De belangrijkste telecomoperatoren die in België actief zijn, zullen de overheid blijven ondersteunen in haar strijd tegen de Covid19 pandemie, door een belangrijke technische en financiële bijdrage te leveren, meer bepaald via het Covid19 Track & Trace callcenter dat de komende dagen zal worden opgericht.
De Belgische corona-taskforce heeft besloten een callcenter op te zetten dat tot 2.000 medewerkers kan worden opgeschaald. De medewerkers zullen proactief contact opnemen met inwoners van ons land die positief hebben getest op Covid19 en met elke inwoner waarmee deze mensen recent in contact zijn geweest. Het doel is om de verspreiding van het virus van nabij op te volgen en de risico's te beperken door potentieel besmette mensen te vragen om in quarantaine te gaan en/of zich te laten testen.
Aangezien het volume van de uitgaande oproepen en sms'jes vanuit dit call center naar verwachting bijzonder hoog zal zijn, hebben Orange Belgium, Proximus, Scarlet, Telenet, BASE en VOO unaniem besloten om geen interconnectie- of terminatiekosten aan te rekenen voor deze oproepen en sms'jes. Dit zal leiden tot een aanzienlijke vermindering van de operationele kosten van het callcenter, dat door de overheid wordt beheerd. De steun van de telecomoperatoren is geldig zolang dit callcenter nodig is om de Covid19-pandemie te bestrijden.
De Belgische telecomoperatoren zijn zich bewust van hun cruciale rol om ervoor te zorgen dat mensen in deze periode van lockdown verbonden blijven met hun geliefden en massaal kunnen thuiswerken. De operatoren zijn dan ook zeer begaan met de strijd tegen de uitbraak van het coronavirus. Naast het optimaliseren van hun netwerk om tegemoet te komen aan de drastische veranderingen in de vraag van residentiële en zakelijke gebruikers, hebben ze in deze corona-tijden al bijkomende maatschappelijke initiatieven genomen. Denk maar aan de steun aan de door de overheid geleide taskforce Data against Corona, die tot doel heeft de verspreiding van het virus te volgen en het beleid daarop af te stemmen op basis van geaggregeerde en geanonimiseerde informatie.
De Belgische telecomoperatoren beschouwen unaniem hun steun aan het callcenter van de overheid als een onderdeel van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en als een teken van solidariteit, door oplossingen binnen hun vakgebied aan te bieden aan de regering. De operatoren hopen dat dit nieuwe instrument zal bijdragen tot het succesvol inperken van de Covid19-uitbraak.