We all have great power. We all have great responsiblity. Dat is de baseline bij de grootschalige internationale bewustmakingscampagne die de Orange Groep op touw zet voor een verantwoord digitaal gebruik. Daartoe organiseert Orange Belgium onder meer screen time management workshops in de shops in Luik, Brussel en Antwerpen. Bedoeling is om Orange Belgium-klanten tips aan te reiken over hoe die het best hun kinderen kunnen begeleiden op hun digitaal avontuur.
De tijd die hun kinderen voor een scherm doorbrengen beperken, de websites die ze bezoeken en de apps die ze gebruiken controleren, bepaalde content/apps blokkeren enz. Ouders in België worstelen met een heleboel vragen over hoe ze hun kinderen het best begeleiden terwijl die hun eerste digitale stapjes zetten. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek dat Orange Belgium uitvoerde bij 250 representatieve gezinnen.
Het onderzoek toont aan dat de meeste ouders '12 jaar' als de beste leeftijd beschouwen voor een kind om zijn eerste smartphone te krijgen. Bovendien blijkt dat 'mijn kind een verantwoord smartphonegebruik aanleren' bovenaan op het lijstje van prioriteiten van ouders staat (67 %), op respectabele afstand gevolgd door 'kunnen controleren wat mijn kind met zijn telefoon doet' (27 %). Daartegenover staat dat 35 % van de ouders van kinderen jonger dan 12 jaar nooit hun smartphonegebruik controleert.
Het bevestigt de noodzaak van een grootschalige internationale bewustmakingscampagne, zoals net gelanceerd door de Orange Groep. Orange besloot om zijn stem wereldwijd te laten horen, door de potentiële gevaren die inherent zijn aan het gebruik van digitale diensten onder de aandacht te brengen maar evenzeer door ouders de middelen te geven om die gevaren onschadelijk te maken. In een tv-spot die vanaf vandaag overal in België te zien zal zijn (op VTM, Q2, Vitaya, La Une, La Deux, RTL-TVI, Club RTL, Plug RTL) wordt duidelijk in beeld gebracht hoeveel belang ouders hechten aan een veilig en verantwoord schermgebruik. Het filmpje toont de verantwoordelijkheid die ouders voor hun kinderen dragen wat betreft hun interactie met de digitale wereld.
Screen time management workshops voor ouders
In België leidde dit engagement van Orange voor een verantwoord digitaal gebruik al tot de organisatie van screen time management workshops in een aantal verkooppunten van Orange Belgium.
De workshops zijn bestemd om ouders tools, tips en trucjes aan te reiken om hun kinderen beter te begeleiden in hun ontdekking van de digitale wereld. Een eerste algemene workshop vond afgelopen zaterdag plaats in de Orange Smart Store in Luik. Meer dan 30 mensen namen deel. De komende weken volgen er meer workshops in de Smart Stores in Brussel en Antwerpen. Er zijn ook nog andere workshops gepland met als centraal thema 'social media', 'persoonsgegevens' en 'je nieuwe toestel leren gebruiken'. Deze workshops zijn het directe gevolg van het enorme succes van gelijkaardige initiatieven in Frankrijk en Spanje.
Joris Moens, Sales Director Orange Belgium: 'Onze maatschappelijke rol reikt veel verder dan het aanbieden van connectiviteit. Het is ons doel onze klanten te ondersteunen in hun digitale leven door het hen zo eenvoudig mogelijk te maken. Het digitale gedrag van kinderen is van immens belang voor hun ouders en voor de samenleving in haar geheel. Het is dan ook cruciaal dat wij ons steentje bijdragen om tot een verantwoord digitaal gebruik te komen.'