van het boekjaar 2005 een EBITDA van € 570,8 miljoen, tegenover € 519,5 miljoen eind 2004, ofwel 43,4% van de omzet uit mobiele telefonie tegenover 44% in 2004.

De EBITDA van de fix/data-activiteit bedraagt op haar beurt € 4,3 miljoen, tegenover € 36 miljoen in 2004, wat overeenkomt met een marge van 4,8% op de omzet van de betreffende activiteit, tegenover 35,8% in 2004. Deze daling heeft enerzijds te maken met de hierboven vermelde niet-recurrente elementen betreffende de fix/data-activiteit. Deze hebben een positieve impact gehad ten bedrage van € 10 miljoen op de EBITDA van de fix/data-activiteit in 2004. Anderzijds wordt ze beïnvloed door de evolutie in de 'mix' van de vaste activiteit, evenals door de ontwikkelingskosten van de ADSL-diensten die in 2005 op de markt werden gebracht.

De geconsolideerde nettowinst van het boekjaar 2005 stijgt met 11,2% naar € 270,3 miljoen (€ 4,28 per aandeel) tegenover € 243 miljoen eind 2004.

Investeringen: optimalisatie van 2G en ontplooiing van 3G

De meeste investeringen van Mobistar in 2005 zijn aangewend voor de vernieuwing en de optimalisatie van zijn radio-infrastructuur, zowel voor 2G als voor 3G.

Mobistar is op die manier de eerste operator die de EDGE-technologie op nationaal vlak heeft ontwikkeld, wat zorgde voor een gevoelige stijging van de capaciteit, het debiet en de kwaliteit van het 2G-netwerk over het volledige grondgebied. Het 3G-netwerk werd eveneens ontwikkeld - conform de voorschriften van het BIPT in het kader van de UMTS-licentie - en op 31 december 2005 bediende het netwerk 30% van de Belgische bevolking.

De investeringen van de operator in 2005 vertegenwoordigen een totale netto cash-uitgave van € 198,6 miljoen, ofwel 14,1% van de omzet uit telefonie.

Tendensen

Conform de commerciële strategie die in 2005 werd opgestart, wil Mobistar producten en diensten ontwikkelen die op alle vlakken beantwoorden aan de behoeften van de klant. Die laatste gaf onmiskenbaar de voorkeur aan een eenvoudig, duidelijk en aantrekkelijk aanbod.

Mobistar gaf onlangs het startsein voor een uitgebreide commerciële actie voor de volledige vernieuwing van zijn productportfolio, zowel voor abonnees als voor gebruikers van voorafbetaalde kaarten. De operator heeft beslist om het begrip abonnement opnieuw te bekijken, en heeft een aantal innoverende producten ontwikkeld die bijzonder concurrerend zijn (BestDeal, Tempo Music, "¦).

Deze evolutie in de positionering van Mobistar, evenals de ontwikkeling van het aanbod en de convergerende activiteiten die worden ondersteund door het ADSL-aanbod, moeten de operator de kans geven te blijven groeien, ondanks de tragere groei van de markt en de toegenomen concurrentie in de sector.

De strategische keuzes op het gebied van infrastructuur, zowel voor 2G (EDGE) als voor 3G (UMTS), geven Mobistar de kans de eerste operator te worden die mobiele telefonie aanbiedt aan een hoog debiet op het volledige grondgebied. Op die manier kan Mobistar de capaciteit en de kwaliteit van zijn netwerk uitbreiden, en het dataverkeer en de inkomsten die daaruit voortvloeien, nog laten toenemen.

Gezien de verwachte druk op de prijzen in de Belgische telecommarkt waar de concurrentie blijft groeien, en rekening houdend met de onzekerheid op het gebied van de daling van de terminatietarieven (timing en omvang), blijft Mobistar voorzichtig en voorziet een groei die lager zal zijn dan 5% (low single digit growth), zowel voor de omzet uit telefonie als voor de nettowinst.

Vergoeding van aandeelhouders

De Raad van Bestuur zal op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 3 mei 2006, de uitbetaling voorstellen van een bedrag van € 4 per aandeel, wat staat voor een totaalbedrag van € 253 miljoen. Deze vergoeding is samengesteld uit een gewoon dividend van € 2,40 en een uitzonderlijke vergoeding van € 1,60 in de vorm van een kapitaalsvermindering.

Verslag van de commissaris

De commissaris bevestigt dat hij geen enkel voorbehoud formuleert bij de boekhoudkundige gegevens in dit persbericht en dat deze overeenstemmen met de geconsolideerde jaarrekeningen zoals afgesloten door de Raden van Bestuur.

Brussel, 6 februari 2006

Ernst & Young Bedrijfsrevisoren BCV (B 160)

Commissaris