De lockdown veranderde de wijze waarop Belgen media consumeerden ingrijpend. OTT-spelers zoals Netflix kwamen als grote winnaars uit de bus. Belgische zenders als VTM, één, La Une en RTL-TVI scoorden ook uitmuntend met hun amusementsprogramma's en nieuws. Anderzijds verloren sportzenders de helft van hun publiek.
Tijdens de lockdown gingen klanten opvallend meer op zoek naar entertainment. Dat speelde in het voordeel van de OTT-spelers (over-the-top). Gemiddeld steeg het Netflixgebruik in de eerste dagen van de lockdown met net geen 45 %: een onwaarschijnlijk cijfer met een grote impact, waardoor Netflix genoodzaakt was de beeldkwaliteit te beperken om de netwerken niet te overbelasten. De release van het nieuwe seizoen van La Casa de Papel bijvoorbeeld ging gepaard met een stijging van 30 % van het verkeer op Netflix. Ook op andere contentplatformen, zoals Auvio (RTFB), werd een gelijkaardige trend waargenomen.
Wat mediaconsumptie betreft, deed de lockdown de belangstelling van Belgen voor het nieuws toenemen. Uit een onderzoek van Orange Belgium blijkt dat meer dan 1 Belg op 2 (54 %) het nieuws meer dan anders op de voet volgde.
Zenders die de nadruk leggen op informatieverstrekking zoals La Une en één telden 30 % meer kijkers. In de eerste twee weken van de lockdown kon het lokale tv-nieuws van VTM, La Une, één en RTL-TVI gemiddeld op 15 % extra kijkers rekenen.
Een mooi voorbeeld van deze hernieuwde belangstelling voor lokaal nieuws: tijdens de persconferentie die de overheid op 24 april naar aanleiding van de lockdown hield, nam het gebruik van de mobiele Orange TV-app met 150 % toe, terwijl het Netflixgebruik met 30 % afnam.
Wanneer we puur naar entertainment kijken, blijven De Mol (Vier), Boer zkt Vrouw (VTM) en Blind Getrouwd (VTM) de populairste programma's in Vlaanderen, samen met Temptation Island. In Wallonië trok RTL-TVI de meeste kijkers met, naast het avondjournaal, programma's als Top Chef, Enquêtes en Belges à domicile. Dat blijkt uit de resultaten van het onderzoek 'Living in the new normal' van Havas Village. Koh-Lanta, dat uitgezonden wordt op het Franse TF1, was een andere publiekstrekker.
Ook opmerkelijk is de vernieuwde belangstelling voor films. Het aandeel van films steeg met 4 punten: van 43 naar 47 % van de algemene tv-consumptie.
Anderzijds, door het gebrek aan grote livesportevenementen namen de kijkcijfers van sportzenders een spectaculaire duik, met wel 50 %.
Christophe Dujardin, Chief Consumer Officer van Orange Belgium: “De versnelde belangstelling voor OTT-content en de hoge kijkcijfers van de Belgische tv-zenders komen niet uit de lucht gevallen, aangezien heel wat Belgen tijdens de lockdown op zoek waren naar informatie en entertainment. Het is boeiend om te zien hoe hard het gaat met andere onderliggende trends, zoals het toenemende gebruik van de Orange TV-app. Dat toont aan dat klanten media op een andere manier gebruiken dan voorheen, zelfs thuis.”