Als een verantwoord en geëngageerd telecombedrijf slaan we de handen in elkaar met de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) om weggebruikers bewust te maken van het gevaar van gsm-gebruik achter het stuur en het daarmee gepaard gaande risico op een ongeval.
De VSV, het Vlaams vormingscentrum voor de verkeersveiligheid, lanceert een nieuwe campagne die bestuurders aanspoort om in ‘automodus’ te gaan wanneer ze in de wagen zitten. De campagne loopt in samenwerking met alle telecomoperatoren: Base, Mobile Vikings, Orange, Proximus, Scarlet en Telenet. De bedoeling is om alle Vlamingen vertrouwd te maken met het begrip automodus en hen te overtuigen dit toe te passen.
Uit de nieuwe cijfers die de VSV vandaag bekendmaakte, blijkt dat:
Meer dan 6 op 10 automobilisten (63 %) toegeven weleens handsfree te bellen tijdens het rijden.
Iets minder dan de helft (48 %) weleens berichten leest, terwijl 4 op 10 (40 %) toegeven ook berichten te sturen.
Tegelijkertijd wil een grote meerderheid van de Vlamingen het eigen gsm-gebruik in de auto beperken:
92 % vindt het lezen van berichten tijdens het rijden onaanvaardbaar, 94 % is gekant tegen het versturen van berichten.
79 % van de bestuurders die soms de gsm of smartphone gebruiken in de auto, zouden dat minder willen doen. Toch geeft meer dan 1 op 3 toe dit moeilijk te vinden (35 %), bijvoorbeeld omdat ze de smartphone als gps gebruiken.
"Automodus" staat voor de bewuste keuze om afleiding in het verkeer te vermijden door je smartphone buiten handbereik te leggen, op "niet storen" of stil te zetten. Al naargelang de situatie bestaat er een passende automodus voor iedereen:
Buiten handbereik: bijvoorbeeld in het handschoenkastje of in je handtas.
Op "niet storen": de functie "niet storen" houdt inkomende berichten en oproepen tegen. Je kan ervoor kiezen om oproepen van favorieten toch te laten doorkomen en functies als gps en muziek te blijven gebruiken.
Op stil: zo word je niet afgeleid door inkomende meldingen. Je gps en je muziek kan je blijven gebruiken.
“Het risico dat verbonden is aan het gebruik van mobiele telefoons in de auto is een onderwerp wat iedereen raakt, en waarin de Orange Group zich sterk engageert, met name in Frankrijk. Het was daarom erg belangrijk voor mij dat Orange Belgium haar rol speelt in deze sensibiliseringscampagne over verkeersveiligheid in Vlaanderen”, aldus Michaël Trabbia.