06/09/24 15:00

Corporate nieuws

Merkator, GoodsTag, Manual.to en Tapio winnen de Orange Fab Fiber Innovation Call 2024

Terug naar nieuws index
Gisteren vond de Orange Fab pitch 2024 plaats. Deze speciale innovatieoproep van Orange Belgium's start-up acceleratorprogramma richt zich op de spannende uitdagingen in verband met de uitrol van Oranges glasvezelnetwerk in België. De vier geselecteerde start-/scale-ups krijgen de kans om rechtstreeks samen te werken met de teams die verantwoordelijk zijn voor de uitrol van het glasvezelnetwerk.
 
Orange Fab, opgericht in 2016, is het acceleratorprogramma van Orange in België en Luxemburg. Het programma werkt gedurende een periode van 6 tot 9 maanden samen met start-ups en scale-ups om win-wins en duurzame partnerschappen tussen hen en het Orange-ecosysteem tot stand te brengen. Orange Belgium wil een voortrekkersrol spelen op het gebied van technologische innovatie en zet in op deze innovatieve spelers om zijn kernactiviteiten te ondersteunen.
 
Orange Fab Innovation Call 2024
Voor de editie van 2024 lanceerde Orange Fab de ‘Fiber Challenge': een kans voor tech start-ups om samen met Orange het voortouw te nemen in de bouw van een duurzaam en toekomstbestendig glasvezelnetwerk in België. Aan de kandidaten werd gevraagd om na te denken over vier thema's, waarbij ze identificeren hoe Orange:
 
1. de plaatsing van zijn netwerkinfrastructuur kan optimaliseren, rekening houdend met geografische en vastgoedbeperkingen
2. duurzame en eenvoudig te implementeren labelingsystemen voor glasvezelkabels en netwerkapparatuur kan uitbouwen
3. intuïtieve en gamified tools kan bieden voor technische trainingen, het onderhouden van vaardigheden en veiligheidsmaatregelen
4. de koolstofvoetafdruk van een FTTP-netwerk (Fiber-to-the-Premises) en een HFC-netwerk (Hybrid Fiber Coaxial) kan meten.
 
Tijdens een pitchwedstrijd op het hoofdkantoor van Orange Belgium presenteerden 8 deelnemende teams uit 5 landen hun project en motivatie voor een C-level jury. Voor elk van de vier vooraf gedefinieerde onderwerpen werd een winnaar gekozen:
 
Winnaar ‘Geospatial Tool for Fiber Networks’
Merkator: Marlin Digital Twin biedt een uniforme weergave om alle teams op één lijn te brengen en processen voor het bouwen en bedienen van het netwerk te stroomlijnen.
 
Winnaar ‘Smart Labelling System’
GoodsTag: NFC-gebaseerde digitale productpaspoorten voor volledige traceerbaarheid tijdens de levenscyclus en gerichte diensten.
 
Winnaar ‘Gamified Learning & Development Solution’
Manual.to: Van training tot handleidingen, cruciale kennis vastleggen en binnen enkele minuten delen binnen het hele bedrijf.
 
Winnaar ‘Carbon Footprint Calculator’
Tapio: Bedrijven en organisaties voorzien van de expertise en tools die ze nodig hebben om hun CO2-voetafdruk te meten, te verminderen en te beheren.
 
Philippe Toussaint, Chief Technology Officer bij Orange Belgium: “Ik ben verheugd de winnaars van ons Orange Fab-programma te mogen verwelkomen. Wij geloven dat open innovatie niet alleen een strategie is; het is een noodzaak. Door nauw samen te werken met deze start-ups helpen we hen zich te ontwikkelen en te groeien. Door deze samenwerkingen bereiden we het telecomnetwerk van morgen voor: een zeer snel, duurzaam en veerkrachtig netwerk.”
 
Voor meer informatie, zie www.orangefab.be