24/10/18 07:01

Gereguleerde informatie

Financiële informatie voor het derde kwartaal en de eerste negen maanden van 2018

Terug naar nieuws index

Solide commercieel succes bevestigt positie van Orange Belgium als 'bold challenger'

Groei van 10,1% j-o-j voor de omzet uit retaildiensten in Kw3 2018, en van 2,2% voor de aangepaste EBITDA

Operationele hoogtepunten voor Orange Belgium

  • Sterke prestatie van de mobiele activiteiten. Tijdens de eerste helft van het jaar heeft Orange Belgium de lat voor zijn postpaidabonnementen hoger gelegd door gedurfde formules met onbeperkte belminuten en data te introduceren. Dankzij deze marktpositionering steeg het aantal abonnees en daalde het klantenverloop. Het aantal nettotoevoegingen versnelde het afgelopen kwartaal tot 53 duizend, in vergelijking met 26 duizend in het tweede kwartaal van 2018. Het aantal klanten met een abonnement steeg j-o-j met 5,3%. De stabiele ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten is te danken aan de aantrekkelijke aanbiedingen en de steeds betere mix van abonnees. Daardoor bedroeg het gemiddelde dataverbruik per gebruiker in september 2,9 Gb (+73% j-o-j). Tot slot was ook het aantal prepaidklanten stabiel met 2 duizend nettotoevoegingen vergeleken met het tweede kwartaal van 2018.

  • Convergente activiteiten van Orange Belgium vertonen sterk momentum. Het aantal kabelklanten steeg met 89,4% j-o-j tot 155 duizend, ofwel 19 duizend netto nieuwe abonnees tijdens het kwartaal. Deze solide prestatie werd zonder enige prijspromoties verwezenlijkt. In vergelijking met het vorige kwartaal, steeg de ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen met 4,1% tot € 76,7. Kabelklanten met een mobiel abonnement vertegenwoordigen nu 10% van alle mobiele klanten. Dankzij het snel groeiende aantal abonnees daalde het EBITDA-verlies van de convergente activiteiten van € 5,2 miljoen in het derde kwartaal van 2017 tot € 4,3 miljoen dit kwartaal. Deze verbetering was te danken aan een betere operationele efficiëntie, een beter beheer van het klantenverloop en een lagere groothandelsprijs (ingevoerd op 1 augustus).

Financiële hoogtepunten van de groep

  • De omzet steeg met 1,5% j-o-j tot € 318,0 miljoen dankzij een dubbelcijferige groei van de retaildiensten (+10,1% j-o-j), waarbij een verdubbeling van de omzet uit convergente diensten (+112,3%) en een groei van de omzet uit mobiele diensten (+1,5%) de lagere verkoop van apparatuur (-9,0%) en de lagere mvno-inkomsten compenseerden.

  • De aangepaste EBITDA vertoonde opnieuw een groei (+2,2% j-o-j) tot € 81,4 miljoen dankzij hogere omzet en kostenbeheersing.

  • De nettoschuld bedroeg € 254,0 miljoen en de schuldgraad blijft laag (nettoschuld van 0,9x de EBITDA).

  • Financiële vooruitzichten voor 2018 gehandhaafd: lichte omzetgroei, aangepaste EBITDA tussen € 275 miljoen en 295 miljoen en stabiele kerninvesteringen.

 

Michaël Trabbia, Chief Executive Officer van Orange Belgium:

“We zijn erg trots op onze solide commerciële prestaties in het mobiele en het convergente segment, die te danken zijn aan onze positionering als 'bold challenger'. We hebben geluisterd naar de onvervulde verwachtingen van de Belgische klant om eenvoudige, zorgeloze oplossingen voor te stellen. In de eerste helft van 2018 hebben we in België de allereerste volledig onbeperkte mobiele en convergente aanbiedingen gelanceerd, en hebben we de overgrote meerderheid van onze klanten onbeperkt bellen en internet aangeboden.

Dit was niet alleen een uitstekende strategie om nieuwe klanten te overtuigen, maar heeft ook de klantenbinding aanzienlijk bevorderd. Door deze nieuwe aanbiedingen is de groei van het mobiele-dataverbruik van onze klanten sinds het begin van het jaar sterk gegroeid, tot 73% j-o-j. En dankzij het voortgezette succes van onze convergente aanbiedingen is inmiddels ruim 10% van onze mobiele klanten convergent."

 Arnaud Castille, Chief Financial Officer:

“De aangepaste EBITDA knoopte opnieuw met groei aan dankzij het sterke commerciële succes, die gedreven werd door een stijging van de omzet en kostenmanagement. De EBITDA-marge verbeterde ook aangezien we structureel operationele efficiëntie nastreven. Het EBITDA-verlies van de convergente operaties werd kleiner ondanks het snelgroeiende klantenbestand. We leverden een overtuigende organische cashflowgroei dit kwartaal. Onze balanspositie blijft solide en dit stelt ons in staat om te blijven investeren voor de tevredenheid van onze klanten.”