03/01/13 11:25

Corporate nieuws

Mobistar-klanten sturen 24,1 miljoen sms’jes en gebruiken 1695 GB mobiele data tijdens de oudejaarsnacht

Terug naar nieuws index

Brussel, 1 januari 2013 – Tijdens de overgang van oud naar nieuw, tussen 20 en 8 uur, hebben de Mobistar-klanten 24,1 miljoen sms’jes verstuurd. Veel klanten maakten ook gebruik van Twitter en Facebook om gelukkig nieuwjaar te wensen. Het mobiele dataverbruik bedroeg 1695 GB, tussen 20 en 8 uur. Mobistar had ook dit jaar de nodige maatregelen genomen om de toenemende activiteit op het netwerk op te vangen.

 

Mobistar-klanten kozen er dit jaar opnieuw voor om hun wensen via hun mobiele telefoon te versturen! Tussen 31 december 2012 om 20 uur en 1 januari 2013 om 8 uur verstuurden de Mobistar-klanten 24,1 miljoen sms’jes. Dat is een lichte daling ten opzichte van het aantal sms’jes verstuurd een jaar eerder tijdens diezelfde periode. Om middernacht werden het meeste sms’jes verstuurd. (2500 sms’jes/sec)

 

Het toenemend gebruik van smartphones en tablets is ook merkbaar in de cijfers over het mobiele dataverkeer op het netwerk. Veel nieuwjaarswensen werden ook verstuurd via Twitter of Facebook. Tussen 20 en 8 uur was het mobiele dataverkeer op het Mobistar-netwerk goed voor een totaal datavolume van 1695 GB, een stijging van 133 % ten opzichte van dezelfde periode in 2012.

 

Om de toestroom van elektronische gelukwensen te kunnen opvangen had Mobistar zich opnieuw goed voorbereid. Het netwerk werd tijdelijk aangepast om meer plaats vrij te maken voor het sms-verkeer dan voor telefonische oproepen. En om er zeker van te zijn dat de sms’jes zo snel mogelijk hun bestemming zouden bereiken, had Mobistar ook tijdelijk een aantal diensten gedesactiveerd (ontvangstrapporten, meldingen van gemiste oproepen, herlaadbeurten). De sms server kon tot 3.000 sms’jes per seconde verwerken.

 

Mobistar zet tijdens de oudejaarsnacht ook extra mensen in om alles in goede banen te leiden. In het controlecentrum zijn er 5 keer meer ingenieurs aanwezig dan normaal en indien er technische ingrepen nodig zouden zijn, zijn er ongeveer dertig technici stand-by.

 

Mobistar avait aussi renforcé les moyens humains pendant la nuit du réveillon. Le centre de contrôle a ainsi accueilli 5 fois plus d’ingénieurs qu’à l’accoutumée et une trentaine de techniciens supplémentaires étaient appelables à tout moment, prêts à intervenir le cas échéant.