26/07/21 07:06

Gereguleerde informatie

Operationele en financiële prestaties houden stand in een nog steeds actieve concurrentieomgeving

Terug naar nieuws index
 
  • antal mobiele postpaidklanten +3,4% j-o-j / Aantal kabelklanten +27,0% j-o-j
  • Omzet in Kw2 +7,5% j-o-j / Omzet uit retaildiensten in Kw2: +4,9% j-o-j
  • EBITDAaL in Kw2+5,9% j-o-j (H1 2021: +8,8%)
 

Operationele hoogtepunten in Kw2

  • De commerciële prestaties blijven positief ondanks de actieve concurrentie en de coronamaatregelen hadden een geringere impact in vergelijking met vorig jaar.
  • Het aantal kabelklanten steeg in Kw2 met 17 duizend tot 366 duizend klanten (+27% j-o-j). Daardoor is ook het aantal convergente mobiele postpaidklanten gestegen.
  • Dankzij 17 duizend nieuwe mobiele postpaidklanten steeg het totale aantal klanten tot 2,7 miljoen (+3,4% j-o-j), wat het succes van de Go-portefeuille aantoont.
  • De ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen daalde met 2,7% j-o-j tot 73,6 euro door de kortingen op mobiele tariefplannen in het convergente segment.De ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten daalde licht met 0,6% j-o-j tot 19,6 euro, voornamelijk door de lagere binnenlandse bundeloverschrijdende inkomsten.
 
 

Financiële hoogtepunten in Kw2

  • De omzet steeg met 7,5% tot 325,4 miljoen euro. De omzet uit retaildiensten bleef met 4,9% groeien, voornamelijk dankzij de hogere omzet uit convergente diensten (+15,5% j-o-j). De geringere impact van de coronamaatregelen zorgde ook voor een hogere omzet uit apparatuur, een verbetering in het sms-verkeer en een stijging in roaming van zowel klanten als bezoekers.
  • De EBITDAaL steeg met 5,9% j-o-jtot 91,1 miljoen euro, voornamelijk door de hogere omzet uit retaildiensten, gesteund door kostenefficiënties. De EBITDAaL-marge bereikte 28%.De eCapex stegen met 52,1% j-o-j tot 45,3 miljoen euro, wat voornamelijk wordt verklaard door het geringere aantal kabelinstallaties en de vertragingen in de uitrol van het netwerk vorig jaar door de coronamaatregelen.
 
 

Xavier Pichon, Chief Executive Officer:

We kunnen alweer terugblikken op een kwartaal met solide resultaten en sterke commerciële prestaties. Onze Go-portefeuille blijkt nog steeds competitief. We hebben ons aanbod zelfs verfraaid door meer data aan te bieden aan onze Go Plus-abonnees. Ondanks de erg actieve concurrentie dit kwartaal zijn we erin geslaagd een solide aantal nieuwe klanten te veroveren, zowel in het mobiele als in het convergente segment.

Bovendien hebben we gewerkt aan de concurrentiepositie van de onderneming op lange termijn en laten zien dat we nog steeds een innovatieve speler zijn. Zo zullen we investeren in de uitrol van open en passieve 'fiber-to-the-premise'-pilootprojecten in Brussel, die ons zal helpen onze ervaring te verrijken en onze toekomstige positionering op het vlak van vaste multi-gigabitbreedband vorm kunnen geven.

Net als vele anderen ben ik diep geraakt door de overstromingen die zo veel mensen in het land hebben getroffen. Onze teams en technische partners hebben uiterste inspanningen geleverd om de connectiviteit in de getroffen gebieden te handhaven en te herstellen. Ik ben in gedachten bij iedereen die door de ramp is getroffen, waaronder onze klanten, onze teamleden en hun families.

Antoine Chouc, Chief Financial Officer:

Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar is onze omzet in totaal met 7,5% gestegen tegenover vorig jaar. De coronamaatregelen hadden een minder grote impact dan een jaar geleden. De winkels waren open en zowel roaming als sms-verkeer vertoonde stilaan weer een stijging.

Ook onze omzet uit retaildiensten liet een gestage groei van bijna 5% optekenen in vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar, wat voornamelijk te danken was aan onze hogere omzet uit convergente diensten.Dankzij die groei, in combinatie met een voortgezet kostenbeheer, is de EBITDAaL met bijna 6% gestegen.

Op basis van die resultaten zijn we voorzichtig optimistisch en bevestigen we onze vooruitzichten.