24/12/18

Commercieel nieuws

De meeste Belgen doen hun eindejaarsinkopen tegenwoordig met de smartphone

Terug naar nieuws index
  • 56 % van de Belgen die zeggen online te shoppen, koopt kerst- en nieuwjaarscadeaus op hun mobiele telefoon (10 % meer dan in 2017)

  • 13 % shopt tijdens het werk en 5 % tijdens het pendelen

  • Online shoppen biedt een duidelijk overzicht van alle aanbiedingen en maakt het makkelijk om prijzen te vergelijken en veilig te betalen

  • 1 op 4 geeft deze eindejaarsperiode meer dan 250 euro uit aan cadeaus

Orange Belgium voerde onlangs een onderzoek uit naar het shopgedrag van bijna 1.000 Belgische consumenten. De resultaten van dat onderzoek zijn opvallend: steeds meer Belgen shoppen digitaal. In die mate zelfs dat shoppen via de smartphone het nieuwe normaal is geworden.

Royaal vergelijken

Uit het onderzoek blijkt dat 58 % van de respondenten hun eindejaarscadeautjes op z'n minst deels online doen. Daarmee is het internet de op één na populairste plek, na het winkelcentrum (64 %). De smartphone is de rijzende ster van de online aankopen: 56 % van alle respondenten beweert hun mobiele telefoon te gebruiken (tegenover 45 % vorig jaar).

Naar een verklaring hoeven we niet ver te zoeken volgens Cristina Zanchi, Chief Consumer Officer van Orange Belgium: "Met de smartphone kunnen we altijd en overal online. Consumenten nemen hun tijd om het ideale kerstcadeau te zoeken. Ze vinden het leuk dat ze meteen een overzicht krijgen van de verschillende opties zoals vorm, kleur, kwaliteit enz. We zien deze trend ook in het aantal bezoekers van onze e-shop. Orange biedt een zeer uitgebreid gamma aan smartphones, die in combinatie met ons unlimited netwerk en tariefplannen de Orange-klanten de vrijheid geeft om zorgeloos online te blijven. Shoppen via de smartphone betekent dat we prijzen kunnen vergelijken vanuit onze luie zetel of terwijl we bijvoorbeeld op de bus staan te wachten. Bovendien is online shoppen vaak goedkoper. En je bestelling wordt aan huis geleverd. De mogelijkheden zijn onvoorstelbaar."

De favoriete online winkel van de Belgen is Amazon (28 %), gevolgd door bol.com (18 %). 23 % beweert geen favoriete winkel te hebben omdat ze liever de prijzen van de verschillende concurrenten vergelijken. The Orange e-shop trekt 25% meer bezoekers tijdens deze eindejaarsperiode.

Het internet: winkel en inspiratiebron

Niet iedereen die in een online winkel rondkijkt, gaat onmiddellijk tot een aankoop over. Voor velen is de smartphone ook een belangrijke bron van inspiratie (61 %), om aankopen te tracken (60 %) en om speciale deals te vergelijken (47 %).

Welk cadeau mag je dit jaar verwachten? Shoppers lijken vast te houden aan de klassiekers, met bovenaan op de lijst: parfum (50 %), kleren (48 %), gadgets (44 %), speelgoed (40 %) en gepersonaliseerde spullen zoals kalenders, mokken enz. (40 %). De doorsnee Belg is niet bang om online geld uit te geven: 39 % zegt dit jaar voor 100 tot 250 euro aan kerstcadeaus te zullen kopen. 26 % zal tussen 50 en 100 euro uitgeven, maar bijna een kwart (24 %) zal meer dan 250 euro uitgeven.