Orange Belgium tilt als kritische dienstverlener zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid naar een hoger niveau door zinvolle initiatieven te lanceren om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en zorgverleners te helpen: van een brede sensibiliseringscampagne tot het aanbieden van maskers voor mensen in de frontlinie en gratis cybersecurity tools voor ziekenhuizen.
Orange Belgium lanceert deze week een brede bewustmakingscampagne over het belang van het respecteren van de quarantaine- en sociale afstandsmaatregelen van de overheid om de verspreiding van het coronavirus te vertragen. De pandemie verstoort het dagelijks leven van de Belgische burgers en de economie in het algemeen; en Orange Belgium wil als verantwoordelijke operator zijn steentje bijdragen.
Het bedrijf lanceerde daarom een StayHome-campagne om de quarantainemaatregelen kracht bij te zetten. Zo veranderde het sinds 23 maart zijn netwerknaam op de telefoons van zijn klanten van "Orange B" naar "StayHome Orange B". De operator heeft ook een online platform opgezet dat rijk is aan content, tips & tricks om klanten te helpen door deze moeilijke tijden en biedt tevens entertainment aan: een Fortnite wedstrijd, My Busting videos op YouTube, livestreaming concerten... Vanaf 2 april vult Orange Belgium dit aan met een mediacampagne. De operator bood daarenboven extra mobiele data aan zijn B2C- en B2B-postpaid klanten en dat tot 26 april.
Orange Belgium gaat nog verder in zijn bijdrage aan de veiligheid van de Belgische samenleving met concrete ondersteuning van de ziekenhuizen, rekening houdend met enkele van hun belangrijkste behoeften in de huidige context:
- Zo heeft Orange Belgium zijn volledige voorraad van 1.500 FFP2 en 500 chirurgische beschermingsmaskers aangeboden aan het Universitair Ziekenhuis in Brussel op 18 maart en op 27 maart bood het maar liefst 30.000 FFP1 beschermingsmaskers, 300 beschermingspakken en 100 veiligheidsbrillen aan het CHC MontLégia in Luik, dit met de steun van Huawei.
- Veel ziekenhuizen zijn de afgelopen twee weken het doelwit geweest van kwaadaardige cyberaanvallen, meestal door middel van phishing campagnes en ransomware. Orange Belgium biedt daarom vanaf 2 april zijn Mobile Threat Protection-oplossing twee maanden gratis aan voor Belgisch ziekenhuizen, dit zonder verdere verplichtingen. De oplossing helpt bij het beheer en de beveiliging van mobiele terminals (smartphones, tablets, ...) die door klanten worden gebruikt om hun globale interne infrastructuur en gegevens beter te beschermen.
Tot slot heeft Orange Belgium zich ook geëngageerd om enkele transversale initiatieven te ondersteunen:
- Het bedrijf maakt actief deel uit van de Data Alliance tegen het Coronavirus. Dat is een samenwerkingsverband met meerdere telecomaanbieders en Big Data-specialisten, geleid door de overheid, dat zich richt op het gebruik van geanonimiseerde data om de verspreiding van het coronavirus beter op te volgen en de overheid te begeleiden bij haar strategische beslissingen.
- Meer recent besloot Orange Belgium samen met andere telecomaanbieders om financiële en technische steun te verlenen aan het SafeLink-initiatief, een platform waarmee artsen hun vermoedelijke Covid 19-patiënten door middel van regelmatige sms'jes kunnen telemonitoren wat betreft oa. hun hartslag, lichaamstemperatuur, ... Zo kunnen ze problemen snel detecteren en het verloop evalueren, terwijl ze zelf het risico vermijden om besmet te worden.
- Orange Belgium stelt vervolgens laptops en desktopcomputers ter beschikking van het Digital for Youth-initiatief, een project dat IT-materiaal verzamelt om kansarme jongeren te helpen bij het volgen van cursussen vanuit huis in tijden van quarantaine. Het project wordt geleid door de organisatie Close The Gap, een langetermijnpartner van Orange Belgium, die meestal tweedehandscomputers verzamelt die door Europese bedrijven worden gedoneerd aan educatieve, medische en sociale projecten in ontwikkelingslanden.
De enorme toename van thuiswerken en het totale internetgebruik vormen een uitdaging voor de netwerkinfrastructuur en hebben aan het begin van de quarantaineperiode geleid tot een aantal verzadigingsproblemen betreft het mobiele spraakverkeer. Deze werden snel opgelost. De technische teams van de operator voeren aanzienlijke capaciteitsverbeteringen uit en houden het verkeer nauwlettend in de gaten om zo nodig onmiddellijk te kunnen reageren door de netwerkcapaciteit te optimaliseren en indien nodig interventies in het veld uit te voeren.
Michaël Trabbia, CEO van Orange Belgium, voegt hieraan toe: "Als verantwoordelijke telecomoperator vinden we het van groot belang dat we met onze middelen en expertise bijdragen aan de bestrijding van de COVID 19-epidemie. Onze eerste verantwoordelijkheid in deze kritieke periode is de veiligheid van onze mensen samen met het garanderen van de connectiviteitscontinuïteit. We zetten ons in om nog verder zinvol bij te dragen aan de autoriteiten en onze klanten om deze uitdaging samen aan te gaan, of het nu gaat om het leveren van apparatuur, data-analyses, relevante dienstverlening of specifieke projecten.”