08/06/23 18:10

Corporate nieuws

Lead the Future: het industriële langetermijnproject van Orange Belgium dat waarde creëert voor zijn klanten, werknemers en de samenleving

Terug naar nieuws index

Profiterend van de kracht van de Orange-groep en de krachtenbundeling met telecomoperator VOO, wil Orange Belgium nu een echte leiderspositie innemen op de Belgische telecommarkt. Een toonaangevend leiderschap op het gebied van multi-gigabitnetwerken, een unieke uitmuntende klantervaring en een toekomstbestendig ESG-ondernemingsmodel zijn de drie pijlers van Orange Belgium, ready to 'Lead the Future'.

De leider op het gebied van multi-gigabit-netwerken, in vast en mobiel

Tegen midden 2024 zal Orange Belgium de leider op het gebied van gigabitnetwerken worden voor de B2C-, B2B- en groothandelsmarkt, waardoor 95% van de Belgische inwoners toegang krijgt tot snelheden van 1 Gbps.

In het mobiele segment zullen uitgebreide 5G-frequenties tegen eind 2023 40% van de bevolking bereiken en tegen eind 2025 90%, met het snelste mobiele netwerk. De uitrol van 5G core SA (Stand Alone) zal resulteren in het meest betrouwbare mobiele netwerk en B2B-dienstverlening op maat mogelijk maken tegen eind 2023. Dankzij de overeenkomst voor het delen van het Radio Access Network (RAN) met Proximus, zal Orange Belgium ook de grootste mobiele dekking bieden en, samen met Proximus, het hoogste aantal radiosites in België.

Op het gebied van breedband zal de versnelling van het 'GigaBoost'-programma het krachtige HFC-netwerk (Hybrid Fiber Coax) van VOO moderniseren en 100% van onze klanten in Brussel en Wallonië laten genieten van gigabitsnelheden. In Brussel en Vlaanderen kunnen klanten genieten van alle mogelijkheden van een gigabit-netwerk dankzij de wholesale HFC- en FTTP-overeenkomst (Fiber to the Premises) met Telenet.

Om zijn netwerkleiderschap op termijn te behouden, zal Orange Belgium het 'GigaBoost' VOO-programma naar het 'GigaFiber'-niveau brengen via een nieuwe cyclus van langetermijninvesteringen die ervoor zullen zorgen dat het HFC-netwerk voorop blijft met zowel coaxiale en glasvezeltechnologieën die klanten uiteindelijk snelheden van 10 Gbps zullen bieden. Orange Belgium streeft ernaar om tegen 2040 minstens 2/3 van zijn netwerk in FTTP te dekken, door een eigen gebouwd netwerk te combineren met mogelijke samenwerkingen met externe partners in Brussel en Wallonië.

De operator bij uitstek, gedreven door een unieke uitmuntende klantervaring

Uitmuntende klantervaring is en blijft een belangrijke drijfveer voor Orange Belgium. Het bedrijf zal zijn drie complementaire retailsegmenten blijven ontwikkelen en voeden:

  • ‘Consumer premium’ segment: een full-range premium dienstverlening via fysieke en digitale klantcontactpunten, gericht op multi-gigabit convergente connectiviteit en diensten met toegevoegde waarde. Orange Belgium zal zijn waardeproposities voor tv-content uitbreiden door gebruik te maken van de VOO/BeTV-distributiecontracten en -platforms.
  • ‘Consumer access’ segment: efficiënte digitale dienstverlening met aantrekkelijke en evolutieve waardeproposities voor meerdere producten.
  • Business segment: op maat gemaakte B2B-waardeproposities via de best-of-breed-strategie van Orange Belgium, waarbij cyberbeveiliging en ICT-expertise centraal staan en die verrijkt is met multi-gigabit netwerksnelheden en 5G-ondersteuning. VOO's expertise in het SoHo-segment (Small Office Home Office) zal ook worden aangewend om meer zakelijke kansen te ontwikkelen in alle regio’s van het land.

