Orange Belgium maakt zijn uitmuntende klantenervaring waar en slaat de handen in elkaar met toonaangevend IT-beveiligingsbedrijf cyan AG voor de lancering van een netwerkgebaseerde cybersecurityoplossing voor mobiele en eindpuntbeveiliging. Samen met beveiligings- en informatieleverancier SAM Seamless Network zal daar nog een beveiliging voor vaste netwerken aan toegevoegd worden zodat particuliere en kleinzakelijke klanten kunnen rekenen op één enkele beveiligingsoplossing.
Een Orange Belgium voice-onderzoek[1] dat in mei 2021 door GfK werd uitgevoerd, bracht aan het licht dat zowat de helft van alle respondenten bang is om het slachtoffer te worden van een cyberaanval. De vrees is het grootst voor het misbruik van persoonsgegevens en aanvallen met financiële gevolgen. De meeste deelnemers aan het Orange Belgium voice-onderzoek gebruiken wel degelijk een antivirusprogramma of firewall, maar overwegend voor laptops en desktops. 1 op 3 zegt geen specifieke software te gebruiken om zijn smartphone of andere toestellen te beveiligen. De respondenten gaven ook aan vragende partij te zijn voor een duidelijke en eenvoudige netwerkbeveiligingsoplossing van Orange, en ze zouden vertrouwen stellen in een beveiligingspack als de telecomoperator dat zou aanbieden.
Ultieme gemoedsrust voor retail- en zakelijke klanten
Veilige en betrouwbare oplossingen aanbieden zijn voor Orange Belgium een must voor wie een leider wil zijn op het gebied van multigigabitnetwerken. Eerst en vooral via een geavanceerd platform dat de netwerkinfrastructuur en de klanten beschermt tegen DDoS-aanvallen[2]. Orange Belgium blokkeert wekelijks meer dan 50 van dergelijke aanvallen. Daarnaast wordt al het internetverkeer van de klanten van Orange Belgium gefilterd door het Belgium Anti-Phishing Shield van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB), dat een lijst van gevaarlijke websites ter beschikking stelt. Ook op basis daarvan wordt gevaarlijk verkeer geblokkeerd. Daarbovenop voert Orange Belgium beperkte campagnes uit door per e-mail en vervolgens telefonisch contact op te nemen met klanten die schadelijk verkeer versturen via een geïnfecteerd apparaat.
Samen met cyan AG, het bedrijf dat al sinds 2018 partner is van Orange voor cybersecurityoplossingen in 28 landen met meer dan 260 miljoen potentiële klanten, is Orange Belgium van plan om begin 2024 een netwerkgebaseerde mobiele beveiliging te lanceren met cyberbescherming én contentfiltering. Ook zal Orange Belgium een eindpuntbeveiliging toevoegen: het beveiligingspakket zal klanten ook beschermen tegen cyberbedreigingen wanneer ze een van hun mobiele apparaten verbinden met openbare wifi, een ander netwerk gebruiken met dataroaming, enz.
In de tweede helft van volgend jaar wordt daar in samenwerking met SAM nog een softwareoptie via een vaste modem aan toegevoegd zodat privé- en professionele klanten ook kunnen rekenen op beveiliging thuis.
Christophe Dujardin, Chief Consumer Officer van Orange Belgium: “Met de aankondiging van deze allesomvattende netwerkbeveiligingsoplossing tonen we eens te meer aan dat onze klanten onze eerste en belangrijkste prioriteit zijn. Samen met toonaangevende leveranciers zoals cyan en SAM komen we tegemoet aan de verwachtingen van onze klanten met een geïntegreerde en gebruiksvriendelijke cybersecurityoplossing, waar ze zich ook bevinden en welke geconnecteerde apparaten ze ook gebruiken."
"Bij cyan hebben we het tot onze missie gemaakt om de geconnecteerde online-ervaring te verbeteren via onze netwerkgeïntegreerde cybersecurity omdat we vinden dat mensen niet bang zouden mogen zijn om het internet op te gaan", aldus Markus Cserna, CEO & CTO van cyan AG. "Door onze samenwerking met Orange en SAM Seamless Network kunnen we een digitaal valnet voorzien voor alle apparaten van onze klanten, waardoor zij hun digitale leven in alle veiligheid kunnen leiden."
