De COVID-19-pandemie heeft voor iedereen ingrijpende gevolgen. In de context van deze wereldwijde crisis is de bescherming van onze werknemers, onze klanten, onze leveranciers en onze onderaannemers onze belangrijkste prioriteit, en wij volgen de beslissingen en aanbevelingen van de bevoegde overheidsinstanties strikt op. Daarnaast hebben we vooral inspanningen geleverd om de continuïteit van de dienstverlening te verzekeren, omdat connectiviteit voor Belgische consumenten, bedrijven, ziekenhuizen en de overheid meer dan ooit cruciaal is. Tot slot zijn we van oordeel dat er voor ons een belangrijke maatschappelijke rol is weggelegd om het land in deze moeilijke tijden te steunen. We hebben de boodschap 'BlijfThuis'/'StayHome' proactief gepromoot, we hebben onze klanten een speciaal platform en extra data aangeboden, en we hebben de regering geholpen om via geanonimiseerde data een inzicht te krijgen in mobiliteitsgegevens. Ook hebben we concrete en betekenisvolle steun geboden aan ziekenhuizen en woonzorgcentra in de vorm van gezichtsmaskers en oplossingen voor cyberbeveiliging en communicatie. Orange Belgium heeft samen met de leden van zijn uitvoerend management op persoonlijke titel een gezamenlijke schenking gedaan om een middlecare-eenheid voor COVID-19-patiënten te financieren.
Op 9 maart introduceerden we GO, onze vernieuwde mobiele portefeuille met exclusieve mobiele gezinskortingen en wisten we onze positie als Bold Challenger opnieuw te bevestigen. Onze convergente formules Love Duo en Love Trio zijn tal van nieuwe klanten blijven overtuigen.
De quarantainemaatregelen, met de tijdelijke sluiting van de shops, hebben echter een invloed gehad op onze omzet, en die daling is slechts gedeeltelijk gecompenseerd door de hogere omzet in andere kanalen, voornamelijk digitaal en televerkoop. We treffen voorbereidingen om de shops weer te openen wanneer dat mogelijk wordt, met alle noodzakelijke beschermingsapparatuur en hygiënische maatregelen.
In april heeft de regulator zijn ontwerpbesluit over de groothandelstarieven voor kabeltoegang voorgelegd aan de Europese Commissie. Dat omvatte onder andere een aanzienlijke verandering in de methodologie voor kostendekking in vergelijking met het laatste ontwerpbesluit, die voor klanten enorm nadelig zou zijn. Deze aanzienlijke verandering in de laatste fasen van het proces zou betekenen dat de werkelijke kosten van de kabeleigenaaars in aanzienlijke mate worden overgecompenseerd. Bovendien leiden de veronderstellingen mettertijd tot een flink buitensporige en ongerechtvaardigde stijging van de groothandelstarieven tot wel 25%. Als dusdanig zou het ontwerpbesluit per definitie tot gevolg hebben dat de prijzen op de Belgische breedbandmarkt jaar na jaar fors stijgen, hoewel de Belgische markt nu reeds tot de duurste van Europa behoort. In het belang van de Belgische klanten vragen we de Europese Commissie en de regulatoren met aandrang om het ontwerpbesluit materieel te verbeteren op basis van de werkelijke kosten en zonder enige overcompensatie.
De maatregelen die als gevolg van de coronapandemie zijn genomen, zullen een impact hebben op de financiële resultaten van de onderneming. De impact in het eerste kwartaal van dit jaar gold voor een periode van circa twee weken, dus het is nog te vroeg om voorspellingen te doen voor de rest van het jaar. We kunnen ons echter voorstellen dat de omzet zal worden beïnvloed door een geringer brutoaantal nieuwe mobiele en convergente klanten, deels gecompenseerd door een lager klantenverloop. De daling in de verkopen van toestellen zal een impact hebben op de omzet, maar we zouden na de crisis ook een herstel kunnen zien. We hebben daarom inspanningen geleverd om onze kosten aan te passen, die mede door de daling van de kosten voor klantenwerving eveneens zijn afgenomen. We verwachten over het jaar bijgevolg slechts een beperkte impact op de EBITDAaL. We zullen de impact van COVID-19 en de potentiële aanpassing van onze vooruitzichten na het tweede kwartaal opnieuw evalueren. Bovendien heeft Orange Belgium een solide balans met een schuldgraad van 0,8.
De introductie van onze nieuwe mobiele portefeuille zal onze klanten niet alleen eenvoud bieden, maar zal ook helpen bij de stroomlijning van onze processen die bedoeld zijn om de kosten voor het beheer van die portefeuilles te verlagen.
In het licht van het Bold Inside-programma zijn we de nodige inspanningen blijven leveren om onze kosten te beheersen. Dat heeft vruchten afgeworpen, met stabiele kosten tegenover vorig jaar in een context van omzetgroei.
Na de bevestiging van de mededingingsautoriteiten dat er voor de uitvoering van de overeenkomst over het gedeelde mobiele toegangsnetwerk met Proximus geen bijkomende voorlopige maatregelen meer vereist zijn, konden we werknemers overplaatsen naar de nieuwe joint venture, MWingz, en van start gaan met de uitvoering van onze overeenkomst.