Ondanks de bijzondere omstandigheden gaat Orange Belgium gewoon door met zijn acceleratieprogramma voor start-ups Orange Fab. Na een grondige preselectie/pitchronde viel de keuze op Iristick, OTIV en MyPitch als nieuwe aanwinsten voor seizoen 4. Dankzij hun deelname kunnen ze innoverende 5G-toepassingen ontwikkelen binnen het wereldwijde netwerk van de Orange Groep en haar 18 Orange Fab-programma's wereldwijd.
In zijn ambitie om ondernemers een duwtje in de rug te geven, besliste Orange Belgium om met Orange Fab, het acceleratieprogramma voor start-ups dat de operator in 2017 oprichtte, verder te gaan op de ingeslagen weg.
In een jaar dat zich door de coronapandemie en de thuiswerkplicht als extra pittig aankondigde, mocht Orange Belgium toch niet minder dan 45 kandidaturen in ontvangst nemen voor seizoen 4 van Orange Fab.
Het thema van deze editie: 5G en hoe deze start-ups en Orange Belgium samen relevante, innoverende toepassingen van deze technologie kunnen ontwikkelen voor consumenten en bedrijven.
Na een eerste selectie kregen 11 kandidaten de kans om hun project met interne experten te bespreken. De 5 overgebleven projecten werden voor een gerenommeerde jury van C-Executives van Orange Belgium voorgesteld.
Uiteindelijk werden de volgende projecten gekozen:
Iristick produceert industriële smart glasses om bedrijven in hun digitale transformatie te ondersteunen. De lage latency van 5G zal de ontwikkeling van smart glasses een stevige boost geven.
OTIV streeft ernaar de veiligheid en efficiëntie van spoorvoertuigen door middel van zelfrijdende technologie te verbeteren. Dankzij 5G zullen zelfrijdende voertuigen hun volledige potentieel waarmaken, doordat kritieke communicatie in real time zal gebeuren.
MyPitch is een datagestuurde voetbalcommunity die spelers de technologie aanreikt om hun conditie en prestaties op het terrein op te volgen. Dankzij de grotere bandbreedte, een van de vele voordelen van 5G, zullen de spelers meer data kunnen verzamelen en delen.
De teams zullen eerst een online workshop bijwonen om, samen met de experten en business units van Orange Belgium, een co-innovatieproject uit te werken waar ze de komende vier tot zes maanden op zullen werken. Het uiteindelijke doel is het voorleggen van een werkbaar 'proof of concept'. Tijdens het project zullen de start-ups heel wat praktische input krijgen, zoals begeleiding door C-level executives, kansen om te netwerken met de B2B-klanten van Orange, marktonderzoek, mogelijkheden tot internationale samenwerkingen binnen het wereldwijde kader van het ecosysteem van Orange Fab (18 Fabs over heel de wereld).
Orange Fab kent enkele opvallende succesverhalen. Een mooi voorbeeld is de samenwerking met CommuniThings, een leverancier van slimme parkeeroplossingen, die intussen een vaste partner van Orange Belgium is geworden, en waarvan de innovatieve oplossingen in veel Belgische steden maar ook in het buitenland worden gebruikt. Ook zeker een vermelding waard is het succes van EmailTree, dat een oplossing ontwikkelde om mails van klanten automatisch te beantwoorden op basis van hun AI en dat door Orange in Luxemburg werd ingevoerd.
Xavier Pichon, CEO van Orange Belgium: "Orange Belgium gelooft sterk in de meerwaarde van een ecosysteem voor start-ups. De kwaliteit van de voorgestelde projecten is indrukwekkend. We streven naar een cultuur van open innovatie, door met start-ups samen te werken om onze innovatiecapaciteiten te ontwikkelen en de digitale transformatie van onze klanten te bespoedigen. Partnerships met start-ups opzetten in een relatie waar beide partijen voordeel uit halen, is de juiste manier gebleken om in dat opzet te slagen, zoals de succesverhalen uit het verleden ook bewijzen. We zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe partners in de voetsporen van hun voorgangers zullen treden."
Etay Oren, CEO van CommuniThings: “Het was een uitzonderlijke ervaring. Iedereen nam deel met een open geest en zocht samen naar aanvullende sterktes om collectief de markt aan te spreken. We hebben ons IoT-aanbod gecombineerd met de verkoopkracht van Orange. Het was een geweldige en leerrijke ervaring voor ons en voor Orange. Hierdoor konden we de weg banen naar een continue samenwerking, zoals vandaag nog steeds het geval is. ”
Casius Morea, CEO van Emailtree: “Samenwerken met een bedrijf en team als Orange op het moment waarop we begonnen te groeien, is een kans die we niet konden laten liggen. Momenteel zijn we 2 jaar in productie en we blijven "co-build", waarbij we meteen handig gebruik maken van de resultaten van deze samenwerking. De tevredenheid van de vertegenwoordiger en de klant is het enige wat telt wanneer we samenwerken. Ons platform combineert menselijke kennis en mogelijkheden aangereikt door AI om klantenservice verder te automatiseren. Wanneer alle teams aan dezelfde kant staan, bestaat het begrip leverancier/opdrachtgever niet meer. We richten ons op het aanpassen van de UX / UI, de schaalbaarheid en het industrialiseren van de oplossing terwijl ons bedrijf verder rijpt. Hiermee bouwen we verder aan een sterke samenwerking, dat een voorbeeld is voor andere Orange-afdelingen in de verschillende landen.”