Brussel, 20 oktober 2015 – Vandaag maakt Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) zijn resultaten voor het derde kwartaal en voor de eerste negen maanden van 2015 bekend. Mobistar ligt met de uitvoering van zijn efficiëntieplan voor op schema. Mobistar blijft zijn transformatie vermogen illustreren en slaagt erin om het aantal netto-toevoegingen van mobiele klanten verder op te drijven en de opstartkosten van de nakende kabellancering te financieren, en dit terwijl de globale winstmarges worden hersteld. De solide commerciële en operationele prestaties van Mobistar hebben geleid tot een positieve jaar-op-jaar groei zowel wat de totale omzet uit diensten als wat de geherformuleerde EBITDA betreft:
Het retailklantenbestand van Mobistar in België is in het derde kwartaal van 2015 ononderbroken gestegen, vooral dankzij het postpaid-segment dat met 8,3 duizend nieuwe klanten is aangegroeid en een robuuste M2M/IoT-vraag (+22,6 duizend). Het gesegmenteerde aanbod van Mobistar, zijn getrouwheidsprogramma en de kwaliteit van zijn netwerk hebben in het bijzonder bijgedragen aan de aanhoudende vermindering van het klantenverloop sinds het begin van het jaar. Zo is ook het klantenbestand van Orange Luxemburg dit kwartaal met 2,2% gegroeid in vergelijking met vorig kwartaal.
In België is de postpaid ARPU van Mobistar in het derde kwartaal van 2015 met 3,6 % gestegen tot 28,3 euro tegenover 27,4 euro een jaar geleden. De dekking buitenshuis en binnenshuis van het 4G-netwerk van Mobistar is vanaf 30 september 2015 toegenomen tot respectievelijk 97 % en 83 %. In de eerste negen maanden van 2015 steeg het totale mobiele dataverkeer met 106 % jaar-op-jaar, waarbij het 4G-verkeer in september 2015 meer dan 50% vertegenwoordigt van het totale maandelijkse mobiele dataverkeer. Aangedreven door een snelle penetratie van smartphones onder het klantenbestand, stijgt het mobiele dataverkeer vooral onder impuls van de 4G-diensten. Deze tendens ondersteunt de positieve evolutie van de ARPU. Het stijgende gebruik van mobiele data in het buitenland heeft ook een bevorderlijke impact gehad op de ARPU.
Aangevuurd door een solide commerciële prestatie, laat Mobistar voor de eerste negen maanden van 2015 ook mooie financiële resultaten optekenen:
Totale omzet uit diensten van 813,9 miljoen euro, -1,5 % jaar-op-jaar (+0,9 % j-o-j in Q3 2015);
Een geherformuleerde EBITDA van 228,1 miljoen euro, +4,8 % jaar-op-jaar (+11,3 % j-o-j in Q3 2015);
Een operationele kasstroom van 112,5 miljoen euro, +62,1 % jaar-op-jaar (+63,3 % j-o-j in Q3 2015).
Deze solide resultaten en de huidige operationele tendens zorgen ervoor dat Mobistar zijn vooruitzichten voor het volledig jaar 2015 kan verhogen. Mobistar verwacht nu dat het de bovengrens van de oorspronkelijk vooropgestelde range van 260 tot 280 miljoen euro geherformuleerde EBITDA, exclusief kabelkosten, zal overstijgen.
Mobistar is nu alleen nog in afwachting van de toezichthouders, die hun definitieve besluit dienen te publiceren voor de groothandelsprijzen inzake kabel, vooraleer het zijn hoge snelheid breedband internet en digitale tv-diensten kan lanceren.
Chief Executive Officer van Mobistar, Jean Marc Harion, verklaarde: "Onze klanten blijven positief reageren op ons engagement om hen in het middelpunt van onze aandacht te plaatsen. Het hoogwaardige 4G-netwerk van Mobistar, de sterke productportefeuille en het getrouwheidsprogramma ‘Have a Nice Day’ stellen ons in staat om onze dienstverlening te differentiëren, de loyaliteit te versterken en nieuwe klanten te motiveren om zich aan te sluiten bij de Mobistar-gemeenschap. We zullen verder op die gunstige golf blijven surfen terwijl we met ongeduld uitkijken naar de lancering van onze supersnelle breedbandinternet- en tv-diensten en dit in afwachting van de definitieve beslissing van de toezichthouders betreffende de groothandelsprijzen voor toegang tot de kabelnetwerken.’
Ludovic Pech, Chief Financial Officer van Mobistar, voegde eraan toe: "We hebben er het volste vertrouwen in dat onze geherformuleerde EBITDA voor het volledig jaar ons oorspronkelijk vooruitzicht van 260 tot 280 miljoen euro exclusief kabelkosten zal overstijgen, aangezien we goed op weg zijn om ons transformatieplan uit te voeren. Ook laten we een uitstekende groei van de kasstroom optekenen en blijven we ons inzetten om de efficiëntie en de rentabiliteit verder te verbeteren. Maar wat nog belangrijker is, is dat dit gerealiseerd werd zonder dat de groei van het klantenbestand en de omzet in het gedrang werden gebracht, en dit terwijl de opstartkosten voor de kabelintroductie werden geabsorbeerd."