Smartphones spelen een belangrijke rol bij onze eindejaarsaankopen. Maar liefst 9 op 10 Belgen gebruikt de mobiele telefoon, hetzij om effectief aankopen te doen, maar ook op zoek naar inspiratie, bij het lokaliseren van een winkel of het volgen van een pakje. Zo blijkt uit een onderzoek dat Orange Belgium afnam bij meer dan 1.000 ondervraagden.
Slechts 11% van de ondervraagden gebruikt zijn of haar smartphone niet bij het kerst- en eindejaarswinkelen. Voor al de rest is de mobiele telefoon een onmisbare tool geworden in de zoektocht naar cadeautjes of een feestelijke outfit. In eerste instantie om inspiratie op te doen (53%), specificaties op te zoeken (49%) of een winkel te lokaliseren (44%). De voorbereiding gebeurt met de smartphone en in de winkel gaan we op zoek naar onze cadeautjes. Steeds vaker gaat het ook precies omgekeerd. 11% van de ondervraagden gaat vaak of altijd eerst even in een winkel kijken (of iets past of goed zit bijvoorbeeld) om het dan online te bestellen. 30% doet dit soms, 21% enkel voor bepaalde producten. 35% van de ondervraagden koopt rechtstreeks via zijn telefoon. 40% doet er de betalingen mee voor de eindejaarsaankopen en nog eens 41% gebruikt zijn of haar smartphone om de levering van de pakjes op te volgen.
Online winkelen wint alleen maar aan populariteit en moet amper nog onderdoen voor de shopping centers die tijdens deze periode overspoeld worden. 51% schaft zijn eindejaarsaankopen via het web aan, terwijl 53% de shoppings nog afschuimt. De winkelcentra in steden (38%) en speciaalzaken (38%) hoeven zich nog geen zorgen te maken om in de vergeethoek te belanden. De grote supermarkten (17%) slorpen ook een behoorlijk deel van onze eindejaarsaankopen op.
Waarom zoeken we het alsmaar meer online? De redenen zijn voor de hand liggend. De flexibiliteit die online shoppen met zich meebrengt, biedt veel voordelen. Zo vindt 56% het handig om zich niet te moeten verplaatsen. 43% gaat voor online omdat ze dan buiten de openingsuren kunnen bestellen. Volgens 46% is het online dan weer goedkoper en 41% vindt het aanbod gevarieerder. Tot slot heeft 34% geen zin in de drukte in de winkels en is 28% van oordeel dat het sneller gaat.
Rest alleen nog de vraag wat we dan kopen? Wel via onze smartphone schaffen we het meest kleding aan (51%). Op de tweede plaats komen parfum en andere verzorgingsproducten met 45%. Speelgoed en multimediatoestellen delen de derde plek met 37%. Schoenen, handtassen en lederwaren scoren 35%. De bedragen die via de smartphone van onze rekening gaan, schommelen. Het grootste deel van de ondervraagden (30%) zegt tijdens de eindejaarsperiode 100 tot 250 euro via zijn telefoon uit te geven. 28% besteedt 50 tot 100 euro en 20% zelfs 250 tot 500 euro.
Al deze cijfers tonen aan dat het mobiele aspect en het enorme gebruiksgemak van de smartphone steeds meer doordrongen geraken in het dagelijks leven van de consument. Orange Belgium faciliteert als operator dit gebruiksgemak.