"De onafgebroken inzet van Orange om de klant centraal te zetten wordt weerspiegeld in zijn erkenning van de cruciale rol die de diepe netwerkzichtbaarheid op CPE-niveau speelt voor de verbetering van de veiligheid van de klant en om hun de touwtjes stevig in handen te geven", stelde Sivan Rauscher, CEO van SAM Seamless Network. "SAM is er fier op partner te zijn van Orange en cyan om hun klanten naadloos te beschermen tegen digitale dreigingen, het digitale welzijn van gezinnen te verbeteren en de algemene klantervaring naar een hoger niveau te tillen."
Cyan AG (XETR: CYR) is een toonaangevend wereldwijd actief leverancier van intelligente cybersecurityoplossingen en -platformen (BSS/OSS) voor telecombedrijven met ruim 15 jaar ervaring in de IT-sector. Het bedrijf focust op IT-beveiligingsoplossingen voor eindklanten van mobiele en vaste netwerkinternetproviders (MNO, ISP), mobiele virtuele netwerkoperatoren (MVNO) en leveranciers van financiële diensten. De oplossingen die cyan aanbiedt worden als merkloos product geïntegreerd in de infrastructuur van hun zakenpartner, die ze dan onder hun eigen merknaam aan hun eindklanten aanbiedt in een B2B2C-model.
Vandaag telt de groep tal van internationale klanten die de producten van cyan verdelen onder hun eindklanten. Daardoor kan cyan een ruim gamma oplossingen over de hele waardeketen aanbieden, van platformen over dataoptimalisatie tot cybersecurity. Daarbovenop werkt cyan met een eigen onderzoeks- en ontwikkelingscentrum om sectortrends in een vroeg stadium te identificeren en optimale productoplossingen te ontwikkelen. Naast Orange telt cyan onder zijn klanten onder andere ook Claro Chile (América Móvil Group), dtac (Telenor Group) en de telecomgroep Magenta (T-Mobile).
Meer informatie op www.cyansecurity.com.
SAM Seamless Network is de toonaangevende provider van cloud-native beveiligings- en informatiediensten voor onbeheerde netwerken en geconnecteerde diensten, goed voor een dekking van ruim 500 miljoen geconnecteerde apparaten wereldwijd. Met zijn krachtige en intuïtieve AI-technologie gaat SAM de unieke uitdagingen van onze hypergeconnecteerde wereld aan waarin de explosieve toename van het aantal IoT-apparaten leidt tot een exponentieel toegenomen oppervlak voor cyberdreigingen voor bedrijven en consumenten. SAM's apparaatonafhankelijke software levert diepe netwerkzichtbaarheid die niet alleen beschermt tegen gesofisticeerde realtimecyberaanvallen maar ook de verspreiding van zero-day-aanvallen voorkomt. SAM's oplossingen werden ontwikkeld om het gedrag van een enkel netwerk van gefragmenteerde apparaten te bestuderen. Dankzij zijn unieke informatie over cloudgebaseerde apparaten en dreigingen kan SAM ieder geconnecteerd apparaat identificeren en creëert het een beveiliging op maat voor alle thuisgebruikers en kmo's, met een oninneembaar netwerk tot gevolg. SAM's oplossing levert telecombedrijven nieuwe inkomstenstromen op, minder klantenverloop en minimale ondersteuningskosten dankzij diensten met toegevoegde waarde die hun marktpositie versterken en meer waarde voor hun klanten creëren. https://securingsam.com/
[1] Orange voice is een permanente online community van Orange-klanten met GfK als moderator.
[2] Een DDoS-aanval (Distributed Denial of Service) is een soort van cyberaanval die een website of netwerk onbeschikbaar tracht te maken door het te overspoelen met schadelijk verkeer en op die manier de werking probeert te verhinderen.