Alles verandert. Ook de manier waarop we reizen. Uit een bevraging van 1.200 Orange-klanten in België blijkt dat maar liefst 50% van de Belgen op vakantie de GPS-functies en -applicaties boven de klassieke gps verkiezen. In 2017 breekt het tijdperk van de GPS-functies en –applicaties op onze 4G-smartphone definitief door volgens de bevraagden. Vooral jongeren zeggen vaarwel tegen de klassieke navigator en kiezen voluit voor de digitale wegenapp.
De Belg is een echte levensgenieter en daar hoort reizen bij. Maar liefst 56% van de ondervraagde mannen en 44% van de vrouwen gaan meerdere keren per jaar op reis. Slechts 14% van alle ondervraagden gaat helemaal nooit op reis.
Smartphone vervangt klassieke GPS
De smartphone is niet meer weg te denken wanneer de Belg met de auto op vakantie vertrekt of wanneer er een auto gehuurd wordt om de vakantiebestemming te verkennen. De smartphone verschuift van de achterbank naar de chauffeur. Het einde van het GPS-tijdperk lijkt nabij. We hebben jaren met de kaart rondgereden in het buitenland tot de klassieke GPS zijn intrede deed en het kaartlezen plotsklaps een andere dimensie gaf. In 2017 wordt de fakkel officieel doorgegeven aan GPS-applicaties zoals Google Maps. 44% van de ondervraagden (56% van hen is jonger dan 30 jaar) gebruikt de applicatie omwille van de realtime updates en hedendaagse versies van kaarten. Mannen (49%) gebruiken de applicatie trouwens meer dan vrouwen (36%).
Orange-klanten hoeven niet noodzakelijk een geavanceerde GPS-applicatie te installeren. De klanten die over een Koala, Panter of Arend (Premium) tariefplan beschikken, genieten van de mobiele applicatie iCoyote op hun 4G-smartphone, het iCoyote-abonnement is inbegrepen in hun abonnement. iCoyote geeft realtime informatie over mogelijke gevaren op de weg en toont de beste routes dankzij zijn geavanceerd GPS-systeem dat kaarten bevat voor 23 landen waaronder Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Italië, Kroatië, Nederland, Oostenrijk, Spanje…
Zij die van plan zijn om hun smartphone ook als GPS te gebruiken op vakantie, kunnen in een Orange shop terecht voor een handige en leuke smartphonehouder voor in de auto zodat ze tijdens het rijden veilig de instructies kunnen volgen.
Altijd geconnecteerd, ook naast het zwembad
Reizende Orange-klanten houden geen digital detox volgens de studie, integendeel. Eén op de drie gebruikt WiFi of een hotspot op vakantie. Sinds 11 juni gebruiken Orange-klanten hun belminuten, mobiele data en sms'jes uit hun nationale bundel als ze roamen in de EU, net alsof ze in België zijn. Orange verwacht dat zijn klanten dankzij hun gunstige tariefplannen nog meer gaan surfen, zowel in België als op vakantie in de EU.
Want jongeren onder de 30 jaar genieten behalve van het mooie weer of attracties op reis ook van tv-kijken via hun 4G-smartphone. 25% kijkt regelmatig filmpjes op Youtube/Netflix of pikt een serie mee en 17% van de ondervraagden doet dit zelfs dagelijks. Online surfen (52%) en sociale media bezoeken (53%) zijn ook een populaire manier om de tijd te verdrijven onder de parasol. En de Belg vergeet het thuisfront niet. Bijna de helft van de Orange-klanten belt via Skype of Facetime naar familie.