Om Orange Belgium een end-to-end beheersing van het volledige klantentraject en de volledige klantervaring te bieden, zullen twee belangrijke serviceactiva in België overstappen van een uitbesteed naar een lokaal model:

  • Tegen het einde van 2024 zal elk convergent retailgesprek en elk high-end en low-end zakelijk gesprek lokaal worden afgehandeld ten voordele van onze klantervaring en de lokale werkgelegenheid. Door voort te bouwen op de uitmuntendheid van het bekroonde contactcenter WBCC, van Orange en partners, zullen klantenrelaties volledig in België worden beheerd.
  • Om de modernste IT-tools en -activiteiten te garanderen, zullen de IT-vaardigheden van Orange Belgium en VOO verschuiven van een extern naar een intern model.

De favoriete tech & telco-werkgever: veerkrachtig, modern en verantwoordelijk

Orange Belgium is reeds klimaatneutraal gecertificeerd en werd erkend als topwerkgever. Vandaag schakelen Orange Belgium en VOO een versnelling hoger en omarmen ze de normen van de Orange Groep op het gebied van ESG en HR.

Op milieugebied hebben Orange Belgium en VOO een langetermijndoelstelling om netto koolstofemissies tegen 2040 tot nul terug te brengen. Om dit doel te bereiken, zullen de bedrijven de vermindering van hun CO2-emissies versnellen (-22% in scope 1 en 2 en -14% in scope 3) tegen 2025. Het succesvolle RE-programma, het opknappen van mobiele apparaten van consumenten, zal tegen 2025 10% van de omzet uitmaken. Wat de sociale dimensie betreft, blijft Orange Belgium zich richten op het overbruggen van de digitale kloof, en viert het de eerste verjaardag van het Orange Digital Center eind juni. Sinds de oprichting ervan zijn 1.410 mensen opgeleid in digitale technologie en voorbereid op de arbeidsmarkt. Dit sociaal engagement omvat ook jongeren en vrouwen: het Orange Belgium Fund heeft tot nu toe 1.400 kansarme jongeren ondersteund en zo bijgedragen tot een grotere digitale inclusie in de Belgische samenleving.

Orange Belgium wil de favoriete tech- en telecomwerkgever in België zijn, gekenmerkt door een zorgzaam diversiteits- en inclusiebeleid. Het bedrijf ontwikkelt tech-talenten via interne leerprogramma's en externe partnerschappen zoals de Giga Academy.

Xavier Pichon, Chief Executive Officer van Orange Belgium: “We zullen vanaf 2024 leider zijn in gigabit-netwerken en zullen deze positie op lange termijn veiligstellen in multigigabit-netwerken dankzij de fiberexpertise van de Orange Groep. Onze in België beheerde uitmuntende klantervaring en ons vermogen om multi-gesegmenteerde retaildiensten op een gedifferentieerde manier aan te bieden, zullen toonaangevende connectiviteit en toegevoegde waarde bieden aan premium- en access-klanten. We zijn vastbesloten om tegen 2040 een Net Zero Carbon-status te bereiken, om digitale inclusie in de Belgische samenleving en regio's te bevorderen en om de favoriete tech- en telco-werkgever van België te worden.”

Mari-Noëlle Jégo-Laveissière, Chief Executive Officer Orange Europe, licht toe: “De krachtenbundeling met VOO is een belangrijke mijlpaal die onze convergentie-ambities in België kracht bijzet. Convergentie in Europa is de sleutel gebleken tot ons leiderschap in Europa en laat zien hoe de nieuwe strategie van Orange, Lead the Future, zal blijven voldoen aan de digitale behoeften waar onze klanten in Europa om vragen.”

Christel Heydemann, Chief Executive Officer van de Orange Groep, voegt toe: “Ik ben bijzonder trots op het strategisch plan dat Orange Belgium heeft voorgesteld om de structurele en economische uitdagingen van morgen aan te gaan. Door de sterktes van VOO toe te voegen en een nieuw ondernemingsmodel te introduceren, bevindt het bedrijf zich in een uitstekende positie om het voortouw te nemen in België, door industriële kracht, technologische middelen en commerciële schaal te combineren. Deze toevoeging aan ons algemene Lead the Future-plan zal een sleutelrol spelen in het Europese en wereldwijde succesverhaal van de Groep.”